cory i lek?

hei!
tok netopp coryene mine tilbake til 64litern så begynte de med dette. er det lek? håper så inderlig det

<embed src='http://www.bolt.com/audio/audio_player_flv_branded.swf?contentId=1201719&contentType=2' loop='false' quality='high' bgcolor='white' width='360' height='340' name='audio_player_flv' allowScriptAccess='sameDomain' type='application/x-shockwave-flash' pluginspage='http://www.macromedia.com/go/getflashplayer' />
Vanskelig å si ut i fra et så lite klipp...

Hvordan legger du ut videosnutter i tråden, det lurer jeg på... :op
Det er en typisk leksadferd hos Corydoras, ja Det mener jeg.
Artig å se på film Ta vare på den, FS. Den var bra!

Alt var helt typisk Corydoras i filmen;den vimsingen og den snusingen de gjør på hverandre, og hannene som stimer opphisset etter hunnene. Hunnene leder an, hannene følger dem overalt. Til slutt ender de opp i T-posisjonen på bunnen, hunnen legger noen egg i en "lomme" hun danner med finnene på buken, så svømmer hun avgårde for å finne et sted å legge dem.
Noen klistres på glasset, andre på plantene. Hos meg legger de dem litt overalt, og spesielt begeistret er de for å legge dem på glasset i akvariet eller dytte dem inn i javamoseklumpen...

PS! Corydoras Aenus legger gjerne hundrevis av egg. Men om det er første gangen for disse, er det ikke sikkert det blir så mange. Antallet pleier å øke etterhvert, for hver lek og egglegging som skjer.
å, yes! jeg var ganske furten over at broren min fikk egg på en leksgruppe jeg også ville kjøpe i dag.

de har roet seg litt nå så jeg får ikke filmet mere.

når kan jeg vente å se egg? skal ta noen kaltvannsbytter og fôr med mygglarver i tiden fremover. har ancistrus der og som også oppfører seg lirr rart

for å legge inn filmen må du melde deg inn på bolt. der kan du laste opp videoer helt opp til 100 mb per fil. når den er lastet opp bruker du embed koden og limer den inn i teksten

takker for alle svar hittil!
filmet mer men vet ikke om dette også er lek?

har tatt er stort vanbytte nå og fôret med rødemygglarver. det ser ikke ut som de vil ha myggisene. de spiser bare litt og den har lugget på bakken en stund nå...

<embed src='http://www.bolt.com/audio/audio_player_flv_branded.swf?contentId=1203043&contentType=2' loop='false' quality='high' bgcolor='white' width='360' height='340' name='audio_player_flv' allowScriptAccess='sameDomain' type='application/x-shockwave-flash' pluginspage='http://www.macromedia.com/go/getflashplayer' />
Jeg synes iallefall jeg så en fet og fin, rognstinn hunn der

Men de palettciklidene uroet meg litt... eggene har ikke lang levetid i et kar med alltid sultne ciklider, dessverre. Du må være rask med å ta dem ut i så fall, og da er du avhengig av å være hjemme når/hvis leken skjer.

Er dette et vanlig selskapskar med en del fisk i?
mona o
Jeg synes iallefall jeg så en fet og fin, rognstinn hunn der;) Men de palettciklidene uroet meg litt... eggene har ikke lang levetid i et kar med alltid sultne ciklider, dessverre. Du må være rask med å ta dem ut i så fall, og da er du avhengig av å være hjemme når/hvis leken skjer. Er dette et vanlig selskapskar med en del fisk i?


nå er det helt annerledes i karet. fikk mase fisk i dag fra en som ga bort. masse planter og. det er en a. inconspicua, noen ancistrus og mange ancistrus yngel der. de raser over ruten akkurat nå. håper det også er lek?
nå har jeg filmet litt mer dette er lek eller? grunnen til at de e oppe å tar luft noen ganger er av at vannet er litt grumsete enda etter nyinnredning

<embed src='http://www.bolt.com/audio/audio_player_mp3_branded.swf?contentId=1213613&contentType=2' loop='false' quality='high' bgcolor='ffffff' width='360' height='350' name='audio_player_mp3' align='middle' allowScriptAccess='sameDomain' type='application/x-shockwave-flash' pluginspage='http://www.macromedia.com/go/getflashplayer' />
Opphisset svømming opp og ned langs rutene kan tyde på at noe er i gjære, men jeg synes denne filmen var litt annerledes enn den forrige. På denne siste var ikke coryene særlig opptatte av hverandre, men hver og en svømte på måfå for seg selv liksom...?

Hos mine coryer pleier det å være slik at man helt klart merker seg hannene, som oppskjørtet henger etter hunnene. Hunnene leder an, og uansett hvor og hvordan de vimser avgårde, så stimer hannene etter og er helt på tuppa. De henger som klistret på henne, og hun kan ikke sno seg unna. De posisjonerer seg gjerne rett over eller rett under henne om de kan.

Et kjennetegn er at hannene hele tiden prøver å beføle hunnen med bartene sine. De berører henne oppå hodet og under buken. Dette er sannsynligvis et signal, som kan være med på å sette hunnene i "riktig humør" også

Kjenner du igjen noe av dette? Har du sett noen slik oppførsel på dine?

Ingenting å si på formen til dine coryer ihvertfall De var riktig fete og fine, alle sammen. Så hunnene burde definitivt ha nok egg.

Når skiftet du vann sist?
En bøtte kaldt vann i hodet på fiskene, og en dose røde mygglarver kan være den siste triggeren som skal til for å få det til og løsne for dem

tror jeg har sett slik oppførsel ja. tror faktisk jeg så det netopp. det var en som farte over glasset og en annen en som forufulgte den første.

sist jeg skiftet vann var faktisk i går. har byttet 3 ganger i forrige uke og eller noe sånt. for å få de i lek da. de går jo sammen med ancistrus som også liker kaltvannsbytter...
hvitprikk?
jeg ser at de klør litt i grusen med sidene. har fått hørt at det er hvitprikk. fikk anbefalt et varmekur. hvordan går det utover leken?
ingen som kan svare på spørsmålene mine?
Jeg tror ikke du kan dra den konklusjonen at det er hvitprikk bare fordi de klør seg i grusen. Hvitprikk-sykdommen gir godt synlige symptomer, og det raskt.

Har du sett noen som har hvite prikker på kroppen blant de andre fiskene? Det er kanskje umulig å se noen hvite prikker på en albinofisk, men kan du se hvite prikker på andre?

Ikke begynn med noen varmekur eller andre kurer før du vet sikkert at det er sykdom. At fisk gnir seg mot grusen forekommer i blant, og det er også noe jeg kaller "Ny-tank-fenomen" Det forekommer spesielt i helt nyoppsatte akvarier har jeg lagt merke til.
Eller, hvis man har nettopp tatt et stort vannbytte med vann rett fra krana. Da virker det som fisken klør pga noe i vannet irriterer slimhinnen på huden deres.

Jeg opplevde at mine Corydoras adolfoi klødde seg slik etter at jeg byttet vann der jeg hadde blandet inn varmtvann også i bøtta. Vanligvis bruker jeg kun kaldt, men da jeg tilsatte varmtvann også (altså fra varmtvannsberederen) så begynte de å klø som gale. Spratt opp og ned i grusen og klødde seg som gærne.

Den ene fikk et stygt skrubbsår over det ene øyet av det. Heldigvis ser det ut til å gro, men det er synlig enda.
ok, da skal jeg ikke ta varmekur takk for svaret
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap