Sommerfugl Ciklide yngel

Mine Sommerfugl Ciklider la egg for 4 dager siden, av erfaring vet jeg de spiser disse eggene, eller andre spiser dem. Så denne gangen tok jeg ut en del av dem. disse har nå begynt å røre på seg, overaskende mange fakstisk, men de er ikke frittsvømende yngel enda.

Men hva skal jeg fore disse med, både nå og etter at de er blitt yngel?
Vil tro at nyklekket artemia skulle gå ned på høykant. Om dette er for stort, er infusorier ett alternativ.

Når det er sagt: dette er en art jeg ikke har drettet selv, så min kunnskap om denne er naturlig nok en anelse begrenset
nyklekket artemia fungerte her ihvertfall... dvs helt til hovedsikringen gikk en helg jeg var bortreist... kom hjem til død fisk i stort sett alle kar

men til poenget... mine spiste artemia og overlevde og vokste fint i tre uker før strømstansen
Skal prøve det. Har telt litt, så vel 30-40 stk. men de er i ikke yngel enda. men moro er det, spennende å se hvor mange som klarer seg.

Bytter vann hver dag, plukter ut egg som råtner, så får se.
Husker ikke hvor lang tid dem bruker på å fortære plommesekken, men det er jo ennå noen dager til dem begynner å trenge for, siden dem ikke er helt klekket\ frittsvømmende ennå
høres bra ut, har akkurat fjernet de eggene som ikke ble noe, prøvde da å telle de som var i livet, og det var et sted mellom 60-70 stk. Men det er vel en del frafall iløpet av prosessen.
Frank Angell
Husker ikke hvor lang tid dem bruker på å fortære plommesekken, men det er jo ennå noen dager til dem begynner å trenge for, siden dem ikke er helt klekket\ frittsvømmende ennå ;)


sånn cirkus tre dager tok det her... tre dager egg og tre dager med plommesekk før de trengte mat
Her er det forresten en link til ei oppdrettsdagbok, som jeg syns er fin:

Har kjøpt artemia egg i dag, skal klekke disse. har gjort i stand et beger med infusorer, så har de mat de første dagene, går så over til artemia.

Har fortsatt 40-50 små igjen, disse bør bli yngel fra og med i morgen. Håper det er mange som klarer seg.

Moro er det, men mye jobb. Sitter hver dag og studerer nøye etter avfallsstoffer. Plukker ut dette, og skifter vann. De får vann fra et det karret som foreldrene går i, har senket PH til 5,5 i dette karret.

Håper bare at tiden som blir brukt på disse gjør at mange overlever.
Moro, endelig frittsvømmende.

Har ryddet i dag også, fjernet de som er døde, og byttet vann.
I dag fant jeg 72 frittsvømmende.

Dette er moro.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap