Ocellatus-yngel; fjernes fra foreldre??

For i underkant av 4 uker siden så jeg Lamprologus Ocellatus yngel i en av hunnene sitt sneglehus, og siden jeg har sultne malawi oppi der så tok jeg dem over i en 19-liter yngeltank. Dette gjorde jeg med endel kvaler. Moren så temmelig stresset ut etterpå da hun ikke fant babyene i erstatningssneglehuset jeg satte ned, og var også bekymret for at babyene ville komme til å bli dårlige foreldre selv når de fokser opp som foreldreløse. Men de ble i hvertfall ikke malawi-snacks..

Det har sålangt gått veldig bra med yngelen, har ikke mistet en eneste enda, de har vokst mye, og ser ut til å kose seg bra i 19-literen, og har selv nå veldig karakteristisk ocellatus-oppførsel

MEN; nå har det samme paret yngel igjen, bør jeg fjerne disse også, eller bør foreldrene få en sjanse til å prøve å forsvare babyene?
De er veldig små, og det vil bli vanskelig å fore dem skikkelig uten at de andre fiskene i karet blir overforet og karet relativt skittent, og det vil jo være usikkert om de får nok mat.. (Ser feks kjempestor forskjell på størrelsen på malawi-yngel som får vokse opp "fritt" og de som jeg har i egen oppforingskar..)
Men vil de bli dårlige foreldre hvis de vokser opp uten foreldre? Vil foreldrene slutte å legge egg hvis de hele tiden opplever å miste yngelen?

Håper noen har litt erfaringer de kan dele
Inaktiv bruker
Hei! Grattis med yngel. Artig fisk!

Har også 3 stk occelatus. 1 hann to huer.(tror jeg) Noen tips til hvordan jeg kan drette disse? Har hatt dem i 4 måneder nå, men ingenting skjer. virker som hannen har funnet et område for seg selv...
Har nok desverre ingen veldig gode tips, jeg gjorde ikke noe spesielt.

Har 2 hanner og 2 hunner, og så temmelig raskt hvem som var både sjefshunnen og sjefshannen. Sjefshannen hadde sitt område, som var stort sett hele karet med alle sneglehusene (ca 18 stk), og sjefs-hunnen fikk etter en mnd eller to lov til å ha et sneglehus borte i et hjørne De to andre har ikke før i det siste (etter ca 8 mnd) fått lov til å ha sneglehus, men da kun hvis sjefen får komme og inspisere innimellom uten protester. Ellers blir det bråk og han jager dem vekk Det er sjefene som har dannet par, og har nå sitt 3. kull med yngel.

Men det tok litt tid før de begynte med lek, sikkert 5 mnd.. Jeg skiftet vel ikke vann så ofte som før i den perioden før de lekte for første gang, 2-3 uker gikk det mellom vannbyttene da.. (men vannverdiene var helt fine, pga lite fisk, stort kar og stort filter) Kanskje de da fikk fred nok til å yngle, ikke vet jeg.. Nå kan jeg ikke stoppe dem

Lykke til
Inaktiv bruker
Takk for svar!!
Grattis!!

Syns de nye skal få være til foreldra jeg, det er jo uttrolig gøy å studere atferd til ciklider med yngel! Du vil dessuten få svært mye fisk om du skal ta vare på alle, og det er vel begrensa mengder yngel man får solgt også!
Har no same problem som trådstartar her. For ca ein månad sidan fekk sjefsparet yngel, men i løpet av to veker var alle oppetne. Har lest at dei et opp yngelen dersom det er leik på gang. No ein månad etter har eg yngel igjen, og på to av hoene samtidig. Det skulle heller ikkje forundre meg om hoe nr 3 og får yngel snart då hannen har vore på besøk der og. Den eine hoa ser ut til å jakte på den andre hoa sine yngel, enten ho trur det er sine eigne som er forvilla eller for å rett og slett ete dei. Ser også ut til at ho plukker yngel og puttar dei tilbake i sneglehuset ettersom åpniga ikkje er optimalt plassert slik at yngelen kan symje fritt inn. Nokon som har sett dette?

Vurderer sterkt å setje opp eit fødebur i akvariumet for å sjå om eg i alle fall klarer å få nokon av dei til å vekse opp etter demn forrige erfaringa. Dei er no så søte!
Tilfeldig bekjentskap
© Kjetil L
Reklame for plussmedlemskap