Blå ciklider

Kjøpte meg noen nye blå ciklider sist uke. Har dem i en 240 literen sammen med noen gullsøm ciklider. Og akkurat som gullsøm ciklidene svømmer nå en stolt far rundt med nye yngel etter noen dager. Gullsøm ciklidene har ikke lagt noen egg etter første uken, selv vet jeg ikke hvorfor. Men siden blå ciklidene er aktive må jo noe være bra.

Så nå gjelder det jo bare å se om de vosker opp. Alltid moro med yngel. Hadde jo noen kloreker også i akvariet, men har ikke sett dem på en stund, så mulig de har blitt spist etter siste omredning i akvariet. Fant jo en kjempe rot som jeg bare måtte ha når jeg kjøpte blå ciklidene og da måtte jo alt endevendes.

Men mater jo nå med litt ciklide stick, og flak for. Kastet også en mallepille i nærheten av ynglene da dette har virket bra med zebra ciklidene mine. Men har noen andre noen gode tips. VIl ikke bruke artemina da jeg har fått høre at det blir mye rot i akvariet på den måten.

Vel ting går jo fortsatt bra
Nå har jo ungene overlevd en stund må jeg si. Kan jo se ut som det har blitt noen færre, men alt i alt er jo far dyktig til å passe på. Mater nå om dagen med litt flakfor, noen malle tabletter og ciklide sticks. Ser jo også at far har fått litt juling ser det ut som. Begge side finnene hans er jo nesten spist opp. Ville vel tro det er gullsøm og salvie ciklidene som ikke alltid er like enkle og jage bort. Salvie ciklidene har jo også begynt å passe på sin side av akvariet nå som de jager alle andre bort ifra. Gullsømmen har tatt den andre siden og den stakkars blåciklide hannen med barn holder seg i midten. Så ingen lett sak for han å passe på. Men en så lenge ser det jo ut som ungene vokser fint og håper jo noen overlever. Har jo ingen yngle akvarium der jeg kan kaste ungene, så hos meg må de overleve etter beste evne.

Ellers tok jeg også en titt i 54 literen min her forleden dag. Palettene mine har jo også fått unger der så det er jo moro. Håper jo bare de greier seg uten at tetraene tar de.

Sebra ciklidene har jo nå så mange yngen at jeg virkelig sliter med dem. Har jo også fått noen røde juvel ciklider i det som jeg håper også skal begynne og yngle litt med tiden. Men med rundt 100 sebra ciklider rundt er det vel ikke det enkleste i verden.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap