div oppdrett

lurer på litt om oppdrett av div fisk

liker cichlasoma salvini flate steiner eller huler? åssen ser jeg forskjell på kjønna?

liker hemichromis bimaculatus flate steiner eller huler? rød juvel

liker scalarer sånn diskus lekskrukke?
vet at skalarer legger egg på bredbladete planter som sverdplante og javabregne
Scalarer velger nesten uten unntak et sted som er høyt i akvariet. En stor sverdplante med blader opp til overflaten har vært mine scalare-par sine valg hver gang. Jeg har tilbudt dem flat skifer satt på skrå, lekskrukker og div. andre ting, men de har aldri brukt det. De valgte alltid sverdplanter (noe jeg alltid har, ofte rikelig, av i mine akvarier).

Jeg tror jeg heller ville anbefalt potensielle oppdrettere av scalarer å kjøpe en diger sverdplante istedet for en lekskrukke
Man behøver ikke plante den om den skal stå i et nakent leks-kar f.eks. Legg en sten på rot-trådene så holder den seg på plass. Eller plant den i en liten terrakotta-krukke med grus, så kan den lett løftes ut/flyttes på ved behov eller rengjøring.

Ang Cichlasoma Salvini:
Les denne artikkelen av eksperten Jean Miguel Artigas Azas.
Sitat:
"The pair places and fertilizes the eggs on a vertical wooden surface or in a cavity of a larger trunk. They clean the spawning surface with their mouths"
takk for bra tips mona

får bare kleppe av bladet neste gang de legger egg da

men nå er det natta og tideligt opp på jobb i morra
hvor store/gamle må gullsøm være føre de er kjønnsmodene ?
hei
jeg hadde gullsøm før og hunnen var 6 cm og hannen var 7 cm når de la egg første gang
akvanerd
jeg hadde gullsøm før og hunnen var 6 cm og hannen var 7 cm når de la egg første gang

gull

har du kansje ett tips om hva som trigger de til lek ?
hei igjen
jeg vet ikke hva som gjorde at de lekte det var når jeg var på ferie i høstferien.
de la egg i en 54 liter noe som jeg hadde fått besjed at ikke ville gå i et så lite akvarium
liker hemichromis bimaculatus flate steiner eller huler? rød juvel

Tror nok på "ja takk, begge deler" her. Hos meg legger de egg på flate stener i 400 literen, mens i et mindre kar legger de eggene i huler...
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap