cory egg! hva skal jeg gjøre?! haster!
Postet 30.06.06 kl 12:42
hei! har tatt eggene i et hjemmelaget yngelkar me en luftpumpe oppi nå.
her er en video fra leken:P
<embed src='http://www.bolt.com/audio/audio_player_flv_branded.swf?contentId=1457097&contentType=2' loop='false' quality='high' bgcolor='white' width='360' height='340' name='audio_player_flv' allowScriptAccess='sameDomain' type='application/x-shockwave-flash' pluginspage='http://www.macromedia.com/go/getflashplayer' /><br/>Upload videos at <a style='font-family:arial,sans-serif;font-size:12px;color:#0066CC' href='http://www.bolt.com'>Bolt</a>.
her er en video fra leken:P
<embed src='http://www.bolt.com/audio/audio_player_flv_branded.swf?contentId=1457097&contentType=2' loop='false' quality='high' bgcolor='white' width='360' height='340' name='audio_player_flv' allowScriptAccess='sameDomain' type='application/x-shockwave-flash' pluginspage='http://www.macromedia.com/go/getflashplayer' /><br/>Upload videos at <a style='font-family:arial,sans-serif;font-size:12px;color:#0066CC' href='http://www.bolt.com'>Bolt</a>.
Postet 30.06.06 kl 13:16
He-he, stakkars hunnen Hun får jo ikke fred til å plassere eggene noe sted, med det kobbelet av overivrige hanner etter seg
Morsomt å se på. Takk for titten
Cory egg mugner lett, så det er litt sjansespill å reise fra dem. Men prøv å legge dem i et fødenett, og legg en ekstra brusestein for sirkulasjon oppi der. Vannet har lett for å bli stillestående ellers, men jeg tror eggene har bedre sjanse slik, enn om du tar dem ut og putter dem i en beholder uten noe annet. Det er litt opp og ned hva folk erfarer, noen får sopp på alt, andre lykkes bra med bare en brusestein i en tom isboks med vann og egg.
Eggene bruker nok noen dager på å klekkes, så de klekker ikke før du er hjemme igjen
Morsomt å se på. Takk for titten
Cory egg mugner lett, så det er litt sjansespill å reise fra dem. Men prøv å legge dem i et fødenett, og legg en ekstra brusestein for sirkulasjon oppi der. Vannet har lett for å bli stillestående ellers, men jeg tror eggene har bedre sjanse slik, enn om du tar dem ut og putter dem i en beholder uten noe annet. Det er litt opp og ned hva folk erfarer, noen får sopp på alt, andre lykkes bra med bare en brusestein i en tom isboks med vann og egg.
Eggene bruker nok noen dager på å klekkes, så de klekker ikke før du er hjemme igjen
Postet 30.06.06 kl 15:01
Endret: 30.06.06 kl 15:02
mona oHe-he, stakkars hunnen:-) Hun får jo ikke fred til å plassere eggene noe sted, med det kobbelet av overivrige hanner etter seg:-) Morsomt å se på. Takk for titten:-) Cory egg mugner lett, så det er litt sjansespill å reise fra dem. Men prøv å legge dem i et fødenett, og legg en ekstra brusestein for sirkulasjon oppi der. Vannet har lett for å bli stillestående ellers, men jeg tror eggene har bedre sjanse slik, enn om du tar dem ut og putter dem i en beholder uten noe annet. Det er litt opp og ned hva folk erfarer, noen får sopp på alt, andre lykkes bra med bare en brusestein i en tom isboks med vann og egg. Eggene bruker nok noen dager på å klekkes, så de klekker ikke før du er hjemme igjen;-)
det er disse jeg har. er det bare en hue? har funet flere egg nå
har tatt i litt haloex, tror det er det samme som aquasafe. håper de ikke får sopp. skal kjøpe torv eller menthyl blått til neste gang håper dette blir noe av!
Postet 30.06.06 kl 17:57
Postet 02.07.06 kl 18:22
yes tok en ekstra kikk nå, det er blitt yngel!!:->
hvor lenge er det til jeg skal begynne å fôre? skal fôre med avskallete artemia egg.
yngelkaret er lite, 11,5 cm i diameter. kan jeg ha de i en skål med brusesteinen eller er det best å ha de i karet? ser nesten ingenting gjennom duken på yngelkaret.
hvor lenge er det til jeg skal begynne å fôre? skal fôre med avskallete artemia egg.
yngelkaret er lite, 11,5 cm i diameter. kan jeg ha de i en skål med brusesteinen eller er det best å ha de i karet? ser nesten ingenting gjennom duken på yngelkaret.
Postet 02.07.06 kl 18:31
Postet 02.07.06 kl 23:55
Når yngelen har klekket, bruker de to dager på å forbruke plommesekken de er født med. Da skal de ikke fôres. Den tredje dagen etter klekking kan du begynne å fôre dem med yngelfôr.
Disse Coryene du har fått yngel på, skal ikke være spesielt vanskelige å få til å ta fôr. Jeg har imidlertid anelse om at de ikke bør være i yngelnettet når de skal begynne å spise. Har selv prøvd det med ciklideyngel, og det nettet blir utrolig møkkete. Mat blir liggende og mugne i nettingen. Og yngelfôr er også så fint at det lett går delvis igjennom nettet.
Det beste er om du hadde hatt et yngelkar til dem, og så byttet vann og vasket det ofte. En luftestein duger i begynnelsen. Forøvrig kan tanken være bar, ingen sand eller lignende nødvendig. Et par planestillker som flyter der kan gi yngelen noe å søke dekning under (det gjør de instinktivt fra det øyeblikket de klekkes, suser i dekning under det de finner).
Dersom du har mulighet, så får du kjøpt sånne plast-tanker (6 liter eller noe) i dyrebutikken. De er ypperlige til corydoras-yngel de aller første ukene.
Disse Coryene du har fått yngel på, skal ikke være spesielt vanskelige å få til å ta fôr. Jeg har imidlertid anelse om at de ikke bør være i yngelnettet når de skal begynne å spise. Har selv prøvd det med ciklideyngel, og det nettet blir utrolig møkkete. Mat blir liggende og mugne i nettingen. Og yngelfôr er også så fint at det lett går delvis igjennom nettet.
Det beste er om du hadde hatt et yngelkar til dem, og så byttet vann og vasket det ofte. En luftestein duger i begynnelsen. Forøvrig kan tanken være bar, ingen sand eller lignende nødvendig. Et par planestillker som flyter der kan gi yngelen noe å søke dekning under (det gjør de instinktivt fra det øyeblikket de klekkes, suser i dekning under det de finner).
Dersom du har mulighet, så får du kjøpt sånne plast-tanker (6 liter eller noe) i dyrebutikken. De er ypperlige til corydoras-yngel de aller første ukene.
Postet 03.07.06 kl 08:33
mona oNår yngelen har klekket, bruker de to dager på å forbruke plommesekken de er født med. Da skal de ikke fôres. Den tredje dagen etter klekking kan du begynne å fôre dem med yngelfôr. Disse Coryene du har fått yngel på, skal ikke være spesielt vanskelige å få til å ta fôr. Jeg har imidlertid anelse om at de ikke bør være i yngelnettet når de skal begynne å spise. Har selv prøvd det med ciklideyngel, og det nettet blir utrolig møkkete. Mat blir liggende og mugne i nettingen. Og yngelfôr er også så fint at det lett går delvis igjennom nettet. Det beste er om du hadde hatt et yngelkar til dem, og så byttet vann og vasket det ofte. En luftestein duger i begynnelsen. Forøvrig kan tanken være bar, ingen sand eller lignende nødvendig. Et par planestillker som flyter der kan gi yngelen noe å søke dekning under (det gjør de instinktivt fra det øyeblikket de klekkes, suser i dekning under det de finner). Dersom du har mulighet, så får du kjøpt sånne plast-tanker (6 liter eller noe) i dyrebutikken. De er ypperlige til corydoras-yngel de aller første ukene.
ok, har en IKEA boks på 20-30liter og en har godteribokser på 4 liter til bettane mine. hva er best å bruke av de?
når jeg skal flytte over yngelen, burde jeg bruke innkjørt akvarie vann eller nytt rett fra springen? kan jeg ta rett fra springen når jeg bytter vann og? kan bytte hver dag utenom lørdag så vidt jeg vet. hvor mye skal jeg bytte og holder det med en gang om dagen? romtemperaturen pleier å være 24-25 grader, holder det?
det kom en eplesnegle oppi yngelkaret i natt, kan den ha spist noen yngel? kan jeg ha eplesnegler som renholdsholdere i boksen?neste gang jeg får egg,(hvor lenge til ca?) kan jeg bare ta eggene rett i boksen da? jeg har ikke menthyl blått eller noe sånt men kasn kanksje få tak i snart. det er 11 yngel tror jeg:->
vet du når du ser filmen hvor mange hanner og hvor mange huer jeg har?
Postet 03.07.06 kl 11:39
Endret: 03.07.06 kl 11:44
Postet 04.07.06 kl 10:25
FS[i]ok, har en IKEA boks på 20-30liter og en har godteribokser på 4 liter til bettane mine. hva er best å bruke av de[/i]?
Nå svarer jeg utifra mine egne preferanser og jeg ville gått for den største. Jo mere vann, jo mindre forurensning= bedre overlevelsessjanser for yngelen.
Vask boksen ofte!! Sett yngelen i en skål eller noe så lenge, og gi boksen en runde under vannkrana, med glovarmt vann. Bakeriebelegg i bunnen av boksen er drepen for Cory yngel...
FS[i]når jeg skal flytte over yngelen, burde jeg bruke innkjørt akvarie vann eller nytt rett fra springen? kan jeg ta rett fra springen når jeg bytter vann og? [/i]
Nå som yngelen er klekket må du passe på å beholde akkurat de samme vannverdiene som de er vant til. Brå endringer kan lett ta kål på dem. Så når du flytter dem fra fødenett til boks, ta og fyll boksen med akvarievann til å starte med. Etterhvert som du skifter vann, tar du rent vann fra bøtte.
Jeg bruker aldri vann direkte fra springen til yngel - jeg setter det i en bøtte over natten. Da har gassbobler luftet seg ut, og vannet har fått litt "lunk", dvs romtemperatur.
Den store Cory-guruen Ian Fuller (britisk) skriver at så lite som 2 C graders forskjell på vanntemperaturen kan sende cory-yngel rett i sjokk slik at de dør. Så vær forsiktig Ikke bruk vann fra varmtvannskranen for å spe ut kaldtvannet! Har du smakt varmtvann fra krana noen gang? *yack* Det smaker emment og vondt! Det er noe muffens med det.... så ta heller kaldt vann i bøtte og sett over natten i en krok.
FS[i]kan bytte hver dag utenom lørdag så vidt jeg vet. hvor mye skal jeg bytte og holder det med en gang om dagen?[/i]
Ja, det holder med en gang om dagen.
Hvor mye vann du skal bytte...
På det spørsmålet vil du få like mange svar som Cory-oppdrettere tror jeg Spør du meg, så ville jeg sagt minst 50% hver dag. Selv skiftet jeg 100% av vannet daglig. Da jeg slurvet med det en periode jeg var syk, begynte de å dø som fluer, og da var de ikke til å stoppe... de fortsatte å dø lenge etter at jeg begynte med store vannbytter igjen.
Det er altså min erfaring.
Dessuten ser jeg ingen som helst grunn til å være gjerrig på noen få liter vann til yngel. Vann er billig her til lands, man betaler pr kubikk
Så hvorfor bytte småskvetter når du kan bytte alt, og med det få vekk absolutt alle gamle matrester og "uggen" vannkvalitet?
FS[i]romtemperaturen pleier å være 24-25 grader, holder det?[/i]
Ja, dette er helt grei temperatur.
FS[i]det kom en eplesnegle oppi yngelkaret i natt, kan den ha spist noen yngel?[/i]
Tror ikke det. Den var nok mest ute etter gamle eggeskall og slikt etter klekkingen.
FS[i]kan jeg ha eplesnegler som renholdsholdere i boksen?[/i]
Ja, men ikke for mange og ikke for store. Da spiser de bare opp maten for yngelen, istedenfor å ta restene. Jeg brukte slike brune eller svarte små pestsnegler istedet, som renholdsarbeidere i yngeltanken.
FS[i]neste gang jeg får egg,(hvor lenge til ca?) [/i]
Kanskje andre med god erfaring av akkurat denne Corydoras arten (aenus) og oppdrett på dem, vet hvor ofte denne arten leker når de først setter i gang.
Mine Corydoras adolfoi leker hver uke omtrent. Men det er flere hunner tilstede i gruppen, og de leker "hver sin gang".
FS[i]kan jeg bare ta eggene rett i boksen da? jeg har ikke menthyl blått eller noe sånt men kasn kanksje få tak i snart. det er 11 yngel tror jeg:->[/i]
Methylenblått har jeg dessverre litt dårlig erfaring med. En god del egg gikk rett og slett i oppløsning på mystisk vis da jeg brukte det. En klump torv i en filterstrømpe ga faktisk bedre resultat, og er også enklere å få tak i
Torv inneholder visse syrer (garvesyre/humus?) som virker hemmende på mugg/sopputvikling.
FS[i]vet du når du ser filmen hvor mange hanner og hvor mange huer jeg har?[/i]
Blant yngelen? Der må du nok smøre deg med tålmodighet. Det ser du sannsynligvis ikke før de er voksne og kjønnsmodne, da er hunnene litt større over buken enn hannene pga de har egg der.
Det er lenge til.
Postet 04.07.06 kl 11:04
Endret: 04.07.06 kl 11:10
ok, tar den største da hvis jeg får lov av mamma da
hvordan skal jeg få flyttet de over til en skål? det må ta lang tid da?
jeg tror jeg kommer til å ta ut mesteparten av vannet, skrubbe bunnen med slamsugeren så alt slammet ol. blir med opp og å ta å la kaltvann stå over natten. noen posthorn snegler kommer også til å gå oppi der. kanskje et lite filter + brusestein også.
hørtes den taktikken grei ut?
hvilken torv kan jeg bruke? har ikke filter til de da så kan det ligge i yngel boksen?
den er ca 30 cm høy den største boksen. skal jeg ha vennet helt opp?
når jeg spurte om du kunne se kjønnene så mente jeg de voksne på filmen
takk for alle svar så langt! kommer sikkert flere. håper du ikke oppfatter dette som mas da
hvordan skal jeg få flyttet de over til en skål? det må ta lang tid da?
jeg tror jeg kommer til å ta ut mesteparten av vannet, skrubbe bunnen med slamsugeren så alt slammet ol. blir med opp og å ta å la kaltvann stå over natten. noen posthorn snegler kommer også til å gå oppi der. kanskje et lite filter + brusestein også.
hørtes den taktikken grei ut?
hvilken torv kan jeg bruke? har ikke filter til de da så kan det ligge i yngel boksen?
den er ca 30 cm høy den største boksen. skal jeg ha vennet helt opp?
når jeg spurte om du kunne se kjønnene så mente jeg de voksne på filmen
takk for alle svar så langt! kommer sikkert flere. håper du ikke oppfatter dette som mas da
Postet 04.07.06 kl 12:13
Postet 04.07.06 kl 21:14
Postet 05.07.06 kl 12:05
Tør jeg foreslå at du leser denne artikkelen jeg forfatter om mitt Cory-oppdrett?
Der står litt ting&tang som kan gi noen idèer.
Blant annet hvordan jeg flyttet Cory-yngel den første tiden etter klekking (som du spør om ovenfor)
Der står litt ting&tang som kan gi noen idèer.
Blant annet hvordan jeg flyttet Cory-yngel den første tiden etter klekking (som du spør om ovenfor)
Postet 05.07.06 kl 13:22
mona oTør jeg foreslå at du leser [URLBLOCK1]jeg forfatter om mitt Cory-oppdrett? ;-) Der står litt ting&tang som kan gi noen idèer. Blant annet hvordan jeg flyttet Cory-yngel den første tiden etter klekking :-) (som du spør om ovenfor)
ja har lest den litt før men nå har jeg lest den enda mere...
har flyttet de nå men jeg ser ikke om de tar til jeg mat... jeg tar avskallet artemia egg på en sprøyte med vann og lar det ligge litt sånn. jeg spruter det ned til de ettr en stund... men yanken er så stor at jeg nesten aldri ser de eller noe... tar de til se mat?
Postet 05.07.06 kl 22:17
Postet 05.07.06 kl 23:24
Ronny B.[QUOTE=FS] tar de til se mat?
Litt vanskelig å si det herfra men....
Du ser det lett på magene til ynglene, de blir helt gule etter et godt måltid med artemia.
de er helt gule fra før av:-> albino er de vettu... jeg får aldri sett de ordentlig...
nå ser det ut som de voksne leker igjen! håper det blir flere egg!
Postet 06.07.06 kl 11:47
over 2 uker og alle lever!
hei! nå har jeg bare fôret de med avskallet artemia egg i over 2 uker og alle 10 lever! bytter ikke mye vann heller. har et luftfilter til de.
vannstanden er på cirka 23 cm.
kjempe gøy å få det til!
det eneste som bekymrer meg er at jeg skal bort på ferie i flere uker og naboen skal fôre fiskene. håper det går bra med de. de skal få gå i 160litern alle sammen
vannstanden er på cirka 23 cm.
kjempe gøy å få det til!
det eneste som bekymrer meg er at jeg skal bort på ferie i flere uker og naboen skal fôre fiskene. håper det går bra med de. de skal få gå i 160litern alle sammen
Postet 19.07.06 kl 12:31