Plantedekket bunn?

Hei

Er det noen der ute som vet om en plante som sprer seg fort over grusbunnen? vil javamose gjøre dette ? Jeg trenger navn på slike planter.
Eleocharis og echinodorus bolivianus gj?r det. Javamose blir fort dekket med drit og m?kk. Slike planter som vokser lavt krever ekstra lys for ? vokse og forbli lav og kraftig.
Jeg har i dag allerede Eleocharis plantet i centeret av 350l karet mitt. Ditt eneste problem med denne er at gress-strå stadig flyter til toppen. Kansje det er botiaene mine som river dem opp?
Botia og andre aktive bunnfisker og gress passer ikke sammen..
Disse plantene krever gjerne mer lys en standard. Det går mye bedre hvis man har et lysrør helt foran der de skal vokse. Eleocharis er ganske lett. Vokser ikke så veldig fort, men krever lite vedlikehold. Bunnfisker drar den lett opp. Echinodorus tennelus er et annet alternativ. Enda mer lyskrevende er Glossostigma elatinoides, krever mye lys og co2 men ikke så veldig vanskelig ellers. Er lav og sitter godt når den har festet seg, så bunnfisker drar ikke denne opp så lett. Veldig vanlig i butikkene er Lilaeopsis. Disse synes jeg er veldig vanskelige, krever masse lys og vokser veldig sakte, blir lett fulle av alger
Hmm må si jeg likte denne Glossostigma elatinoides svært godt. Men som sagt krever den mye lys. Vil tro jeg får et problem med alger da eller noe slikt. Kansje lage et nytt lite akvarie med slike planter og algespisere. En hule og lys på 24/7. Eller kansje ikke ? Må si jeg har ikke grønne fingrer men en plante-tank hadde vært kult.
Lystiden skal være 8-10 timer.

Glem Glossostigma. Du trenger en lettere plante du har mulighet til å få til. Anbefaler noe i retning av

http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1045&tab=3&image=1067]Sagittaria subullata.

Den er kanskje ikke så lav som du kunne tenke deg, men den er ganske enkel.
Hmm virket ikke som et dumt forslag, hvertfall til en nybegynner som meg. I dag har jeg noe som jeg tror heter Hairgrass. Problemet med disse er at mine Praktbotia rett å slett spiser dem opp.

Etter litt ettertanke vurderer jeg kansje å ta mitt 65l yngel-kar å bygge om til et plante-kar. Men først må jeg skaffe meg lys som funker til planter. I dag er det montert en gammel kontorlampe med lysrør i, men dette var ment å være midlertidig. Armatur skal anskaffes, men jeg vet ikke hvilken type rør jeg skal skaffe meg til planter. Utenom dette står det en liten Fluval 1plus og en vanlig varmekolbe.
Jeg har lest en del frem og tilbake her i forumet om slike CO2 saker, jeg har også funnet ut at dette er dyre greier. Trenger jeg dette?

I tillegg har jeg spørsmål angående fisk som kan være i et plantekar. Botia og andre algespisere ville jeg tro spiser opp skudd på planter osv. Hvordan holder jeg da alger og snegler under kontroll ? Reker/kreps ?

Målet mitt i fremtiden er å bygge et stort akvarie montert i vegg, som hovedsaklig skal være et plantekar men som er vedlikeholdsfritt så langt det går da
Her er et bilde av et av mine akvarier (120L) med Echinodorus tenellus i forgrunnen. 2x18W T8 + 2x24w T5, Co2 ca 2 bobler i sekundet.
Kjøpte selv en type gress igår-den går for å være vanselig, så spennende blir det.
Navnet er: Lilaeopsis novae-zealandiae(skal du søke på det navnet så tror jeg bare du søker på det første)så kommer det opp flere typer av Lilaeopsis.
Har nok lys men ikke co2 anleg så det blir spennende å se om det dør eller vokser-kjøpte bare en potte da, og spredde det litt utover på forskjellige steder i karret, for å se om det vokser noen steder/eller ingen steder.
Rune Evjeberg
Her er et bilde av et av mine akvarier (120L) med Echinodorus tenellus i forgrunnen. 2x18W T8 + 2x24w T5, Co2 ca 2 bobler i sekundet.

Du sier du har CO2 i karet ditt. Hvor mye kostet dette deg, og hvilket utstyr har du? Hva trenger jeg hvis jeg går for CO2

Vedlagt er et bilde av min 350l
Lighter
[QUOTE=Rune Evjeberg]Her er et bilde av et av mine akvarier (120L) med Echinodorus tenellus i forgrunnen. 2x18W T8 + 2x24w T5, Co2 ca 2 bobler i sekundet.

Du sier du har CO2 i karet ditt. Hvor mye kostet dette deg, og hvilket utstyr har du? Hva trenger jeg hvis jeg går for CO2

Vedlagt er et bilde av min 350l

Co2 settet mitt kosta meg snaut 5000,- men de finnes i alle former og varianter, sikkert helt fra en tusen lapp og opp.

Det du må/bør ha er, Co2 flaske med Co2 på , trykkregulator, slange, bobleteller og reaktor. Og så bør du ha mye lys over karet silk at plantene får brukt Co2'en du tilsetter vannet.
Noen her som har en del mose de vil bli kvitt mellom Stavanger og Egersund et sted? Tenkte jeg skulle lage eller hvertfall begynne å lage bunnmatte i 60L'ern først. Og slenge oppi noen algespisere for å unngå at karet blir helt grønnt. Reker og slikt er noe jeg aldri har vært borti. Hvilken funksjon har disse? Og til slutt hvordan holder en en mosematte ren for dritt?

Testet også ut idene med 1,5L flaske med vann,sukker,bakepulver og gjær oppi i dag. Funket fint, men fjernet det hele siden jeg ikke hadde utstyr til å måle vannverdier osv med. Det startet også å lukte hjemmebrent i hele rommet hehhe.
1 ting til. Hvor får en fylt opp CO2 flaska når den er tom?
Muligens på din lokale brannstasjon og hos andre som driver med brannvern. De fleste som fyller brannslokningsapprater fyller også flaska for deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle Fevang
Reklame for plussmedlemskap