Noen som har hatt oppdrett på Nannostomus - Liten smykketetra?

Etter en del søkning på internett, er jeg lei av motstridende og sprikende informasjon. Noen steder står det at de er vanskelige, andre steder at de er lette å få i lek... Beskrivelsene hvordan er mangelfulle.

Kan hende noen av AF's brukere har erfaring med denne typen oppdrett? Eller kan gi litt tips generelt om tetra-oppdrett, som kanskje kan funke på denne vakre lille tetraen også?

Jeg antar yngelen er så ørsmå at de må ha infusorier når de klekkes? Hvor lenge etter klekking skal det gå før de får mat (har de plommesekk)? Men hvis jeg tar en svær klase med gulrotgress (en finbladet plante med lange flyterøtter) fra et etalert akvarium og legger i leks/yngelkaret, kan yngelen finne nok infusorier å leve av der da?

Skal man ha lav vannstand i karet man prøver å få disse i lek? Hvor lavt er lavt, i så fall? Jeg har dem pr i dag i en 250 liter, men tenkte selvsagt å ta dem ut for å prøve evt oppdrett.

Hvordan er yngelen å få til og vokse opp? Lett, vanskelig? Stort frafall?
Fant du noen gang ut av dette Mona O ?
Er det mulig og få liv i denne tråden?)
Tydligvis ikke mange som har erfaring med dette Mona.. Når det gjelder å lage infosorier bruker man ofte bananskall. Tørkede er visst best.
Litt akvarievann og litt forsiktig lufting i en feks 5L beholder og ta og knus litt tørkede bananskall opp i vannet. Da blir det infusorier på noen få dager.
Ellers har jeg med hell foret små yngel med hardkokt eggeplomme.
Kok et egg til det er hardt, og ta en liten bit av plommen opp i et stykke tøy. (av lommetørkletype) og dypp dette i akvariet. Press forsiktig ut noen dråper. Denne grå "skyen" spiser nyklekket yngel av mange arter faktisk ganske umiddelbart etter at de er frittsvømmende.

Når det gjelder de andre spørsmålene du stiller har jeg ikke anelse, du får prøve
Lykke til..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap