Skalare oppdrett

Når jeg avvikla 300L min tenkte jeg å la det ene skalareparet være igjen i karet og se om de greide å få fram yngel når de var der for seg selv. Før har de lagt egg men så har de vært borte etter 1 dag eller 2. Jeg lot det være igjen kun et par planter (sverdblad) og begynte å fore 2 ganger daglig isteden for 1 med artemia og røde myggiser. Bytter 2 bøtter kaldt vann hver dag. Samme vannverdier som før, da de alltid har "prøvd" i dette vannet før.
Nå har de vært der i 1 uke og jeg ser ikke tegn til lek, selv om de har "perioden" sin tidsmessig ifra forrige egglegging. Er dette normalt? Det er mulig det bare er jeg som er for utålmodig, men jeg er redd de kommer til å bli uvenner og "skilles". Dette skjedde nemlig med mitt første skalarepar da de gikk uten noen andre å slippe ut aggresjonen sin på.
Hva som skal til for å få skalarene til å legge egg er vanskelig å finne ut av, men kanskje du bør variere kostholdet litt mer? Røde mygglarver er bra som ekstra godbit av og til, men ikke som fast for. Tror noen vannbytter med påfølgende temperaturendringer kan være bra, men eggene kommer bare du er tålmodig. Det har iallfall ikke slått feil her!
Har allerede flytta skalarene da jeg syntes de så så molefonkne ut. Syntes ikke det så ut som de trivdes no særlig. Får heller prøve senere i 105L som er litt mere beplanta og "koselig".
Har nettopp hatt et kull, flyttet et skalare-par til en 90-liter (som er ganske høy), og en plante de hadde lagt egg på tidligere i selskapskaret. Resultatet er nå blitt 20 halvvoksne og flotte individer
Det kan være at de "kom litt ut av det" med alle forandringene du gjorde? De faller sikkert til ro igjen. Bare mat dem godt med mye frossentfôr i den neste tiden, mat gjerne tre ganger pr dag men bare littegrann hver gang (ikke overfôr, det skal være oppspist på få sekunder) og sørg for mye rent vann. Små daglige vannbytter (10%), så etterfulgt av et større etter en ukes tid. Det pleide å gjøre susen for mine

Og er du sikker på at de har noe egnet sted de ville foretrekke å legge eggene? Scalarer legger helst eggene så høyt som mulig i karet. Blant alle mine scalare-par har sverdplanter, store og høye, vært det absolutte favorittvalget hver gang. De valgte alltid en sverdplante hos meg, bestandig. De elsker å legge eggene på et blad som er så høyt at det kun er noen cm fra overflaten.

Har kun opplevd at de legger eggene et annet sted èn gang, og det var etter at jeg klippet ned alle sverdplantene pga algeangrep. Da surret leksparet rundt lenge og visste ikke helt hvor de skulle gjøre av eggene. Til slutt valgte de røret til innsuget på Eheim-filteret.

Det kan også hjelpe å heve temperaturen litt i karet. Scalarer liker varmt vann. Det kan godt være 28-29 C, jeg har også hatt 30 C. Da yngler de som rakker'n.

Ja, det virket som de "kom litt utav det" som du sier ja Mona. De "egga" jo fast med 1-2 ukers mellomrom før.
Jeg gjorde mesteparten av det du nevner der også, bortsett fra det med et større vannbytte etter en uke. Fora 2 ganger daglig med frossen-for heva tempen til 28-29 , 10% kaldtvannsbytte hver dag. Og de to plantene som de har brukt før var de som sto igjen. Jeg har også erfart det du sier med at de finner det pumperøret ganske attraktivt så jeg putta oppi et sånt rør i tillegg =). Men neida. De sto for det meste og stura.
Jaja, nå er det karet ute av drift. De skal få prøve seg igjen i 105L når jeg er ferdig med regnbueciklidene som går der. Har et yngelprosjekt der også skjønner du. Men når det er i boks så skal de byttes ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap