Lage infusorier i mose?

Jeg har tenkt å forsøke og få Keiser tetraene mine i lek i et lite kar. Eller forsøke å få dem i lek.... de leker nå, men i 250 litern. Alle de andre fiskene der er tatt ut og solgt, unntatt Coryene på bunnen. Da Keisertetraene ble alene, gikk de helt bananas og hannene flikker voldsomt med finnene, rister på dem foran hunnene og lokker hunnen med seg inn i plantebuskaset. Så er det full rulle (ser ikke helt hva som skjer) der et øyeblikk eller to, så kommer de ut igjen som et kanonskudd.

Spørsmålet er; kan jeg dekke bunnen i et lite lekskar med mose (javamose) og få infusorier til å dannes inne i den? Sånn at hvis jeg får Keisertetraene til å legge egg der, så tar jeg ut de voksne etterpå og lar egg og yngel være i mosekaret.

Vil da den nyklekte yngelen finne nok "snacks" i mosen til å klare seg de første dagene, inntil de er store nok til å ta artemia?
Hva bør jeg gjøre for å trigge litt infusorie-oppblomstring i mosen, uten at vannkvaliteten blir dårlig? Eller bør jeg prøve å lage infusorier med bananskall og tømme oppi?

Har prøvd å lage infusorier før med en bit tørket bananskall i et halvliters mål, men vannet ble bare brunt. Ikke tåkegrått. Så det gikk skeis.
Mine Guppyyngel levde i javamose i starten, og dei har vokse riktig så bra! På same måten er javamose nesten eit must for kuhliiyngel, så eg skulle tru der var litt å bite i for dei små der!

Om du vil lage infusior kan du prøve med eit salatblad i staden for bananskal! Fyll opp ei skål med lunka/varmt vatn, sørg for at salatbladet er dekt!

Lukke til med dei små!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap