Når klarer skalareyngel å spise avskallet artemia?

Min skalareyngel er nå vel 3 1/2 uke gammel.
Måtte ta alle 4 med på hyttetur for 2 uker siden, og denne tøffingen overlevde. Dere skulle sett uttrykket på kaillen og ungan når jeg sa at fiskeyngelen skulle bli med på hytta! Ingen ville ha overlevd hjemme alene så jeg hadde ikke noe valg. Nå har jeg i alle fall en.

Har klekket artemia til den, men sist uke måtte jeg overnatte i Trondheim og fikk ikke startet ny ladning i rett tid. Var ca 2 døgn uten denne nyklekkete maten.

Kjøpte avskallet artemia som jeg matet med mens jeg venta på den nye klekkingen. Endelig i dag er den ferdig klekket og magen er oransje og fin igjen.

Yngelen har ikke spist den avskallete artemia som jeg har kunnet se. Har prøvd litt forskjellige teknikker:
Har lagt en dose nedi, rørt rundt slik at han kanskje skulle tro at den var levende og jakte.
Latt den ligge urørt på overflaten, men da har han har ikke skjønt at dette er mat.
Har sett etter oransje mage, men kanskje dette ikke synes så godt når artemia ikke er nyklekket ?... for jeg kan ikke si at det har vært så tydelig.

Har yngelen overlevd om den ikke har spist den avskallede varianten?
Kanskje den har spist uten at jeg har klart å oppfatte det. Det ble mye matrester på bunnen, men det vil det vel bli uansett når det kun er en som spiser.

Yngelen er veldig aktiv. Har den ikke fått i seg mat på rundt 2 døgn så skulle den vært slapp --- død?

Mange spørsmål. Er det noen som har matet med avskallet artemia til så liten skalareyngel og det har gått bra?
Ingen som har prøvd dette? Maser litt...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap