Noe i vannet ? ;-)

Nå har jeg i underkant av en uke fått egg på tre forskjellige arter i akvariet mitt! Så jeg må ha gjort noe riktig idet siste

Først så jeg sitrontetraene leke, dette er bare en av få ganger jeg har sett de leke og forrige gang var lenge siden, så det var jo kjempemoro! Hadde skiftet vann dagen før, og slengt oppi noen flere eikeløv. Det kan jo ha hatt noe med saken å gjøre? Ble nemlig inspirert av mona o sin tråd og begynte å tilsette eikeløv i vår. Blir nok neppe noen flere sitrontetraer oppi der, da rødmunnstetraene så ut til å storkose seg med eggene, men er fornøyd med å få de til å leke.

To dager senere så hadde skalarene lagt egg for andre gang, første gang var for ca. 14 dager siden, da forsvant eggene om natta, denne gangen var de ikke borte før kvelden dag to. Så de har blitt litt flinkere foreldre allerede.

Eggene forsvant i går kveld, i dag byttet jeg vann igjen og i kveld har jammen meg sommerfuglciklidene lagt egg! For aller første gang Det er ikke så lenge siden hannen var mest opptatt av å jage hunnen, men i det siste har hun også fått flottere farger og magen har blitt litt rød. Jeg lurte på hvor hunnen var før i kveld, synes jeg så at hannen jaget en og annen tetra som kom for nær. Så da jeg kikket etter inne i plantene fant jeg henne i nærheten av ett eikeløv, og oppå løvet var det egg! Lurer på hvordan det går ? Er redd barna kanskje blir tetra mat. Noen gode tips?

Noe av tanken bak å tilsette eikeløv, var å sikre passende forhold for nettop sommerfuglene, og det ser ut til å virke veldig bra!
Takk

Nå har det gått over ett døgn siden jeg oppdaget dem, og eggene blir fremdeles passet på. Mest av hannen ser det ut som, men det kan være fordi hunnen er fryktelig nyskjerrig og følger nøye med hver gang jeg viser meg foran akvariet.

De har lagt eggene på ett løv midt i den tetteste planteveksten og ser ikke ut til å ha noen problemer med å jage vekk tetraer foreløpig, da de sjelden svømmer inn dit.
kan man putte eikeløv rett oppi karet?
jeg er som platyyngel:)
kan man putte eikeløv rett oppi karet?

Tørre løv, som en finner på høsten, kan man ha rett i karet. Om man skyller dem først, er det ikke noe i veien med det

Selvsagt vil det ta litt tid før bladene har trukket tilstrekkelig med væske til at dem synker, men det blir jo bare noen spesielle flyte-eeeh-blader?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap