hvem spiser palett yngel av...

platy, guppy, cory, ancistrus, eplesnegler?, SAE, kampfisk hue, apisto? må vite hvem som må i et annet kar får ikke å spise opp yngelen... kan jeg eventuelt ha yngelen i yngelkar? spiser de avskallet artemia egg?
tja, platy - guppy (notoriske) - cory kan ta egg/larver - ancistrus (samme som cory) - kampfisk og apisto ihvertfall, er ikke helt sikker på SAE.

de fleste fisk spiser egg og yngel hvis de får anledning og det er vanskelig for foreldrene å beskytte avkommet hvis de bor trangt.
Alle fisker spiser yngel om de får tak i dem, og yngelen er små nok til å passe inn i kjeften. Alle! Til og med foreldrene selv kan "glemme seg bort" og anse disse "små raske tingene" for mat.

Det beste er å flytte yngelen, siden alle andre er potensielle egg eller yngelrøvere. Til og med harmløse Corydoras kan spise yngel som ikke er blitt frittsvømmende enda, men i den fasen de er klekket men fremdeles ligger i en sandgrop og vifter med halene.
mona o
men i den fasen de er klekket men fremdeles ligger i en sandgrop og vifter med halene.

paletter det? er ikke det apistogramma?

kan jeg ha yngelen i et føde kar uten foreldrene da?
mange fisker har den fasen, mellom eggklekking og frittsvømmende tilstand.
Stina Engerud
mange fisker har den fasen, mellom eggklekking og frittsvømmende tilstand.

ja, men palette har inni hulen.(?)
FS
paletter det? er ikke det apistogramma? kan jeg ha yngelen i et føde kar uten foreldrene da?

Har ikke alle ciklider den fasen etter klekking? Alle jeg kommer på i farten har det iallefall. Apistogramma, scalarer, kurv-ciklider, diskus, palettciklider... alle jeg kan komme på har det, tror jeg. Det er vel noe av det som gjør ciklider så spesielle, det at de pleier egg og yngel og vokter dem når de er som mest forsvarsløse.

Hvordan yngelen takler oppholdet i fødekasse vet jeg ikke, men vannet i de trange boksene der har en lei tendens til å bli temmelig stillestående og "emment". De må ha mye friskt vann over seg. Foreldrene pleier å stå og vifte egg og yngel med finnene sine for å sørge for dette.
Palettciklideyngel får man ikke se noe av før de er frittsvømmende, men de har et stadie som "wrigglers", klekt, men ikke frittsvømmende, men da er disse trygt inni hulen som foreldrene passer på!

Når yngelen kommer ut kan nok de fleste ha lyst til å smake hvis de får sjansen. Nå er palettciklider stort sett flinke til å passe på, men noe tap må man nok regne med med annen fisk i karet.

Jeg har hørt at yngel har godt av å vokse opp med foreldrene fordi de på den måten lærer "å leve som palettciklider" (blant annet hvordan de skal oppdra egne barn i fremtiden). Om dette stemmet vet jeg ikke, kan sikkert være at yngel som vokser opp i fødekar blir flinke foreldre ...

Jeg fikk nettopp yngel på palettciklider og har latt disse være igjen sammen med foreldre og litt for mange andre fisker. Selv om yngelbestanden sank drastisk i løpet av de første dagene gjorde jeg ingenting. Det er nå bare to igjen (og har vært det siste uken), så jeg håper disse klarer seg. Det var godt over femti da de kom ut med de.

Hvis det blir noe frafall er det jo ikke krise, palettciklider er jo kjent for å yngle lett, så de gjør det nok igjen når de først har begynt.
Ir
Palettciklideyngel får man ikke se noe av før de er frittsvømmende, men de har et stadie som "wrigglers", klekt, men ikke frittsvømmende, men da er disse trygt inni hulen som foreldrene passer på! Når yngelen kommer ut kan nok de fleste ha lyst til å smake hvis de får sjansen. Nå er palettciklider stort sett flinke til å passe på, men noe tap må man nok regne med med annen fisk i karet. Jeg fikk nettopp yngel på palettciklider og har latt disse være igjen sammen med foreldre og litt for mange andre fisker. Selv om yngelbestanden sank drastisk i løpet av de første dagene gjorde jeg ingenting. Det er nå bare to igjen (og har vært det siste uken), så jeg håper disse klarer seg. Det var godt over femti da de kom ut med de. Hvis det blir noe frafall er det jo ikke krise, palettciklider er jo kjent for å yngle lett, så de gjør det nok igjen når de først har begynt. :)

det var det jeg mente, at de var i hulen som wrigglers. da er det ikke fare der. tror jeg tar å flytter de andre fiskene, hhar så lyst på palett oppdrett. og jeg har ikke lite fiske der. hvem er mest yngelspiser av dem? de har lagt egg to ganger før men da spiste en gibbiceps eggene.
hvilken av fiskene er størst trussel mot yngelen? eplesneglene har prøvd å komme inn i hulen noen gang. de små har noen ganger klart det, men kommer raskt ut igjen- i munnen til palettene:P
alle fisker er potensielle trusler, spørsmålet ditt er umulig å svare på for fisk kan ha ulikt tenmperament fra individ til individ.

enkelt forklart... min apisto kan oppføre seg som en munk, din kan oppføre seg som hugh hefner... selv om de er samme art.
Du spør om samme sak på nytt her...? Du fikk jo nettopp fikk svar på dette?
ALLE fiskene dine spiser yngel, om de får tak i dem. Det nytter ikke si hvem som spiser flest yngel.

FS
tror jeg tar å flytter de andre fiskene, hhar så lyst på palett oppdrett. og jeg har ikke lite fiske der. hvem er mest yngelspiser av dem? de har lagt egg to ganger før men da spiste en gibbiceps eggene.
ok, takk for svar, ikke meningen å mase
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap