oppdrett på svart tetra (skjørte tetra)

Noen som har erfaring med oppdrett på svart tetra? To av mine svarte tetraer drev og svømte raskt sammen rundt i akvariet og ristet kroppene deres mot hverandre. Tenkte at de kanskje var i lek? Så en dag var den ene tetraen plutselig veldig tykk. Neste dag var den normal igjen. Kan det være at den hadde egg i magen?
Samsvømming som det var nok lek ja. Var de andre fiskene dine veldig interesserte i å følge med paret? Hos meg har det vært det sikreste tegnet på at det faktisk blir lagt egg, men det har hendt at jeg har rukket å se eggene også. De legger ikke alle eggene på ett sted, men en liten sprut her og der. Skjørtetetra passer ikke på eggene sine, og kan nok finne på å spise dem selv.

Skjørteteradamene kan bli ganske så runde i magen av egg, men blir normale igjen så snart de får lagt dem.

Dessverre så blir nok de fleste egg lagt i selskapskar bare fortilskudd, men det har skjedd at noen ytterst få har greid seg og vokst opp. Da fordi eggene har havnet ett sted fiskene ikke har fått tak i dem. (Kanskje javamose i akvariet kan være bra?) Skal du få til oppdrett bør du nok satse på å sette opp et eget lekskar og fjerne foreldrene straks eggene er lagt.

Har selv en hunn som stadig blir drøyere over magen, så jeg venter på lek selv snart. Om det ikke blir småfisk av det, så er det i allefall moro å se at de leker. (Ønsker meg lekskar...)


tusen takk for svar! Det du beskriver stremmer med det jeg har sett i mitt eget akvarie. Så spennende!
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap