Frossen artemia til skalare yngel?

Ga frossen artemia (tinte dem først) til mine 1 dager gamle skalareyngel. Talte 3 i dag.
Men ..... maten er jo nesten større enn yngelen! Dette kan no umulig være ment for yngel?

De er jo litt vanskeligere å mate, da de holder seg jo nesten hele tiden helt ned med bunnen og henger seg fast overalt.
Mater med liquidfry1 i senere i dag. Tror ikke at den frossne artemia kan brukes.

Er det noen som har prøvd den frossene artemia til yngel?
Og hvordan gikk det..
Hører gjerne fra dere.




Det er for stort, ja. Frossen artemia er vanligvis voksen artemia.
Den artemiaen som egner seg som yngelfôr er nyklekt, og bitteliten.
Det er nok ikke mange yngel som faktisk greier å ta voksen artemia, som er det vanlige å få som frossentfôr.
Har imidlertid hørt at f.eks. Bjølsen Akvarium (Oslo) har frossen nyklekt artemia også. Da er det sikkert andre som kan skaffe det også, om de ikke har det inne. Men selv har jeg aldri sett det selv i butikkene.

PS! Når ble ynglene dine frittsvømmende? Det haster i grunnen litt å få i dem mat. De bukker veldig fort under av svekkelse om de ikke får fyllt magene sine når de har brukt opp plommesekken.
Frossen artemia er ikke egnet som yngelfôr til små, nylig frittsvømmende skalareyngel.

Forsøk heller nyklekket artemia evt. avskallede artemiaegg.
Ble litt forskrekket når jeg starta opptiningen, men de andre fiskene ble lykkelige.

Har gitt de liquidfry 1, flere ganger siden i går. Skal så snart brødene er i ovnen lage en brusflaske artemia klekker. Har kjøpt akvariesilikon og treveis kobling for tilførsel av luft. Så da får de det i morgen om de står varmt og godt?

Det stod på pk med overnevnte for at det egnet seg i de første 2-3 dager, så anbefalte de å gå over til annet for.

De har ikke avskallete artemiaegg her. Skal prøve i Trondheim om noen av disse Zoobutikkene har dette foret, men det blir jo tidligst på fredag.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap