PMDD / plantenæring

Hei!

Jeg har et godt beplantet akvarie med trykkflaske CO2 / IKS pH kontroller / AM1000 reaktor og 0.64 wpl belysning - altså ganske gode forhold for optimal plantevekst...

MEN - det er en ting som har gått meg "hus forbi", nemlig tilsetning av plantegjødning.

Har nemlig brukt kun Ferreal og Floreal som er flytende gjødning, men har lest at dette i de fleste tilfeller ikke er nok. Slike plantegjødninger inneholder ofte IKKE makronæringsstoffene NPK som trengs for et velbalansert akvarie.

2-3 dager etter oppstart av CO2 fikk jeg en invasjon av skjeggalger som jeg ennå ikke har blitt kvitt.

Teorien er derfor at de gode forholdene førte til at næringsstoffene i akvariet ble fort brukt opp, men så er det noen "begrensende faktorer" som fører til at opptaket stanser, og det blir en opphopning av enkelte stoffer, som bare algene kan nytte seg av - feks kan K være mangelvare slik at det blir overskudd av P.

Har bestilt KNO3, KH2PO4, K2SO4, chelated jern samt TMG.

Spørsmålet blir da: hvor mye skal jeg tilsette av hver - og hvor ofte?
Om du laster ned denne kalkulatoren, regner den ut hvor mye du må tilsette av hva for å få en anbefalt dose.
Selv bruker jeg denne hele tiden, og er strålende fornøyd med den
Du kan også bruke denne siden online, om du heller vil

Jeg pleier å tilføre plantenæring ca annen hver dag, i stedet for en diger dose en gang i uka
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap