Råtne planter

Jeg kriger for tiden mot nitritt og hvitprikk, så tempen ligger på ca 32 grader i karet mitt og skifter ofte vann. Mine råtner stadig vekk. Kan temperaturen være årsaken til det? Eller nitritten? Pr nå har jeg tatt dem ut og plassert dem i ei bøtte med akvarievann og satt dem på badet og kjørt varmekablene i gulvet på full gass

Har også sett råtning på etpar andre planter (jeg vet ikke hva de heter), men de er nylig plantet og da er visst det ganske vanlig har jeg skjønt? Og så har toppene på alle stenglene på råtnet (har skutt ut nye greiner på sidene), men ingen av de andre.

Hva med planterester og andre biologiske ting jeg ser flyter med strømmen? Er det vits å fjerne disse små tingene? Jeg mener, de stakkars bakteriene mine må vel jobbe i høygir for tida!
tror nok ingen ting av det du nevner er grunnen

Hvor mye lys har du?
Originallyset på en Juwel Rio (2x38W) pluss reflektor på begge to.
Hvor farlig er forresten nitritt for planter? Er det farlig i det hele tatt?
Hvor lang avstand har du fra vannoverflaten til lyset? Du er sikker på at det ikke er brente de blir? Denne planten blir svært lett brent, og da ser det ut som om den råtner
Nitritt er ikke farlig i det hele tatt med mindre det er helt jævlig. og da hadde alt annet i karet vært dødt for lenge siden
Det er jo heller ikke umulig...er det noen måte å motvirke det på annet enn mindre lys? Lavere vannstand? Da kommer den jo lenger vekk fra lyset...
"Alt" annet er ikke dødt (ennå), men jeg måtte nedjustere antallet regnbuefisk i profilen, mista sjefshannen tidligere i dag. På den verste målingen har nitritten vært litt over 0.4, men da hadde den fortsatt en del igjen til 0.6.
Løsningen er lavere vannstand ja. Optimalt sies det vel at den skal være minst 10 cm. fra lyset; hos meg er de rundt 7 cm. fra og de formerer seg enormt og ser store og sunne ut, i den grad denne planten kan det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap