Seilfinnemolly

Har 5 stk seilfinnemolly, 1 han og 4 hunner.....den ene har likket i "fødekasse" (gjennomsiktig plastkar som flyter på toppen med GOD gjennomstrømming av vann) siden i går ettermiddag, og virker riktig så fornøyd med livet...........problemet er at hun nå ser ut som en golfball.......men vil hun føde.........nei!!! Hvor lenge kan jeg la henne være der alene før jeg slipper henne løs igjen??? De andre seilfinnene svømmer rundt henne hele tiden og "holder henne med selskap"..........noen innspill på tid etc ???
Har du fått seilfinnemolly bebier nå da?

Vi har nemlig fått et par mollybabyer i 400 litern som vi har klart å fange... og de har jeg tenkt å plassere i et sånt nett i akvariet, men foreløpig har vi bare plassert de i en tupperware skål... Der har de vært i tre uker tror jeg...

Men har ingen anelse hvor lenge de går "gravide" før de får beibier...
Kanskje du har funne ut litt mer nå??

Mvh nysgjerrig seilfinne"bestemor"...
fisken kan ofte bli stresset av å bli holdt i fødekasser og rett og slett knipe igjen for fødselen, det er bedre å legge en god kladd med flyteplanter som f.eks hornblad i overflaten så yngelen har et sted å gjemme seg når de kommer.
fisken trives stort sett også best med denne løsningen
Går det greit å ha små mollybabyer i fødekasser/netting da eller blir de også veldig stresset? tenkte jeg skulle plassere babyene i sånne nett etter hvert som de dukker opp i flyteplantene mine...

Jeg ser nemlig at til og med elefantfisken kommer med sugesnabelen sin og forsyner seg med yngel. Og da forsvinner de litt etter litt.

Men jeg er ikke så tålmodig med å skifte vann hver dag i den lille plastbalja i det lange løp.

da ville jeg isåfall forsøkt nett for der innbiller jeg meg at vannstrømningen er bedre.

minuset med nett/kasser er at det ofte blir liggende matrester i bunnen og forurense så yngelen dør, dette kan muligens løses med snegler men siden fisken er kjent for å reprodusere seg ganske bra ville jeg heller latt yngelen vokse opp i karet og latt "natural selection" råde.. dvs de sterkeste og beste overlever.
ja jeg så såvidt det med snegler i en annen tråd, så jeg tenkte jeg skulle forsøke det og netting...

vanligvis så dukker det opp yngel i den flyteplanta, men problemet er sammensetningen med alle fiskene vi har (sølvhai, kampfisker, elefantfisker, og andre nysgjerrige fisker), så er alle så fryktelig interresert i flyteplanten hver gang det kommer yngel og da forsvinner de med en gang... Vil så gjerne bare få et par stk til å leve opp, slik at jeg bare har fått det til liksom

Har bare en sølvmollybeibi og en platybeibi nå i skrivende stund, og det hadde vært kult å fått de til...

Så kan jeg heller la evt ny yngel få prøve den "naturlige" stien

Tusen takk for svar iallefall...
Tilfeldig bekjentskap
© Runa Vasstrand
Reklame for plussmedlemskap