Anngående salt mot BGA artikkelen til Håvard(mot Rødalger?)
Tror du denne kuren vil også slå ut Pensel/Rød alger?. Har fått denne lille varianten i en flekkevis i grusen langs front glasset, ingen planter eller andre steder har algen fra før.
Jeg skjøpte 7 småe SAE for en stund siden, har da ikke hjelpt mot pesten enda. Har faktisk gitt mat svært lite i 2 uker nå (2-3 ganger i svært småe porsoner).
Jeg gidder ikke og plukke ut en etter en grus stein pga dette(tar for lang tid).
Sitat
Saltet virker inn på alle dyre, bakterie og planteceller på omtrent samme måte. Det er naturlig å tro at alle bakteriene i den delen av bunnlaget som behandles dør like raskt som blågrønnalgene av den farlige saltskyen.
Jeg vil tro at det virker mot alle organismer i rundt salt megden rundt plassen der det er angrepet, og da må det virke mot de Rødalgene også?.
mvh
LN
Jeg skjøpte 7 småe SAE for en stund siden, har da ikke hjelpt mot pesten enda. Har faktisk gitt mat svært lite i 2 uker nå (2-3 ganger i svært småe porsoner).
Jeg gidder ikke og plukke ut en etter en grus stein pga dette(tar for lang tid).
Sitat
Saltet virker inn på alle dyre, bakterie og planteceller på omtrent samme måte. Det er naturlig å tro at alle bakteriene i den delen av bunnlaget som behandles dør like raskt som blågrønnalgene av den farlige saltskyen.
Jeg vil tro at det virker mot alle organismer i rundt salt megden rundt plassen der det er angrepet, og da må det virke mot de Rødalgene også?.
mvh
LN
Postet 23.12.05 kl 04:37
Endret: 23.12.05 kl 04:37
Jeg har faktisk testet dette mot vanlige penselalger. Algene ble røde etter noen få timer, som tydet på at endel av dem døde.
Allikevel fant jeg dette upraktisk fordi det måtte mye salt til og det tok kun knekken på algene som ble dekket av salt.
Når det gjelder SAE mot allerede etablerte penselalger er min erfaring at det skal mye SAE til i forhold til mengdene alger. Absolutt fravær av annet for er også et must gjerne i flere uker. Når SAE først begynner å beite går det raskt unna, men det tar samlet sett lang tid. I mitt 720 liter har jeg 4 digre SAE som virker prevantivt. Det finnes ikke synlige penselalger i det karret.
Det kan virke på meg som at penselalger er den verste algeplagen og jeg har ingen kvikk fiks på det desverre.
Allikevel fant jeg dette upraktisk fordi det måtte mye salt til og det tok kun knekken på algene som ble dekket av salt.
Når det gjelder SAE mot allerede etablerte penselalger er min erfaring at det skal mye SAE til i forhold til mengdene alger. Absolutt fravær av annet for er også et must gjerne i flere uker. Når SAE først begynner å beite går det raskt unna, men det tar samlet sett lang tid. I mitt 720 liter har jeg 4 digre SAE som virker prevantivt. Det finnes ikke synlige penselalger i det karret.
Det kan virke på meg som at penselalger er den verste algeplagen og jeg har ingen kvikk fiks på det desverre.
Postet 23.12.05 kl 20:55
Postet 23.12.05 kl 21:36
Endret: 23.12.05 kl 21:37
Hmm ja, får småre meg med tolmodighet. Uannsett hvis jeg begrenser alge veksten litt med salt, så håper jeg det er en liten gevinst for å holde det i sjakk. Heldigvis er det jo en alge type som vokser sakte.
Har jo hatt vanlige penselger en gang fra før (de som blir i lange remser), de gik jo bort fra seg selv med 4stk SAE løpet av par uker. Nå skal det testes
Har jo hatt vanlige penselger en gang fra før (de som blir i lange remser), de gik jo bort fra seg selv med 4stk SAE løpet av par uker. Nå skal det testes
Postet 23.12.05 kl 22:06
Der jeg tok et ladning av bordsalt, algene ble røde etter 30min. Som du skrev må det mye salt for at det skal visne bort. Synes det er rart at algene er kun på fremsiden av karet?
Mulig årsak: sol lys?
Har opptaga i siste dagene (når det er Juleferie) at det råker seg litt sollys mot akvarieglasset ved 2-3 tiden på dagen. Og algene trives mor framsiden av karet (mot glasset).
Noen ting jeg har lyst til og gjøre.
-Skjøpe en bøtte med småe SAE
-Har lyst til og suge opp all grusen som er der algene har kommet, på en måte utskifting av grus. Har liggende Akvastabil Haley akvarie grus (den svarte som blingser), svart grus stives vel ingen alger regner jeg med?.
-Mulig jeg må flytte karet til et annet plass i stuen pga dette, også finne en plass der sollyset ikke kan komme.
Har du noen på føre dette Håvard?
Mulig årsak: sol lys?
Har opptaga i siste dagene (når det er Juleferie) at det råker seg litt sollys mot akvarieglasset ved 2-3 tiden på dagen. Og algene trives mor framsiden av karet (mot glasset).
Noen ting jeg har lyst til og gjøre.
-Skjøpe en bøtte med småe SAE
-Har lyst til og suge opp all grusen som er der algene har kommet, på en måte utskifting av grus. Har liggende Akvastabil Haley akvarie grus (den svarte som blingser), svart grus stives vel ingen alger regner jeg med?.
-Mulig jeg må flytte karet til et annet plass i stuen pga dette, også finne en plass der sollyset ikke kan komme.
Har du noen på føre dette Håvard?
Postet 25.12.05 kl 04:12
Høres ut som greie tiltak.
Har brukt noen timer på å plukke Penselalger selv i Julehelga og må innrømme at jeg ikke helt skjønner denne algen enda. SAE funker, men det er ikke alltid det passer å ha dem i karet.
En ting som fungerer er å dekke alle flater med planter og moser og kun bruke reker til renhold.
Har brukt noen timer på å plukke Penselalger selv i Julehelga og må innrømme at jeg ikke helt skjønner denne algen enda. SAE funker, men det er ikke alltid det passer å ha dem i karet.
En ting som fungerer er å dekke alle flater med planter og moser og kun bruke reker til renhold.
Postet 25.12.05 kl 18:08
Pensel er noe rare greier ja.
Håvard Støre AndresenHøres ut som greie tiltak. Har brukt noen timer på å plukke Penselalger selv i Julehelga og må innrømme at jeg ikke helt skjønner denne algen enda. SAE funker, men det er ikke alltid det passer å ha dem i karet.
Jeg hater SAE`r når de blir 10+ cm, liker dem best ca 5-7 cm i størelsen på dem. SAE passer ikke i plantekar, det gjør at når de vokser over 10cm så beynner de og plukke av litt av plantene.
Håvard Støre AndresenEn ting som fungerer er å dekke alle flater med planter og moser og kun bruke reker til renhold.
Mye har skjedd siden jeg posta siste svar av meg, jeg våkna opp i Mandag og da jeg skulle ta den egentlige Søndags vannskiftet som jeg pleier så har det skjedd noe med Pensel algene, Etter jeg la ned en stripe med bordsalt den 23.12 så har mye av Penselene blitt spist opp. Noe er igjen med litt flaks kan dette forsvinne det og.
Ja Pensel blir man aldri klok på
Tom Barr har sin oppfatning at det skyldes for lite Co2 i karene rundt om kring, derfor dukker det opp i kar med for lite C02. Også Plantekar med for lite Karbondioksid gjør at det dukker opp denne pesten. Han har en artikkel om dette på barrreport, men har ikke betalt kontigentet der...
Postet 27.12.05 kl 01:58
Endret: 27.12.05 kl 02:03
Postet 27.12.05 kl 02:04
Håvard Støre AndresenMulig at døde penselalger er mer lettfordøyelige og derfor fortere blir spist opp. Har lest det samme om Co2, men jeg synes ikke Co2 er praktisk når man har flere akvarier.
Merkelig at de som ikke ble røde også har blitt spist opp, muligens at det er tiden for inne til SAE ene og kanskje andre algespisere har gomlett seg i dem(sultne nokk). Men det er fortsatt noe her og der igjen, alt er ikke skrapa
mvh
LN
Postet 27.12.05 kl 02:08
Endret: 27.12.05 kl 02:09
Lars NordgårdTom Barr har sin oppfatning at det skyldes for lite Co2 i karene rundt om kring, derfor dukker det opp i kar med for lite C02.
Jeg opplevde en voldsom oppblomstring av penselalger da jeg satte opp CO2 anlegget sist. Jeg så forskjell fra en dag til den neste!
Jeg måtte ty til eSHa protolon, det tok knekken på de, uten å skade hverken snegler eller fisk.
Ellers spiller nok lys en stor rolle. Jeg så spesielt på en plantee, som var halvveis under en rot, at kun den delen som ikke hadde skygge var angrepet. Resten av planten var helt penselalgefri.
Postet 27.12.05 kl 14:27
Postet 28.12.05 kl 03:04