Valg av planter 110 liter akvarium

Jeg er temmelig nybegynner og trenger litt hjelp. 

Jeg blir bare mer forvirret av alle de forskjellige plantene som er der ute og trenger hjelp og forslag til en fin kombinasjon. 

Pr dags dato er hele akvariumet mitt Grønt! Veldig grønt!

Livet i akvariumet består av:
Guppy (pluss yngler) 
Otto
L144 maller
Glassreke
Jegersnegle

Har pr dags dato disse plantene:
Anubias (forskjellige varianter
Sverdplante
Og masse rart jeg har fått som jeg ikke aner navnet på. 

Det jeg ønsker er:
Forskjellige nyanser og former av grønt
Brune og rødlige planter (helst med lite krav om co2 tilskudd) 

​​Forskjellige lengder med tanke på plassering i akvariumet. 
Og en del flyteplanter eller planter som rekker opp fra bunnen. 

Bunnen består av BT sand beregnet til akvarium, bruker næringskuler i sanden og flytende næring. 


​​​Trenger rett og slett tips forslag på planter som kan bli bra. Og ca hvor mange planter trenger jeg til ett 110 liter akvarium. 

På bildene kan dere se hvilken planter jeg har. 

​​​​​​
Plussmedlem
Hei, Ingunn!

Jeg synes akvariet ditt så meget tiltalende ut. Jeg liker grønt!
Og sånn som jeg ser det så er det vanskelig å skulle komme med noe som peker seg ut veldig, for du har jo mange flotte planter allerede. 

Ut i fra ønskene dine om variasjon og farger så ville jeg da sett på:

Rødrotsflytere (dårlig oversatt fra eng. red root floaters) 
Phyllanthus fluitans. Blir veldig vakre om de får mye lys og overflatebevegelsen ikke er lik liten storm. Får også bittesmå hvite blomster i tillegg til det de er mest kjent for - nemlig de røde røttene. Har ikke behov for tilsetninger i vannet. 

[url=https://akvaforum.no/lex/list.cfm?type=plant&name=cryptocoryne&dfrom=1&dto=5&temp=&gh=&ph=]Cryptocoryne sp.[/url] 
Her er det mange utrolig flotte planter så å liste bare en er litt dødfødt. Finnes i veldig mange variasjoner av både grønn, brun, mørkrød, med glatte blader, bølgete blader osv.  
Disse vil nesten utelukkende smelte bort når du først har kjøpt en, men de kommer tilbake igjen så snart de har tilpasset seg akvariet ditt. Må ha gjødning ved røttene, ikke i vannet. Passer kjempefint med flyteplanter da cryptocoryner tåler litt skygge. Typen cryptocoryne bestemmer litt hvor du plasserer den, men midtgrunnen er vanligst. Formerer seg med små utløpere fra moderplanten. 

Rotala Rotundifoli
Her finnes det et lite lastebillass av mer eller mindre fargerike varianter så her sjekker du bare i butikkene hvilke som er tilgjengelig. NB! Pass på at det er R. rotundifolia og ikke en av de andre i slekten du kjøper. De er ofte mye mer krevende enn rotundifolia. 
Den er en enkel stengeplante og kan bli riktig så fin selv uten CO². De vokser rimelig raskt. Kan også finne på å krype, altså at en stengel roter seg til bunnen og lager mange nye stengler langsmed planten. 
Trenger et godt lys, jevnlig trim og veldig lave nitratnivåer for å bli aller mest fargerik og tett vekst. Kan bli nærmest som en busk om akvaristen er en dyktig nok gartner. Plantes i bakgrunnen.

Generelle tips:
BT-sanda er en klassiker som jeg selv også bruker mye, men den er ikke den beste for plantevekst. Fortsett derfor med næringskulene og vær forberedt på å øke mengden etter hvert. Sverdplantene blir meget sultne ettersom de vokser til. 
Den flytende gjødningen kan du være litt sparsommelig med og heller bruke hvis du ser noen planter som viser tegn til næringsmangel. Gule flekker, årer i bladene vil vises, hull i blader, puslete eller manglende vekst osv er tegn på næringsmangel.
Det er litt lett å deise på med for mye næring og da får man fort algevekst og ikke plantevekst av det. 
 
Ser allerede meget bra ut dette!
Bruker også Biltema sand i nesten alle mine kar, å med tilgang på næring ved røttene fungerer det meget bra. Jeg gir også jevnlig Tropica flytende plantenæring, i tillegg til kapsler i sanden. 

De gresslignende plantene du har langt fremme i akvariet ditt mener jeg er en vallisneria. Om det stemmer blir de høye, og sprer seg ved utløpere. Så disse er det en fordel å plante bakerst og ved sidene. 

Jeg bruker ofte Tropica som inspirasjon og informasjon om planter. Der er bilder og beskrivelse av en masse forskjellig, også litt om hvilke krav de har for å trives. 

Forstår at du har lyst på litt flere fargenyanser i plantene, jeg liker også godt variasjon i form og farger. 
Noen av de enkleste å begynne med er cryptocoryne med fargetoner i rødt og brunt, f.eks Cryptocoryne usteriana, Cryptocoryne albida 'Brown' eller den mørkegrønne Cryptocoryne wendtii 'Tropica' med sine rødlige stengler. 

Planter kan som regel sendes i posten, om du ikke finner de du ønsker deg der du bor. Bl.a Akvarieboden har et fantastisk utvalg. 
 
Plussmedlem
Er det ikke muligens en Sagittaria subulata, Meyers?

Det spiller likevel ikke voldsom rolle da de er fryktelig like på de fleste plan.
Kan være!
Så det kun på mobilen. 
Røttene var så like vallisneria, syntes jeg. 
Men det vil vise seg på sikt om de blir for høye. 
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap