Hvorfor øker pH i yngelkar med artemia-fôring?

Jeg sliter med at pH øker i de små plast-tankene jeg bruker til oppdrett av små Corydoras-yngel. Jeg har hengt en filterstrømpe med litt torv i der, men det hjelper ingenting. Når jeg sjekker vannverdien dagen etter å ha skiftet vann, har den økt til 7.7 eller oppimot 8 ! Den ser ut til å stoppe der, den går ikke over 8.

Dette er ikke vannverdier jeg vil ha hos Corydoras, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det er noe med den nyklekte artemiaen som gjør det! Artemiaen klekkes jo i vann med økt kH og høy pH, men jeg skyller alltid artemiaen nøye under rennende vann før jeg serverer den.

Noen som har erfaringer, tips eller annet å dele? Jeg synes dette er fryktelig slitsomt, det er vanskelig å holde stabile vannverdier når det er sånn. Har mistet 2 av 8 Corydoras adolfoi yngel alt, og jeg mistenker at det er feil ph som gjør det.

Plast-tankene det er snakk om rommer ca 8 liter, så det er vel 6-7 liter vann i dem. Ingen innredning forøvrig.


Vannet gasser ut co2 til luften og ph stiger?. Prøv med en beholder med bare vann og se om det samme skjer da.
Men vannet jeg bruker, har allerede stått et til to døgn i bøtter...
Jeg bruker alltid "lagret" vann fra bøtte til yngel-karene, det er ikke før yngelen er mye eldre at jeg begynner å ta vann rett fra krana.

Det er det som gjør dette så rart. Jeg sjekker ph i bøtta med digital ph-penn før jeg bruker det, og tar det så opp i yngeltanken.
Ett døgn senere, etter et par artemia-fôringer, har den steget.
Kan ikke skjønne annet enn at det er artemiafôringen. Før fôringen begynte, under klekkingen f.eks., var ph på 6.7.

Har du sjekket for ammoniakk?.
Oppstår det i et kar uten filtrering, med 6 yngel som bare er noen mm små? Jeg bytter vann hver dag.
Hvis du har en lyskilde feks. et lysrør i karet kan dette påvirke pH måleren pga. elektomagnetisk felt som lyskilden lager...ta en prøve i et glass og mål der hvor du har bøttene så tenker jeg du får bedre resultat
Nå har jeg sjekket med ph-penn "i mørket", og også tatt en ph-test med Tetra dråpetest. Og ph ER forhøyet... Shit også.
Jeg klør meg i hodet og fatter ikke hvorfor. Jeg skyller jo artemiaen godt i kranvann, og ikke gis det så store mengder av det heller at det skal påvirke vannverdien så veldig?

Når jeg tenker etter, så hadde jeg faktisk dette problemet i vinter og våres også, at ph steg sånn.
mona o
Oppstår det i et kar uten filtrering, med 6 yngel som bare er noen mm små? Jeg bytter vann hver dag.


Så lenge pH overstiger 7 kan det dannes ammoniakk, men med daglige vannbytter og minimalt med biologisk belastning burde ikke ammoniakk være noe problem.
mona o
Nå har jeg sjekket med ph-penn "i mørket", og også tatt en ph-test med Tetra dråpetest. Og ph ER forhøyet... .
Hm...merkelige greier...da er det utelukket med feilmålinger også.
dette har jeg aldri tengt på før.. men kan det ha noe med at artemian inneholder salter fra klekkingen? yngelen vil jo utskille salter til vannet..
Svært merkelig dette... Rent mystisk

For at økning av Ph skal kunne finne sted, må jo enten Kh økes, eller Co2 minskes.
Er det noe forskjell i Kh i vannet? Ikke det at jeg greier å forstå hvordan denne økningen skulle finne sted, men...

Har du forsøkt å teste Ph i klekkeren før tilsetting av egg, og sammenlignet med resulatet etter klekking?
Ikke det at en eventuell økning her skulle påvirke akvarievannet, siden du skyller artemiaen, men...
Viggo Gausvik
Hm...merkelige greier...da er det utelukket med feilmålinger også.


Ja, jeg har gitt opp tanken på å få den ned foreløbig. Om jeg har i vann med ph 7.3 en dag, er den oppe igjen neste dag...(rundt 7.8)

Jeg får bare ha ynglene i høy ph. Ikke ideellt men de ser ut til å spise bra og klarer seg likevel. Ph er akkurat nå på 7.7 mot "normalen" som bør være 6.7....

Jeg har lurt litt på en annen teori; at det er plast-tankene som gjør det. Men jeg har prøvd to ulike merker, og flere ulike av dem. Noen er gamle og har fostret mange yngel og hatt vann i seg lenge, noen er helt nye og har ikke vært brukt før. Det er det samme resultatet med hensyn til ph-stigning uansett hvilken tank jeg bruker.

Dessverre har jeg ingen liten, passelig glass-tank ledig for tiden til dem. Må i så fall dra og kjøpe en.
eddiedahl
dette har jeg aldri tengt på før.. men kan det ha noe med at artemian inneholder salter fra klekkingen? yngelen vil jo utskille salter til vannet..


Det har jeg lurt på også. Vannet som artemiaen klekkes i, inneholder en liten tøddel med natron, og salt selvsagt. Og selv om artemiaen skylles i rennende vann, så inneholder kanskje hver artemia litt av dette "inni seg"...? Likevel er det mystisk, for jeg kan ikke skjønne at så lite av de to tingene kan øke ph'en i 6-7 liter vann med såpass mye. For det er bare 6 yngel her, så det er ikke store mengder fôr de får. Jeg rensker karet to ganger pr døgn for gammel artemia, og gir ny etter at vannet er fyllt opp igjen med nytt vann. Det nye vannet er alltid lagret minst 1 døgn, ofte to, i bøtte. Vannbyttene er mellom 30-50% x 2. (en gang formiddag, en gang sen kveld).
ja rart dette, du har ikke en brusestein som avgir noe slik at ph øker? det skal jo ikke så mye til i 8 liter vann...
Nå har jeg sjekket kH i både kranvann og i plast-tanken. Det var like lavt som forventet...

I plast-tanken 1, i kranvannet 2.
Mulig litt feilmåling, men uansett veldig lav og tilnærmet lik begge steder.

Med en slik kH skal det jo egentlig være umulig å ha en ph oppimot 8!
Jeg fatter ikke dette her!

Er det noe som "lurer" ph-testene her tro?
Salt vil kunne lure Ph-testene litt, men det kan jo ikke være rare mengden salt som følger med artemiaen...
Fant ut at jeg måtte teste det hele selv, med Tetra dråpetest.

Joda, det gikk fint å få opp Ph (er vel heller at målingen blir helt ræva), med vanlig salt. Men det skulle en del til for å se endringen...
Dryssa vel 1ml salt i oppløsningen på 5ml (ikke alt ble oppløst), og dette økte Ph med ca 2,5.

Kan ikke tenke meg til annet enn at det er saltet som her spiller testene dine ett puss...
Ja, da er sannelig testene ømfindtlige for det. Corydoras-ynglene er jo veldig sensitive for det meste, og sikkert enda mer enn voksne for salt, så det kan ikke være store mengden salt i vannet der siden ynglene lever enda.

Jeg liker ikke mysterier av dette slaget men... jeg får bare bestrebe å holde ph stabil, fremfor å fokusere så veldig på nivået den er på.

Men det irriterer meg litt at jeg ikke finner ut hvorfor her
Ph og salt
Hei Mona og Frank dette har vi vel diskutert før uten at vi fant noen konklusjon. Vi er vel enige om at vanlig salt ikke påvirker ph?

Salt i de mengdene Mona her tilfører vannet skal ikke kunne ”lure” ph pennen hennes.

Hva med den teorien som jeg nevnte i en tidligere tråd, nemlig det som Dupla ingeniøren fortalte meg at rimelige elektroniske ph elektoder ikke gir korrekt ph verdi uten en liten mengde oppløste salter (TDS) i vannet?

Kan forklaringen være at målingen før tilsetning av artemia er ukorrekt pga. for lav TDS i vannet og at målingen blir korrekt når du tilfører en liten mengde salt?

Har tenkt samme tanke som deg her, Frode.

Imidlertid er det mer eller mindre klin umulig å få de verdiene Mona har, riktige.
Rett å slett fordi forholdet mellom Co2, Kh og Ph henger sammen.
For at det i det hele tatt skal la seg gjøre, må vannet være så og si helt fritt for Co2. Det er ett mesterstykke i seg selv å greie akkurat det
Gordisk knute ?
Du har nok rett Frank, antagelig er en eller flere av verdiene feil?

Men hvis jeg ikke husker helt feil vil en lufte stein i akvariet effektivt lufte ut Co2 fra vannet. Det vil si at vannet får en stabil men svært lav konsentrasjon av Co2 som en funksjon av at luften inneholder Co2. Jeg husker ikke nivået men mener at Claus Christensen fra Tropica på ett foredrag i Norge sa at denne konsentrasjonen faktisk bare vil være ca 10 % av hva som vil være optimalt i ett plante kar. Med en så lav Co2 mengde i vannet antar jeg at selv svært små mengder bikarbonat (Mona nevnte at hun bruker bikarbonat ved klekking av artemia) vil heve ph raskt. Men ikke opp mot ph 8?

Mona kan du bare for nysgjerrig hets skyld ringe vannverket som levere vannet ditt og få de korrekte vannverdiene i kranvannet fra dem? Så mulig at noen her på forumet som er gode i vannkjemi kan løse gåten?

Prøv også å få høre litt om hva de gjør med vannet, som heving av ph, utfelling av kalk (hva bruker de i så fall, aluminiums forbindelser?,) klor og ammoniakk for å binde klor i vannet?
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap