Forslag til plante ønskes

Jeg har hatt en nydelig finbladet plante på hver side av 240 literen min, men jeg gir den opp.
Den har for dårlig rotsystem til å fungere sammen med mine gravende maller og åler.

Siden plantenavn ikke er min sterke side husker jeg ikke hva den heter, men den har masse runde små blader og er lysegrønn.. :P

I allefall, jeg ønsker forslag om en plante jeg kan bytte denne ut med.

Bør være litt tett, lys i farven og ikke kreve så sinnsykt masse lys. Jeg har bare to vanlige lysrør i akvariet.

Fant et bilde av planten jeg vil bytte ut, slik at jeg kan gi en liten pekepinn på hva jeg er ute etter.
Hei boblen

Et godt triks når man har gravende fisker som gjør kort prosess med plantene på denne måten, er å sette planten i en potte fylt med grus, som man graver ned i substratet. Men dette har du kanskje prøvd uten hell allerede?

Nå er ikke jeg sikker på hvor mye røtter det er på planten din (ser ut som en hydroctyle-art), men kanskje du kunne prøve en bacopa-art ? Eller Ceratopteris thalictroides ?

Se http://www.tropica.com/plant_print.asp for bilder.

mvh
Liz H
Planta du har er vel en Cardamine lyrata, eller en Hydrocotyle leucocephala Min erfaring er at disse funker best som flyteplanter, nettopp på grunn av det heller manglende rotsystemet.
Forresten; har du prøvd å laste opp bildet av planten i plantebasen?

Om du skal ha plante med noenlunde samme egenskaper med tanke på vekst, lys og næring, ville jeg kanskje gått for en Ludwigia repens, eller en Shinnersia rivularis
OooOooOOo
Bør være litt tett, lys i farven og ikke kreve så sinnsykt masse lys. Jeg har bare to vanlige lysrør i akvariet.
limnophila aquatica må da passe perfekt den er lys,tett,finbladet og holder seg fin med "normal" belysning

Tusen takk for gode forslag!
Likte veldig godt limnophila aquatica og shinnersia rivularis.

Så er det problemet med å få tak i de

Takk!
ikke så vansklig bare finn en butikk med tropica som leverandør.....

kjøpte min l.aquatica for en månede siden under navnet l.sessiflora du ser merkbar forskjell blakronene er mye større tettere og finere ho aquatica de er også lysere den blir heller ikke brun unner sterkt lys....

l.aquaticaen min er nå ca 6doblet
Det ser ut som en Hydrocotyle Lecocephala (om jeg stavet rett

Skal du selge dine, er jeg interessert
mona o
Det ser ut som en Hydrocotyle Lecocephala (om jeg stavet rett:-) Skal du selge dine, er jeg interessert;-)

Er det meg du mener?

Skal ut på litt plantejakt straks, og hvis jeg finner det jeg er ute etter kan du gjerne overta de jeg har.
Jepp, det var deg
Jeg vil gjerne ha noen slike til mallekaret mitt, for å skape mere skygge for lyset. Mallene liker det litt halv-dunkelt.

Send meg en mail når du er klar

OooOooOOo
Er det meg du mener? Skal ut på litt plantejakt straks, og hvis jeg finner det jeg er ute etter kan du gjerne overta de jeg har.
Plant den skikkelig dypt. Begrav nederste del med noe blader og alt i grusen, så kanskje den sitter lenge nok til at den får feste.

Jeg har prøvd mye rart, men burde kanskje nevnt at det er fin sand i dette akvariet..
Så det er ikke verdens beste feste. Og veldig lett for mine fisker å lage sandstorm

Forresten kjøpte jeg nye planter i går, valget falt på limnophila aquatica

Takk for alle gode tips!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap