Guppy Oppdrett

Tenkte eg ville prøve oppdrett av Guppy, men må innhentet info først slik at eg får laget de rette forholdene til disse.

Noen som har gode og dårlege erfaringer evt tips å gi meg?

Har tenkt å bruke et guppy hotell.

Hvor mange av hvert kjønn og hvordan ser ein at ho skal ha yngel?
jo hei

jeg fikk to guppy hunner og to hann av en venn, og nå har jeg veldig mange
yngel blir fort spist hvis de ikke har noen hjemmesteder. de liker å hjemme seg i tette planter, jeg bruker hornblad.
var nettop på ferie i to uker og alle ynglene lever.

du ser at guppy-hunnen er tykkere enn ellers når den er gravid og den blir tykkere og tykkere til det ser ut som om den sprekker. når en guppy hunn parrer seg holder det for to til tre kull.

har hørt at man skal ha en hann pr andre eller tredje hunn.

Er det snakk om vill eller kulturell guppy(jeg har vill form).
Lykke til
Jeg fikk problem med at det aldri kom yngel. Hoa var smellfeit i 3-4 uker. Hadde temperatur på 24-25 grader i karet. Jeg fikk tips om å sette opp temperaturen med 1-2 grader og dagen etter var karet fult av yngel

Som Jacky, sier mange gjemme plasser i form av planter er flott yngel sjul og en hann pr. tre hoer er vel oppskriften ja.

Hunnen blir nesten firkantet og får en svart flekk ved gatt åpningen.
Takk for svaret. Eg får nesten bare prøve meg fram å sjå korleis det går.

Dersom det er andre tips eller erfaringer så mottas disse med takk!
Takk for svaret... Eg får prøve det som du sier med temperaturen, kanskje dette er ein "utløsende" årsak for hoa.

Får lage til med ein del planter og godt med gjemmeplasser til yngelen.
jeg vil anbefale å bruke javamose som gjemmested. Det har funket for meg iallefall og har gitt liv til noen hundre guppyer nå...
Okay, da blir det å handle det inn...

Håper eg får til dette her nå...

Har kjøpt meg 3 guppy hoteller nå som eg skal ha yngel i.
Tenkte på guppy i ene, ancistrus i ene og muligens corydoras i den siste, litt usikker enda.

Blir artigt å få yngel dersom ein klarer å få det til... (det beste er å prøve til ein får det til og høre på andre sine erfaringer på området)
hvis du ikke klarer å få til yngel på guppy, så tror jeg du er eneste i verden som ikke har klart det. hehe
Hehe...

Tror det kommer til å gå kjempe bra eg...
Like greit å legge ting til rette slik at det blir det beste for fisken\yngelen.
Høyer'n
jeg vil anbefale å bruke javamose som gjemmested.

Jeg har hornplante lar noen flyte i overflaten og noen plantet funker veldig bra for meg hornplante er vel veldig billig, ekstremt hardfør og formerer seg som ild i tørt gress.
jeg har 2 hunner i et yngel kar i en 15L. Gradene ligger på 24-25 ca. Tenkte og skru de opp til 26 når guppyene er litt større.

Leste et sted at de kan gå gravide i 72dagen el.no? fleip eller fakta?

Lurte også på om noen har erfaringer med slike yngelbokser? (Se bildene)
Jeg liker ikke de yngleboksene, fiskene har en tendens til å "holde igjen" og så føde rett etter jeg gir opp og slipper de ut i karet igjen. Jeg bruker flyteplanter og fisker gjerne ut yngel til et eget kar når jeg finner de.
Anen
Jeg liker ikke de yngleboksene, fiskene har en tendens til å "holde igjen" og så føde rett etter jeg gir opp og slipper de ut i karet igjen. Jeg bruker flyteplanter og fisker gjerne ut yngel til et eget kar når jeg finner de.


Ah, skjønner. Har hatt de oppi der i bare 2 dager da, så får vente litt til og se om det skjer noe. Gradene var vist på 26.8.. Det er ikke for mye det?

Har bare 1 plante i akvariet nemlig så de har ikke så altfor mange gjemmesteder... :S
Se om du klarer å få temperaturen ned til 26 grader ved neste vannbytte, det er bedre i lengden. Og pøs på med planter! og mose! Jo mere jo bedre (nesten) og husk at hvis ikke du kan se yngelen så kan sikkert ikke de som vil spise yngelen se de heller Lykke til!
Yngle kar er ikke bra i det hele tatt, det gjør bare fisken stresset, og den kan nekte å føde og tilslutt dø..
bare la de føde i hovedkaret, ikke noe problem, iallefall ikke med guppy, de føder så mye att det bare er bra om kun de aller sterkeste overlever..
NorthHawk
Lurte også på om noen har erfaringer med slike yngelbokser? (Se bildene)


Mange av mine guppyer har født i slike "bokser".
Det har gått veldig bra, men jeg lar ikke fisken stå der mange dager.
Hiver henne oppi rett før hun skal føde, så står hun over natten og neste morgen er boksen full av yngel
Det er en del yngel som overlever hos de som har født rett i akvariet også da, men er nok flest som overlever i boksen.
ok, takker for gode råd.

Tok bare ut yngeboksen jeg da, siden det er 3 hunner som alle er gravide og bare 1 han i karet. Har ingen varmeelemet i karet da. Men det virker som det holder seg ganske stabilt pga jeg har en ganske så varm leilighet i grunn.

Ang planter har jeg funnet ut at det koster en del og fylle kar. (ikke akkurat store pengebeløpet, men er man fattig så er man fattig ;D hehe) Så jeg lurte på om det er noen her som vet om noen vann planter/vannmose som man kan finne ute her i Norge?? Som da er trygge og ha med guppy.. Eller f.eks en måte og "gjøre" de trygge på..?
NorthHawk
ok, takker for gode råd. :) Tok bare ut yngeboksen jeg da, siden det er 3 hunner som alle er gravide og bare 1 han i karet. Har ingen varmeelemet i karet da. Men det virker som det holder seg ganske stabilt pga jeg har en ganske så varm leilighet i grunn. Ang planter har jeg funnet ut at det koster en del og fylle kar. (ikke akkurat store pengebeløpet, men er man fattig så er man fattig ;D hehe) Så jeg lurte på om det er noen her som vet om noen vann planter/vannmose som man kan finne ute her i Norge?? Som da er trygge og ha med guppy.. Eller f.eks en måte og "gjøre" de trygge på..?


Jeg har ett kar med planter kun funnet i skogen, men har lite info om de fleste, men vanlig elvemose er lett og finne og lett og holde, iallefall en god stund, og den er kjempefin å se på planten har profil her, men vet ikke om det er noen bilder, se på skogskaret på profilen min for bilder, skal prøve å legge opp noen flere senere idag..
[QUOTE=Kenbb
Jeg har ett kar med planter kun funnet i skogen, men har lite info om de fleste, men vanlig elvemose er lett og finne og lett og holde, iallefall en god stund, og den er kjempefin å se på planten har profil her, men vet ikke om det er noen bilder, se på skogskaret på profilen min for bilder, skal prøve å legge opp noen flere senere idag..

Ah, ordentlig stilig "elve akvarium" Tusen takk for en veldig god idè foressten, skal springe ned i bekken litt bortfor her og se om jeg ikke finner meg litt Fontinalis antipyretica så guppy yngelen min får gjemmesteder. ;D
I mitt kar har jeg masse planter, stort sett bare fra sør-amerika. Men yngelen ser ut til å favorisere Bacopa Australisen fremfor javamosen... Smak og behag? hehe...


Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap