det skjer ting i storekaret....

satt nede i går og tittet litt på karene mine når jeg plutselig oppdaget en pussig bevegelse i storekaret.
jeg innrømmer åpent og ærlig at dette karet har gått for lut og kaldt vann pga et heftig algeproblem men siden fisken er til salgs og etterhvert karet så har jeg ikke giddet å gjort stort annet en å bytte vann og fore.

nåja... planter og mose har formert seg fritt og ukontrollert (vallisneriaskog sa du ?) men tydeligvis så liker padledyra dette for midt inne i den skogen så svømte det ei apistodame med et par yngel som må ha vært frittsvømmende ihvertfall ei uke.
ei anna dame var i full "vrikk og vreng" foran apistohannen og ei tredje dame har jeg ikke sett på et par dager.

he he, jeg begynner å lure på om alle forberedelsene vi folk gjør for å få lek er litt bortkastet ?
la naturen gå sin gang... sånn det fungerer i naturen faktisk
Jeg tror ihvertfall folk undervurderer hvordan enkelte fisk reagerer på stress... jeg tror nok f.eks at endel gjør mer skade enn nytte med hyppige vannbytter.

Det er sikkert flere enn meg som har kommet hjem fra ferie for å finne at "alle" hunnene man har kikket på hver dag i ukesvis har nedkommet mens man var borte
karet er mildt sagt "underbefisket" så vannbytte blir foretatt ca annenhver uke, har ikke hatt noen problemer med dette men spesifiserer... jeg har lite fisk i forhold til det jeg kan ha her.
Gratulerer, "bestemor"

Jeg kan nok være enig med deg i at vi mennesker gjør litt for mye unødvendig når det gjelder å fremskaffe yngel på fiskene våre - noen uker med fred og ro kan nok gjøre samme nytten...

Ellers tror jeg ikke vannbytter er så forstyrrende - det kommer i aller høyeste grad an på hvordan man gjør ting.
Her kan vi bytte vann uten å være nærmere enn i rommet ved siden av karene, så jeg vil påstå at det ikke forstyrrer særlig.
Men jeg ser hele poenget ditt, Karl Inge S

Karl Inge S
Jeg tror ihvertfall folk undervurderer hvordan enkelte fisk reagerer på stress... jeg tror nok f.eks at endel gjør mer skade enn nytte med hyppige vannbytter. Det er sikkert flere enn meg som har kommet hjem fra ferie for å finne at "alle" hunnene man har kikket på hver dag i ukesvis har nedkommet mens man var borte :-)


Skjønner poenget ditt. Tror vel ikke fisken blir lei seg av vannbytter, men det kan ofte være greit å ikke gjøre det så hyppig også. Husker for noen år siden hadde jeg et kar på 200x40x40 Dette var delt av med 2 blåfiltermatter på midten med en powerhead stående ut til hver side+ en diger eheim-bøtte. Discus lekspar på hver side ynglet som bare det. Vannbytte ca 20 % 2-3 ganger i mnd. Tok ut yngelen etter at de hadde spist sekret i 7 dager for å sette de over i annet kar. Er vel ikke akkurat så hyppige vannbytter som anbefales. Men en sinnsyk filtrering hjelper selvsagt på......
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap