frustrerte fruer... apistoversion

de nyanskaffede agassizzi blue fant ut at de skulle yngle i 28 literen de gikk i karantene i... ok, da ble det ei hue til overs og hun fikk æren av å bli "innkjøringsfisk" i 78 literen... tror hun hadde blitt drept ellers.

men... nå begynte mor apisto å bli rimelig lei far apisto og så hun mer eller mindre rundhjulte han. greit nok, får hive han oppi 78 literen og da, passe på vannbytter litt fremover.

når herr apisto havnet i karet så var det tydeligvis en svært så villig og frustrert fru apisto som også ville leke.

Fru Apisto... "ey, dude... jeg er HER altså"... ivrig vrikking med hale og finner foran han

Herr Apisto... svømmer ufortrødent rundt

FA... "duuu... altså..." forfølger han rundt i karet

HA... ignorerer dama totalt

FA... "men i s***** da, SER du meg ikke eller ?" kappsvømmer samtidig som hele kroppen går i bue rundt han og finnene rister villt

HA... bryr seg fortsatt ikke

FA... "greit, vil du ikke se på meg så SKAL du se på meg" og tar rennafart og dytter til han for deretter å spenne kroppen i bue og fortsette med ristingen

HA... kunne ikke brydd seg mindre

FA... "greit... one last try"... svømmer som en gal for å komme foran han og tvinger han til å stoppe før hun igjen forsøker seg på lokkende dansing.

HA... bråsnur og flyr og gjemmer seg.

FA.... ser deretter ut til å bli snurt for hun svømmer sakte vekk og inn i ei kokkosnøtt for deretter å stille seg i åpningen for observasjon.

det er tydeligvis ikke bare bare å være singel fiskefrøken heller
He-he
De sta hannene pleier å la seg overtale til slutt, tror jeg

Jeg observerte det samme som deg i 98 literen med et A. trifasciata par da hunnen hadde lagt egg. Hannen ble for innpåsliten, han kjedet seg når hunnen passet egg og hadde ikke noe annet å finne på i et ellers fiskeløst kar. Hunnen ble mer og mer hissig i å jage ham vekk. Til slutt lå han i en krok nesten hele tiden.

For å avlede litt og gi ham en jobb å gjøre (jage vekk inntrengere og gjøre en skikkelig vaktjobb som holder ham opptatt, og noe annet hunnen kunne rette forsvaret sitt mot), satte jeg inn 3 små fisk. Plukket ut noen med de minste munnene jeg vet om , så det ble 3 Smykketetra (N. marginatus). Ville egentlig ikke ha noen andre fisk i det karet i det hele tatt, for jeg er redd yngelen kan bli spist (men jeg håper disse 3 små ikke greier å gjøre noen skade). Men aggressjonen paret i mellom ble litt nervepirrende å se på. Det å sette inn noen få andre men fredelige fisk slik, kalles "dither fish" på engelsk.

Da ble dansen en annen. Hunnen og hannen "joined forces", og konsentrerte seg sammen om å holde Smykketetraene unna. Borte vekk var hissigheten mot hverandre, og de er "forbundsfeller" igjen. Hannen patruljerer stolt, og holder et skarpt øye med Smykkisene til enhver tid.

Apistoene holder seg utelukkende nede ved løvet og sandbunnen, og Smykketetraene holder seg øverst i karet blant flyteplantene.
Ser ut til å fungere greit, men jeg håper som sagt ikke Smykketetraene greier å ta noen yngel....
har smykkiser selv, nydelig fisk og har ikke merket noen eggrøvende tendenser på de.
fikk de anbefalt av Tom C og det ser ut til å være et bra tips her ihvertfall

har planer om å putte i noen triggere etterhvert men må ta ting litt etterhvert for dette er et nystartet kar som egentlig ikke skulle befiskes enda... men må man så må¨man
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap