Lombardoi hann tygger

Inaktiv bruker
nå lure eg på kva det er som skjer her...
denne fisken har alletide våre ein gribb når dei får mat og kan gå kansje opp til 15 min å spare på maten sin, men dett er det merkeligeste eg har våre utfor..
HANNEN har munnen full med levendes yngel.. har sjekket og dobbeltsjekker og alt mulig her nå.. er det noen som kan fortelle meg korleis i alle dager dette har gått før seg?
det ER to blå og to gule av denne arten i akvariet, men både dei to blå pluss en gul er damer??
nå forstår eg ingen ting her altså...
hehe, ikke vet jeg men du fikk sikkert litt av et sjokk
hunnene er blå, mens hannen er gul, jeg opplevde dette selv en gang med en hongi hann som tygde litt spesielt eller hva!?
Inaktiv bruker
jepp, dette var noen merkelige greier.. men han gjekk i alle fall frivillig i håven(til ei forandring, har dei i en 390 liter) og nå går han i et ege akvarie..
Inaktiv bruker
hannen tygger enna..
hannen tygger enna.. men i dag slapp han ut yngelen for å spise, å fy kor mange det var :S men etter han var ferdi å spise så for dei inn i munnen på han igjen.. korleis kan dette ha seg? har han tenkt å ha dei der i all evighet?
den dagen eg merket yngelen så var eg jo redd han kom til å sleppe dei ut før eg fekk fanget han, han blåste seg noe fryktelig opp på en måte, men han holder jo på dei enda... er det mulig han er for teit til å finne ut at han ikkje skal ha dei der mer enn ca 21 dager? (han er jo tross alt et mannfolk... :P )
men er dette vanelig?
Det er nok ikke av de mest vanlige tilfellene dette

At yngelen trekker tilbake til gamlefar, etter at han har fått seg ett bedre måltid, kan sikkert ha noe både med trygghet, og tilgang til næring å gjøre.

Har vært borti ciklider (helt annen art\ levested), der yngelen i flere måneder etter klekking, holder seg rundt foreldrene. Om det er fare på ferde, er det bare å gjemme seg i en stor, trygg kjeft Som om det hørtes trygt ut da...
Inaktiv bruker
den merkelige fisken tygger enna, men forhåpentligvis kan eg klare og få ut yngelen nå ved å trykke på gjellene hans... dersom ikkje så veit eg ikkje kva eg skal finne på. noen som har noen ideer? yngelen må jo ut før eller siden. tviler på at dei vekser helt sikkelig inni der, det kan det jo umilig vere plass til.. og denne hannen.. det er nå grenser for kor mange uker han kan gå uten mat?
er det gådd over 21 dager da? du la inn det første innlegget den 30.8. og nå er det den 6.9. ei uke?
Inaktiv bruker
FS
er det gådd over 21 dager da? du la inn det første innlegget den 30.8. og nå er det den 6.9. ei uke?


hei jepp, meiner den har tygget i over 21 dager. lurer på å ta den med til dyrebutikken å få hjelp til å få ut yngelen der på en eller annen måte, eller så får dei bare ver der.
For all del; ikke dra fisken med til dyrebutikken. Stress resulterer ofte i at hunfisk svelger yngelen, og jeg ser ingen grunn til at ikke det samme skulle skje med en forvirra hanfisk.

Om du absolutt skal ta fra han ungene, finnes det ett og annet triks.

Mange holder fisken med en våt klut slik at den henger etter sporen, gjerne under vann i en hov, eller i ett yngelkar.
Før eller senere vil den voksne fisken gape, og da ramler gjerne yngelen ut.
Om du holder fisken over vann, vil yngelen lettere falle ut av munnen.
Vær obs på at om ikke yngelen slippes ut i løpet av 20-30 sekunder, bør du sette fisken ned igjen.
Mine Golden pleier å gå å tygge i 26 dager så ike stress altfor mye. De tar dem gjerne inn i munnen igjen im det er fare på ferde i noen dager etter de er spyttet og
Inaktiv bruker
hm.. dette har muligens gått gale (tok den ikkje med til butikken nei) men den var "aleine heime" ei natt.. nå er store deler av yngelen borte, ser ut som han bare tygger på noen få desverre.. litt usikker på kva som har sjedd, men alle yngelene er kansje borte.. :S
Yngelen kan godt gjemme seg ellers i karet, eller være spist av andre malawi. Selv så jeg stort sett aldri små yngel i karet jeg hadde med malawi. Først når dem var ett par cm dukket dem opp.

Kan også være at hanfisken trakk pusten litt vel dypt, og i samme slengen slurpet i seg en del småtasser (må forsvare den vordende far litt )
Inaktiv bruker
HJEEEEEEEEEEEEEEEELP!!! HASTER VIRKELIG!!
Det er noe gale med yngelen.... fekk ut noen nå, et egg som ikkje er en yngel, og 5 yngel som har et egg under magen :S det er også fleire yngel i munnen på han, men er usikker på om eg skal ta dei ut :S han tar ikkje inn igjenn dei 5 eg har fått ut heller... er desse "ferdige" ? kva gjer eg nå ?!?!?!?!
Høres på ingen måte ut som yngelen er så gammal som først antatt. Om dem har plommesekk ennå, er dem ikke mange timene\ dagene gamle.

La yngelen være, og hanfisken med. Å drive å stesse så voldsomt med han vil neppe ha noe for seg.
Og å berge så små yngel uten pleien fra foreldre er så og si umulig.
Inaktiv bruker
Frank Angell
Høres på ingen måte ut som yngelen er så gammal som først antatt. Om dem har plommesekk ennå, er dem ikke mange timene\ dagene gamle. La yngelen være, og hanfisken med. Å drive å stesse så voldsomt med han vil neppe ha noe for seg. Og å berge så små yngel uten pleien fra foreldre er så og si umulig.


ja, men det er det som er så rart, den har virkelig gått over 21 dager, er snart oppi 30 nå. (ca)
og han har jo gått i et akvarie alene dei siste 2 1/2 ukene nå, så det er jo null mulighet for at dette er nye yngel heller...
han tok heldigvis inn igjenn noen av yngelen i går, fant 1 levendes og 1 død i dag tidelig pluss hannen, og han tygger enna
Kan jo fasken snase meg høres ut som du har en tvekjønna fisk
Inaktiv bruker
Frank Angell
Kan jo fasken snase meg høres ut som du har en tvekjønna fisk ;)


hæ? at den lager yngelen sjølv og tygger den? er desse levedyktige da? hadde nesten våre interesant å la den gå i akvarie aleine å sjå om dette skjer igjenn da.

har tatt med bilder til dyrebutikken nå, ho gjetta at yngelen har igjenn ca 8 dager(4-5 nå)
dette stemmer absolutt ikkje med noe som helst.. men tvekjønna fisk, korleis fungerer det da?
Var ment som en fleip Tror ikke at det finnes fisk som er i stand til å formere seg alene.

Grunnlaget for fleipen, er at han har vært singel såpass lenge, og har såpass underutviklede yngel i munnen (med plommesekk og det hele). Fatter ikke hvordan det går til
Inaktiv bruker
Frank Angell
Var ment som en fleip ;) Tror ikke at det finnes fisk som er i stand til å formere seg alene. Grunnlaget for fleipen, er at han har vært singel såpass lenge, og har såpass underutviklede yngel i munnen (med plommesekk og det hele). Fatter ikke hvordan [I]det[/I] går til ;)


nå ser yngelen skikkelig ut
den har ikkje det egget lenger. er den ferdig "tygd" da?
yngelene har vekst til minst dobelt størelse siden den andre dagen eg tok ut noen..
MEN har i grunnen eit neste problem også, kor mange yngel kan en fisk på ca 10 cm ha? det er nå sykt mange inni han..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap