Endelig yngel på Uaru Amphiacanthiodes :)

I en bande med 7 Uaru dannet det seg et par etter hvert som de vokste opp. Paret la egg for første gang lørdag 22. april. Disse ble spist utpå natta.

Søndag 7. mai la de egg på nytt. Denne gangen sugde jeg ut noen få i tilfelle eggene forsvant igjen. Ganske riktig så var alle eggene spist opp neste morgen.

I dag, etter tre lange døgn skjedde det ting - 24 av 25 egg klekket og ligger nå på bunnen av plastkaret og spreller som bare det

Får se om jeg klarer å få dem til å vokse opp. Skulle helst sett yngelen vokse opp med foreldrene, men de får det vel til etter hvert. Uansett hvordan det går med disse nyklekte, så vet jeg ihvertfall at jeg har et produktivt par, og det er jo flott
Jeg må virkelig si jeg er misunnelig på deg som kan ha disse store flotte fiskene Jeg følger med på alt du skriver om dem, og ser jeg et nytt innlegg suser jeg inn og leser

Jeg skulle så fryktelig gjerne hatt denne fisken jeg også...men slik jeg forstår det så er minimum karstørrelse ca 660 liter? For man må jo starte med en gruppe uansett, ikke sant?

Men når denne gruppen er blitt kjønnsmoden og relativt store...kan de fremdeles gå i gruppe, eller blir det bare baluba dersom et par dannes og de driver med egglegging i hytt og pine? Er det slik at man må selge de man ikke har plass til i karet til leksparet da?? (med mindre man tilfeldigvis har enda et kar på flere hundre liter å avse, da

Jeg skulle virkelig likt å prøvd meg på disse fiskene
mKaro
I dag, etter tre lange døgn skjedde det ting - 24 av 25 egg klekket og ligger nå på bunnen av plastkaret og spreller som bare det :)


Grattis, kjemperesultat!! Blir mye småbarnstell framover nå da!

At foreldrene spiser avkommet, er det vanlig blant unge Uaru, eller kan det være at de andre 5 er oppi karet sammen med dem, sånn at leksparet stresser?
munda
Grattis, kjemperesultat!! Blir mye småbarnstell framover nå da! :D At foreldrene spiser avkommet, er det vanlig blant unge Uaru, eller kan det være at de andre 5 er oppi karet sammen med dem, sånn at leksparet stresser?

Uaruen er kjent for å spise eggene de første gangene, så det er helt normalt

De fleste slutter med det etter hvert, mens noen aldri vil slutte å spise eggene.

Flere bilder
Bilde 1, 8.mai: Egg hentet ut av akvariet

Bilde 2, 11. mai: Ett døgn etter klekking

Bilde 3, 12. mai: 3 dager gammel yngel
En uke
Syv dager gammel yngel, med tre tydelige tverrstriper på kroppen og en stripe over øyepartiet
På'n igjen :)
Endelig, etter noen forsøk og oppspiste egg, har paret skjønt hvordan ting skal gjøres

Eggene ble denne gang lagt på en stor flat stein som ligger på bunnen. De lå der fortsatt etter en natt, etter to netter og så etter tre netter, utover ettermiddagen/kvelden begynte de å klekkes og foreldreparet flyttet dem fra steinen til en grop rett ved steinen.

Eggene klekket den 21. juni og yngelen er nå 3 dager gamle. De har fortsatt plommesekken å tære på, selv om disse har blitt betraktelig mindre og hodedelen med øynene vises godt. Tverrstriper på de tynne kroppene har de også fått

Foreldrene har så langt passet godt på yngelen og går det bra de neste dagene også, så skal yngelen begynne å svømme litt rundt rett over helgen.
Jøss, her er fortsatt Uaru'ene mine jo

*savne*
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap