Øreål oppdrett?

Lurer på å anskaffe noen øreål. Noen som har erfaring med, eller har hørt om oppdrett på disse? Så 3 små eksemplarer av disse på Jessheim Zoo, og har for tiden et 240 liters kar å tilby. Skulle tro det går noen år før de trenger større - eller?
Øreål oppdrett
Jeg har tidligere undersøkt om oppdrett av øreål. Alle jeg har chattet med sier at det er ingen registrerte tilfeller av oppdrett.

Jeg har 2 stk øreål, eller panserål som jeg liker å kalle mine. De trives veldig godt i min 240 liter. Husk å sørge for å ha gode skjulesteder. Mine holder seg mye av tiden i et hulrom i roten min.

Det sies at de ikke blir større enn 60 cm i fangenskap. Jeg antar at det tar mange år før mine nærmer seg den størrelsen. Nå er de ca 20 cm begge 2. De har vokst 2-3cm på 6 mnd.

Jeg mater dem med frossent oksehjerte, av og til spiser de også røde mygglarver. Dette synes de er helt topp. Jeg kjører 2 foringsfrie dager i uken på dem. Når jeg matet dem hver dag virket de av og til uinterresserte.

Det er en god idè å kjøpe minst 2 stk siden disse liker selskap.

Husk at panserålen er en carnivor og at den vil spise små snegler og fisk som passer inn i munnen. Det er også viktig å sørge for at lokket er helt tett siden de lett kan hoppe ut av akvariet. Min første panserål var ca 1 mnd nedi filteret før jeg fikk tettet det også.

Panserål er et fasinerende bidrag til akvariet som jeg absolutt ikke angrer på.
Takk for godt svar
Ved et søk på internett, så jeg at det var registrert flere oppdrett på de i akvarium. Men da får det bli en overraskelse om jeg får det... hehe
Jeg har to øreål, som jeg har hatt i en 250 liter i 6-8 år. (Husker ikke sikkert).

Den ene er mye flinkere til å finne maten enn den andre og størrelsesforskjellen har blitt deretter. Og ettersom størrelsesforskjellen bare har økt, har den minste nå nesten tapt i kampen om maten og jeg fòrer den derfor nå for hånd så jeg er sikker på at den ikke sulter stakkar.

Den største har passert 25 cm og er mye kraftigere enn den lille på rundt 20 cm. De kan ikke ha vært mer enn 10 cm når jeg kjøpte dem, så da har de vokst mellom 1,25 og 2,5 cm pr år.

De kan ha fartsfyllte svømmeturer som ender med et dunk i armaturlokket, men stort sett er de rolige. Men det er klart at hvis de blir enda større har de det nok bedre i et lengere kar.

Uansett mistenker jeg dem sterkt for å ha hatt nattlige festmåltider på ganske mange av sine mindre akvariefrender i årenes løp, som f.eks. skjørtetetraer. Jeg har også sett at den største har tatt tak i den mindre og "ristet" den litt. Det har kun blitt et sår etter det en gang, men det var da også et sår som syntes ganske godt en liten stund.

Når jeg håndmater den lille tar han ofte litt feil og napper meg bittelitt i fingrene, men dette er overhodet ikke vondt. Jeg skvatt litt mer en gang jeg hadde armen nede i karet og den største hang seg fast i den tynne huden på underarmen min og ikke slapp før etter 10-12 sekunder. Der var det litt mer krefter - og selv om det ikke var direkte vondt hadde jeg merke etter den lille tanngarden til dagen etterpå. Men det har kun skjedd en gang.

Ellers kaller jeg dem for Pompel og Pilt. Flere venner av meg synes de er "slangete og fæle" - men jeg synes de er søte jeg da på sin helt særegne måte...

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap