Plante tips?

Noen som vil hjelpe meg litt og komme med tips til planter jeg kan ha i karet mitt?😊
Det er ett 120l, skal ha fisker i, men ikke noe veldig spesielt, neon tetra, sverdrager og litt slikt.

Men veldig usikker pÄ hvilke planter jeg skal ha, er sÄ utrolig mange! vil fÞrst og framst ha noe som er lett Ä ha og ikke krever kjempe mye. SÄ vil jeg ikke ha noen planter som blir enorme og tar over karet. SÄ vil jeg gjerne ha litt forskjellig og ikke bare en type. 
Synes plantekar med "gressplen" og rÞtter dekt med planter er helt utrolig fint. SÄ vil gjerne ha noe som vokser pÄ rÞtter og om det finnes noe som vokser kort som gress utover bunnen som er lett!
Tips mottas!
Plussmedlem
Hei, Tonje!

Planter er egentlig et helt utrolig omfattende omrÄde, men jeg skal prÞve Ä begrense meg sÄ godt jeg klarer (selv om det ikke er helt min stil).

Stengelplanter. 
Disse er som oftest veldig enkle Ä fÄ til. Planter i slektene Hygrophila, Ludwigia og Rotala er jevnt over veldig lette. Disse kommer i mange varianter og innbyr til en hel masse variasjon. Alt fra limegrÞnne i fargen til knallrÞde. GjÞr seg best som bakgrunnsplanter da de vokser fort. De blir finest om de trimmes jevnlig. Klipp av toppskuddene og plant disse tilbake i substratet. 

UnngĂ„ stengelplanter i Alternanthera-slekten. Disse er som oftest langt mer krevende og har gjerne behov for tilsetninger som COÂČ.

"Gress" - planter
Skal du ha "plen" mÄ du ha godt substrat og et godt lys! Dette gjelder egentlig for de fleste planter, men spesielt for lavtvoksende varianter som vi bruker til dette formÄlet. Substratet mÄ ha nÊring i en eller annen formen. Bare sand/grus vil neppe fungerer spesielt godt, i hvert fall ikke uten litt forkunnskaper om hvordan. 
Eleocharis Parvula er en plante ofte brukt til dette formÄlet. Den vokser lett og er ikke krevende, men om man Þnsker den lave, tettvokste plen-effekten bÞr den fÄ nok lys til at den ikke Þnsker Ä strekke seg etter mer. 
Eleocharis-slekten finnes ogsÄ i kultivar-varianter som vokser enda lavere enn sine mer naturlige slektninger. De heter da ofte noe sÄnt som "Eleocharis sp. Mini" og kommer gjerne i smÄ invitro-kopper. 
Det finnes ogsÄ andre planter som danner slike tepper, men de er gjerne mer krevende enn Eleocharis. 

Planter pÄ rÞtter
Planter som ikke trenger substrat for Ä vokse kalles ofte epifytter. De soleklart vanligste i akvariehobbyen er Anubias og javabregner. Her finnes det ogsÄ etter hvert veldig mange varianter man kan boltre seg i. SmÄ, store, glatte blader, blader med fliker osv. 
Disse er suuuuperlette og vokser pÄ de fleste steder man setter dem. Bare plant de et sted der de ikke fÄr for mye lys, da blir de fort full av alger da de vokser sakte. 
Videre kan man feste moser til rÞtter. Javamosen (Taxiphyllum barbieri) er etter hvert blitt en gammel kjenning, men jeg selv liker moser fra Vesicularia-slekten enda bedre da de vokser finere i mine Þyne. Skal man oppnÄ den fallent-tre-i-skogen-effekten sÄ mÄ man trimme mosene godt. 
Videre er Bucephalandra (kan minne litt om Anubias, men har smalere blader) etter hvert blitt meget populÊrt til denne typen bruk. De er heller ikke spesielt krevende og de fleste vil kunne fÄ de til med bare vanlig akvarievedlikehold. 

Felles for alle de jeg har nevnt nÄ er at de i prinsippet er hardfÞre, enkle, koster ikke skjorta og skal kunne gi de fleste akvarister en god planteopplevelse. 
Men for Ä fÄ den irrgrÞnne jungelen som mange Þnsker seg og har sett diverse steder pÄ internett sÄ kreves det likevel egeninnsats. For som vi trÞndere sier: det e itjnÄ som kjÊm tÄ sÊ sjÞl. 
Men med et godt lys og bunnlag med nÊring har man startet bra. 
Tusen takk for godt og utfyllende svar!
Kan godt vér du har sett der allerede, men hos Tropica er der masse bra info om planter 😃👍
Tropica plantekatalog var Ä fÄ kjÞpt fÞr i alle fall, om du synes bok er greiere enn data.
Er «under opplÊring» og startet opp nytt kar 28.12.23 med alle nybegynnerfeil i boka (litt faut siden jeg har hatt akvarium i barn/ungdom, samt for noen Är siden- da noe mislykket- og jeg begynner Ä lÊre hvorfor nÄ) NÄ er det les og lÊr, har MYE Ä lÊre. Har og fÄtt hjelp av Viktor, som jeg ser har svart deg og
Se i AkvaForum under Artikler - Akvarieskolen - «Hurtigvoksende planter til ferskvannsakvariet», der er type planter samt litt tips/info.
SÞk ogsÄ under Planter i forumet, bruk avansert sÞk og legg inn vannverdiene dine, samt hak av for lette planter. Da fÄr du noe som passer ditt kar.
Hva du kjĂžper kan vel begrenses av hva akvariebutikken har, se etter merking i butikken der det stĂ„r «lette» planter. Men har lĂŠrt pĂ„ forumet at planter kan kjĂžpes av andre akvarister og sendes 😊
Les og om fisken du har lyst pÄ om den liker planter i overflaten, steder Ä gjemme seg, Äpen plass Ä svÞmme pÄ etc.
Personlig har jeg brukt alt ovenfor, og endt opp med mange ulike (8-9 stk?) med ulik plassering/lengde/egenskaper, men de fleste er rasktvoksende og kan etter det jeg har lĂŠrt vĂŠre gunstig i et nystartet akvarium. Det er tenkt plassering, og hva mine (og de planlagte) fisk liker.
Planen da er at de uansett hjelper karet i gang, og at jeg etterhvert ser hva som trives, og deretterluker ut de som ikke fungerer, evt ikke har en «misjon»
Endte opp med en rot med sugepropper midtveis pÄ veggen, der sÄnne saktevoksende planter som ikke vil ha rota i sanda, er festet (kan festes med strikk til rÞttene fester seg) Denne rota skaper dybde, litt skygge, og er en yndet plass for Ansistrusen og Coryene.
Det er jo en vitenskap dette, men leste at luftspreder blr vÊre pÄ om natten (med timer) pga noe med CO2. Skal lese meg mer opp pÄ dette.
En veldig digresjon er valg av fisk: jeg valgte noen «enkle fisk» som du nevnte (Platy etc) og sÄ var det et styr for Ä tilpasse verdiene i vannet.
SÄ var det et lyst hode som sa at det var MYE bedre Ä finne ut verdiene man har i springen, og sÄ velge fisk som passer til det. Jeg har visst blÞtt vann og det passer IKKE til levendefÞdende og sniler. SÄ nÄ gÄr det bedre! Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap