Kanskje
denne tråden hadde vært kjekt å lese?
Gratulerer med yngel. Det var over tjue småtasser på bladet, så jeg. Scalarene legger gjerne et par hundre egg, så det har nok blitt borte en del om natten for ditt par. Det er helst da de blir borte, når maller og andre nattaktive fisk ser sitt snitt til å rappe en munnfull eller fem.
Når yngelen er blitt wigglers (klekte yngel med plommesekk, men ikke frittsvømmende enda) så er det nok fire-fem dager siden scalareparet ditt la eggene.
De andre fiskene dine vil garantert spise de ynglene de greier å få tak i. Ønsker du å prøve og oppdrette scalareynglene bør du enten ta ut dem, eller de andre fiskene. Foreldrene ser ut til å gjøre en bra jobb med å passe dem, så om mulig ville jeg latt foreldre & barn være sammen. Verdifull trening
Scalareyngel er dårlige svømmere i starten, så pass på at de ikke blir dratt inn i filteret (dekk til innsuget med svamp e.l.).
Jeg har aldri lykkes i å få scalareyngel til å spise noe annet enn nyklekt artemia. De sultet heller ihjel enn å ta yngelfôr som ikke var levende. Men det finnes masser av folk som har greid å få yngel til å vokse opp på preparert fôr, så det er jo verdt et forsøk.
Det er
ikke vanskelig å klekke artemia. Du bare blander en cocktail, putter oppi en luftslange, så gjør det resten selv
På [URL=
http://www.akvarius.no ]
www.akvarius.no [/URL]finner du en fin oppskrift på artemiaklekking.