Scalare babiser

Oppdaget i dag ca 15 små egg/yngel på et sverd-blad og begge foreldrene svømmer ved siden av og våker over. Var ikke klar over at dette var han og hun, men det var en gledelig overaskelse.

Har aldri hatt yngel på scalarer før og lurer nå på hva gjør jeg. fant ikke svar på spørsmålene mine i noen annen scalare - yngel tråd.

1. MÅ jeg fôre med levende artemia, eller er det andre alternativer?
vil ikke at de skal missforstå at det er mat, men det kan kanskje skje om maten ikke er levende?

2. går 5 stk. unge scalarer (5 - kroning strl. på kroppen) , 1 kakaduecichlide og en sommerfuglcichlide i karet. Vil disse være noen trussel mot ungene?

3. hvordan er det med vannbytter framover...
Kanskje denne tråden hadde vært kjekt å lese?
Gratulerer med yngel. Det var over tjue småtasser på bladet, så jeg. Scalarene legger gjerne et par hundre egg, så det har nok blitt borte en del om natten for ditt par. Det er helst da de blir borte, når maller og andre nattaktive fisk ser sitt snitt til å rappe en munnfull eller fem.
Når yngelen er blitt wigglers (klekte yngel med plommesekk, men ikke frittsvømmende enda) så er det nok fire-fem dager siden scalareparet ditt la eggene.

De andre fiskene dine vil garantert spise de ynglene de greier å få tak i. Ønsker du å prøve og oppdrette scalareynglene bør du enten ta ut dem, eller de andre fiskene. Foreldrene ser ut til å gjøre en bra jobb med å passe dem, så om mulig ville jeg latt foreldre & barn være sammen. Verdifull trening

Scalareyngel er dårlige svømmere i starten, så pass på at de ikke blir dratt inn i filteret (dekk til innsuget med svamp e.l.).

Jeg har aldri lykkes i å få scalareyngel til å spise noe annet enn nyklekt artemia. De sultet heller ihjel enn å ta yngelfôr som ikke var levende. Men det finnes masser av folk som har greid å få yngel til å vokse opp på preparert fôr, så det er jo verdt et forsøk.

Det er ikke vanskelig å klekke artemia. Du bare blander en cocktail, putter oppi en luftslange, så gjør det resten selv
På [URL=http://www.akvarius.no ]www.akvarius.no [/URL]finner du en fin oppskrift på artemiaklekking.
Oki... har ingen andre kar nå, ettersom jeg har trappet ned på akvariehobbyen så alle må bli i det karet de er i. Jeg har bare de fiskene jeg nevnte i karet, dvs. ingen maller.. kan sette et nattlys til dem, så anskje det hjelper litt...

Prøver å fôre med cyclops da de har begynt å svømme, har ingen stor tro på at dette funker da jeg har prøvd med andre typer yngel før, men men..

yngler de nå, kan de sikkert yngle igjen så får vi se om det ikke blir litt bedre foretak neste gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Marita Helgesen
Reklame for plussmedlemskap