Ugresset andemat.

Er det noen som har et råd mot denne forferdelige planten. Finnes det fisk som spiser den, og ikke yngelen min. Er helt fortvilet.
Plussmedlem
Hei, Inger Helen.

Aller først - jeg er ikke enig i at den er forferdelig. Men jeg skjønner meget godt frustrasjonen!

Ja, det finnes fisk som spiser den. Gullfisk er nok det fremste eksempelet. De simpelthen elsker andemat. Og folk som har mange akvarier med mye andemat bruker gjerne gullfisk som krøtter for å beite ned planten. Mollyer, afrikanske ciklider, noen guramier og større karper liker den også.

Eplesnegler vil også spise andemat med stor lyst. Erfaringsmessig vil de gjerne spise den - og dette er viktig - før de eventuelt tar andre planter i akvariet, noe som gjør dem godt egnet til en slik jobb. I tillegg er de enklere å huse etterpå enn f.eks. gullfisk som blir 40 cm lange og flere kilo tunge med alderen. 
Men utfordringen med å bruke dyr er jo at man må passe på dem også etter at andematen er borte. Og - dyrene holder antallet planter nede, men veldig sjelden at de fjerner den helt. 

Alternativet er for de fleste av oss å fjerne den selv. Det er vanskelig å fjerne den helt, men det går. 

  • Ta ut alt som stikker opp av vannflaten (ledninger, rør, trerøtter o.l.) og som potensielt kan få andemat til å henge fast. Vask deretter dette utstyret godt. Ting som tåler skrubb og varmvann kan godt få en runde med det. 
  • På kar med ramme må du ta ned vannstanden noen cm slik at du kommer til under ramma. 
  • Bruk en håv eller sil til å fjerne alle plantene du ser. 
  • Tørk så vekk alle spor av andematen på akvarieramme, glass osv.​​​​​​
  • Om det dukker opp synlige planter i etterkant, fjern disse så snart du ser dem.

Dette kan godt hende man må gjenta noen ganger før man får bort planten. 
Andre tips er å bruke overflateskimmere og/eller skape større overflatebevegelse i etterkant av en slik utrenskning. 
Andemat (og flyteplanter generelt) liker veldig dårlig stor bevegelse i overflaten, mens skimmerne vil suge til seg de små tallusene (plantestrukturene) som eventuelt er igjen. 
En skimmer kan lages med en liten sirkulasjonspumpe, ei plastflakse og litt filtervatt, mens den samme pumpa også kan brukes til å skape bevegelse.



 
"Viktor"
Andre tips er å bruke overflateskimmere

Tilfeldigvis er det bare fem minutter siden jeg bestilte meg en Oase CrystalSkim 350. Spent på om den kan ta knekken på det siste av andemat. Jeg har fått nok nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap