Platy barn blir spist!!!

Jeg har noen platyer og de leker stadig vekk og 2 av jentene har blitt ganske "tjukke"!!!
Jeg er helt sikker at det ikke er at de er bare et tjukke.
Det har skjedd at jeg har faatt noen unger men de blir spist opp av andre fisker!!!
Jeg vet ikke hva jeg skal, siden jeg bare lurer paa om det , med lite akvarium til de smaa.
Maa den ha en filter?
Og hva mater man fiskene... eller yngelen med??
Det er helt normalt. De fleste yngel (og egg) som er små nok til å passe inn i munnen på en større fisk, blir spist. Levendefødere som platy og guppy har overhodet ikke noe forhold til sitt eget avkom, de anser dem tvertimot som en delikatesse.

Skal du få yngelen til å overleve, må du har masser av planter i karet (og da mener jeg masse!) slik at de kan stikke seg helt vekk og ikke bli sett av de store fiskene. Skikkelig tett buskas av planter, som man ikke kan se igjennom, ikke bare to eller tre puslete planter.

Eventuelt kan du flytte yngelen over i et eget lite oppvekstkar, men der må du ha de vanlige tingene som filter og lignende. Ellers må du bytte store mengder vann hver dag på dem, for å unngå forurensning og dødsfall.

Når yngelen er for store til å passe inn i gapet på de voksne fiskene, kan de enten flytte tilbake til de andre eller du kan selge dem.
Vær obs på at markedet flommer over av yngel etter guppy, sverddragere og platy, så det er ikke enkelt å bli kvitt alle sammen....
dermed sitter man ofte igjen med altfor mange fisk.

De fleste ender opp med å la yngelen bare være i akvariet med de voksne, for å holde bestanden nede. Det blir så altfor mange av dem etterhvert, dersom man skal redde hvert kull. Du blir ganske enkelt ikke kvitt dem.
Men er det greit om jeg setter inn noen huler???
Jeg har de i en 110l.
Og jeg har kjempe lyst paa yngel!!
Huler hjelper ikke mye, fordi denne typen yngel instinktivt søker inn mellom planter og gjerne litt høyere opp i karet. Huler kan kanskje hjelpe noe, men jeg ville absolutt satset på mere planter som skjul for yngelen.

En plante som er billig og vokser som ugress, er en som kalles "Gulrotgress". Den ligner på det, derfor navnet. Og den sprer seg veldig, og skaper tette buskas som yngelen kan gjemme seg i.
Latinsk navn H. Difformis.

Det er stadig noen som selger slike her på forumet, det er bare å kikke på annonser (eller lage en "Ønskes kjøpt" annonse selv).

Jeg startet med noen få slike, og lot dem flyte på overflaten. Nå har de bredd seg utover og dekker halve overflaten på en 250 liter! Ett tett buskas det er umulig å se igjennom
Perfekt for kar som ditt som inneholder levendefødende, da disse finner masse gjemmeplasser der oppe. Jeg har ikke levendefødende, men alle Smykketetraene mine "bor" inne i den store klasen med "gulrotgress".
Den har jeg faktisk!
Den er faktisk ganske ny,
men den vokser ikke veldig fort og jeg er litt bekymret at den ikke blir stor nok siden platyene faar ungene snart!!!
Ninilini
Den har jeg faktisk! Den er faktisk ganske ny, men den vokser ikke veldig fort og jeg er litt bekymret at den ikke blir stor nok siden platyene faar ungene snart!!!


Da får du kjøpe flere av samme slaget da Ikke tid til å vente på at den ene skal vokse til.

Det er uansett billigere med flere planter, enn å måtte kjøpe yngelakvarium med varmekolbe, filter osv.
Men hva mater man fiskene... eller yngelen med??
Ninilini
Men hva mater man fiskene... eller yngelen med??


Avkommet til de levendefødende fiskene molly, guppy og platy er egentlig de mest lettvindte i matveien. De spiser det de voksne spiser, bare du passer på å knuse flakfôret så smått at de får det inn i munnen.

Best vekst får du imidlertid om du kjøper spesial-yngelfôr på boks eller tube, som er tilsatt ekstra næring pga små fisk i vekst.
De vokser ganske langsomt på bare tørrfôr, men mange har fostret opp hopetall med f.eks. guppy på utelukkende vanlig tørrfôr.

Du kan evt kjøpe noe som heter "Avskallede artemiaegg", enten i nettbutikk eller i zoobutikk. Det ser ut som et oransje pulver, og består av egg (uten skall) fra det bittelille krepsdyret artemia. Ypperlig føde for små fiskeyngel, næringsrikt og gir bra vekst!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap