Skalare wigglers

Skalareparet mitt er blitt veldig dyktige til å forsvare avkom selv om de holder til i selskapskaret og har selskap av både cory og ildbuk.

Denne gangen har de hengt wigglersene på pumpa, rett under utblåsningen.
De har hjørnet å forsvare, det er visst lettere for dem. Ungene har vært wigglers i 2 døgn, så kanskje de er frittsvømmende i morra?

Ilte til Zoo butikken og kjøpte frossen artemia og liquifry. Så får jeg se om jeg får til artemia klekking etterhvert. Må ha maten klar til de er frittsvømmende, det har jeg lært av Mona O. Gleder meg til dagene framover.

(Kjøpte akvariesilikon også. så no er det bare å brette opp armene og prøve meg på oppskrifta med brusflasker.)
Oppdatering - fortsatt wigglers
De er fortsatt wigglers på 3dje døgnet - en hel flokk (vanskelig å telle) som henger og spreller.Foreldrene er veldig beskyttende og jager vekk alle som nærmer seg. Selv eplesneglen får gjennomgå.

Leste et innlegg av Mona der hun sier at hos henne har eggene brukt 4 til 5 dager til de gikk over til wigglers. Her har de jevnt brukt rundt 2 dager på rundt 27 grader!

Veldig spent på hvordan det går når de blir frittsvømmende. Vil prøve å fange dem for å fore dem opp. Håper at jeg rekker det før de blir spist opp av resten av beboerne. Får ikke gjort noe før etter kl 13.00 i morgen, håper at de ikke blir frittsvømmende så lenge før dette.
Snart.....
Det går nå på 4de dagen i wigglers stadiumet..
De har samlet seg mer i klaser (ala drueklaser). En ser halepartiet til de blivende fiskene mer tydelig. Tidligere var det som en tynn tråd som viftet. Og kroppene er blitt rundere. Tror at jeg ser noen øyne som blinker sort til meg.

Det ser nesten ut som om noen tar sats og svømmer tilbake i klasen igjen. Kanskje de slipper taket snart.

Skal vente med matingen til de er frittsvømmende. De henger fast enda.

Det er jo ikke sikkert at noen overlever, men det er verdt et forsøk. Har ikke som målsetning å få 150 - 200 skalare yngel.


Her lærte jeg noe nytt
Har til dags dato aldri opplevd at yngelen henger mer enn to døgn som wigglers At dine hang i fire dager var nytt for meg at de kunne gjøre.

Lykke til
Noen få overlevende.
Berga kun 4-5 stk etter at de ble frittsvømmende.Det første store slippet skjedde nok i natt. Måtte henge fødenettet rundt utblåsingen for at den siste 1/4 kunne reddes fra de sultne munnene i akvariet.

Tror du ikke at de andre beboerne spiste dem gjennom nettingen!. Foreldrene var like ivrig. Nå er det kun 4-5 stk igjen som er berga over i en egen plastbalje med luftestein. Har gitt dem liquidfry 1, senere i kveld skal de få artemia (frossen).

Har funnet ut at det å la foreldrene ta ansvaret i selskapskar er litt vanskelig. Når de blir frittsvømmende forsvinner de i munnene til de andre, noe som andre her også har erfart.

Blir det noen som overlever i det hele tatt... ?

I går hadde foreldrene en storkrangel. Herr Rhett jagde vekk fru Skarlet. Det ble munnkamp, riktig aggresiv slossing og biting i sidene på hverandre. Svømte rundt i hele karet. Det ble endel skader på dem under kampen. De ser ganske oppspist ut i munnen og. Dette er vel pga at de ble for slitne etter all yngelpassingen.

Observerte at Fru Skarlett hadde veldig oppfliset brystfinne tidlig i går. Det er vel resultat av tidligere krangler kan jeg tenke.

I kveld - etter at de er ferdig med yngelpleien - er de ganske rolige. De ser nesten sliten ut.

Skal ta et godt vannskifte i kveld.
Mine var også wigglerser i 4-5 døgn...
Terapitanktenker
Mine var også wigglerser i 4-5 døgn...

Det var godt å høre. Trodde at det var noe spesiellt med mine. Veldig trege trøndere...?
Jeg leste på forhånd i bøkene mine at det skulle ta to dager, og siden alle mine scalarer tydeligvis har lest bøkene har jeg aldri tenkt over at det kan variere. Det har alltid stemt på mine. Men jeg har jo merket at eggklekkingen kan variere veldig med temperatur, så kanskje wigglers-perioden også er påvirket av det?
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap