Nå har jeg sikkert gjort noe utrolig dumt

Som overskrift viser.

De siste 3dagene har jeg ikke sett noe til den ene sneglehuslekeren min (hunnen). Jeg har tenkt at hun har gjemt seg bak noen steiner sammen med labidochromisene mine, men i går kveld fant jeg ut at dette ikke var tilfelle. Jeg så da nemlig at halen stakk såvidt ut av det ene høye og tynne sneglehuset mitt. Dette var mest til pynt, da jeg har andre og større sneglehus til disse fiskene. Iallverden tenkte jeg. Dette så jo ikke riktig ut, men lot allikevell hun få en sjangse til å komme seg ut på egenhånd. Nå i sted var hun fremdeles inne i sneglehuset så jeg tenkte at hun hadde satt seg fast. Jeg løftet derfor sneglehuset ut av akvarier for å se om hun svømte utav, men nei. Jeg tok defor å brukte en liten tang til å knekke av en bit nede på sneglehuset slik at hun kunne svømme ut. Da hun svømte ut var hun helt febrilsk. Dette skjedde i et vaskefat med vann fra akvariet. Hun hyperventilerte og selve kroppen er skjeiv i forhold til hodet og halen. Det er neste som om hun har fått fasongen fra innsiden av sneglehuset.
Det som jeg til min storeforbauselse så var at når jeg hadde fått hun utav sneglehuset så lot jeg vannet som hadde vært inni sneglehuset renne ut i vaskefatet og da kom det en haug med små gule egg også ut.

Jeg er fullstendig klar over at dette kanskje er grunnen til at hun har oppholdt seg i sneglehuset over lengre tid uten å spise så nå sitter jeg her med en ganske så dårlig selvfølelse. Har jeg gjort årets nybegynner tabbe eller hva? Skal jeg la hun få sjangsen til å komme seg igjen, da hun ser ganske fysisk preget av denne boligen hun de siste dagene har oppholdt seg i??
Og til slutt, er det noen som helst sjangs for at disse eggene er befruktet, regner med at hannen ikke ville hatt sjangs til å komme seg inn i dette "mini" sneglehuset for å befrukte eggene??

Håper på svar, for nå føler jeg meg rett og slett dum!
Du må for all del la henne prøve å få komme seg i hvertfall.. La henne få godt med mat og mye rent vann, så kan hun kanskje bli bra igjen.. Jeg har sett mye fisk bli helt fin igjen som jeg har tenkt at aldri kom til å klare seg

Eggene kan være befruktet, hannen kan stå utenfor og befrukte eggene og vifte spermen inn i sneglehuset, evt. hunnen vifter den inn mens hun er halveis inni og han er utenfor sneglehuset..
Okey. Skal gjøre det. Var å så på hunnen i sted og hun ser helt fin ut nå. Foret med rekemix i sted og hun spiste grådig. Det var ihvertfall positivt! De 10 eggene jeg klarte å redde har jeg nå i et stort litermål med akvarievann. Kan de ha sjangs til å overleve her dersom de er befrukted å hva må jeg gjøre for evt å øke sjangsene?
Alltid bra når de spiser masse ja Og rekemix er jo en av favorittene!!!

Jeg vet egentlig lite om hva som må gjøres for å få eggene til å klekke, moren ligger i sneglehusåpningen og vifter friskt vann inn i sneglehuset, så kanskje en luftepumpe som skaper litt bevegelse i vannet vil hjelpe??
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap