Hvordan få lek på nøkkelhullciklidene?

Klikk på bilde for større versjon:




Hvorfor får jeg ikke nøkkelhull ciklidene mine til å legge egg? Har prøvd alle "triksene". Kondisert, senket tempraturen, regelmessig vann bytte osv. Har fire stk sammen, to skikkelig store ca 10-12cm på hannen og hunnen noe mindre, pluss to på ca 6-7cm. De går i et 63L kar, godt beplantet med stor rot og stor stein hule.

Hvorfor vil de ikke leke? Er det mer jeg kan gjøre for å få dem til å blir mer lek vennlige?

En ting jeg tenker på er corryene mine, kan disse være egg tyvene? Det gikk greit med sebraene mine, de fikk masse yngel i samme kar som corryene, men sebreane er jo ti ganger så agressive som de fine nøkkelhulciklidene mine.

Skal jeg hive dem oppi 200L min? Sammen med to yngel villige Blå Acara? Disse er jo også ganske agressive, men det burde jo gå i det akvariet kanskje, det er meget godt beplantet med to store røtter og masse gjemme steder, men kanskje viktigst av alt,- ingen corryer.
Tja, godt spørsmål. Jeg gjorde egentlig ingen ting ekstra for å få lek på mine. Paret var i en 96 l, sammen med mange andre fisker (ancistrus, pleco, prikka knurremalle, keisertetra, slørhale, gurami). Vanntemperatur stabil på ca 24 grader (vet ikke andre vannverdier). Tett beplantet, røtter og steiner. 20-30% vannskifte en gang i uka.

Nøkkelhullciklider elsker mat, og særlig røde mygglarver (frosne), og dette fikk de 2-3 ganger i uka, i tillegg til forskjellig flakfôr og frysetørket fôr. Har også fôret en del biff (knappenålsbiter fra fredagsbiffen til "mor" og "far") og kjøttdeig, noe de elsker (dette kun en gang i uka)!

Første gang la de eggene på et blad (sverdplante med brede blad), men til neste gang la jeg inn en flat stein, som de benyttet.

Veldig flinke og omsorgsfulle foreldre, og jaget absolutt alle i karet. Særlig når yngelen ble frittsvømmende var det tøft for de øvrige innbyggerne i karet Var rundt og plukket opp yngel som var på ville veier, og spyttet de ut der de skulle være. Av hensyn til spesielt slørhalene (som mest bar preg av de tøffe foreldrene), måtte jeg til slutt ta ut yngelen, slik at jeg fôret de opp uten foreldrene. Brukte Tetra sitt yngelfôr og rotatorier.


Hadde jeg skulle gjort noen "tiltak" hos deg, ville jeg om mulig, bare beholdt det potensielle avlsparet i 63 literen, og flyttet de andre til 200 l. Pass på at de har flate steiner, evt brede blader å legge egg på, og fôr de godt. Hold stabil temp., og gjør ellers vanlig akvariestell, så skal du se de får nok ro til å gyte (...hvis de liker hverandre.....).

Hold oss oppdatert! Lykke til!

Alexander, kanskje fiskene dine savner noe å legge eggene på?
Jeg tror ikke disse ciklidene legger egg i huler, de gjør vel det samme som sin nære slektning L.Dorsigera? Legger egg på flate steiner o.l, altså substrat-lekere.

Jeg gikk ut og fant en fin, flat stein i grøftekanten til mine dvergciklider, skrubbet den godt i varmt vann og la nedi tanken til paret. Dagen etter hadde de dekorert den pent med en haug egg

Masse røde mygglarver på menyen pleier også å sette dem i gang.
Med masse mener jeg ikke en hel haug på èn gang, men bittelitt flere ganger pr dag. Pr gang gis bare nok til at hver fisk får et par-tre munnfuller. Min erfaring er at flere små måltider pr dag er bedre enn ett stort når det gjelder å kondisjonere fisk for lek.

Hvor ofte gir du dine frossent fôr?
Og ikke minst; hvilken pH har du i vannet der du prøver å få dem i lek?
Ph
Jeg har en stor flat stein jeg fant på Lista landet, og en svær sverd plante som nesten tar over hele akvariet. Jeg har bare de fire fiskene oppi, pluss corry da. Det ser ut som de har god plass.

Mater med røde mygg larver, daphner og reke miks. noen ganger i uken.

Jeg skal måle Ph med engang, hva burde den være? Har det mye å si?
Den er vel egentlig ganske tolerant for det meste, står 6-8 i fiskedatabasen. Men for lek er det iallfall ingen ulempe med lett surt, litt bløtt vann (mener jeg at jeg har lest).
Med tanke på hvor disse fiskene egentlig stammer i fra, så ville jeg lagt meg på ph 6.5. Ihvertfall under oppdrett.
Sør-amerikansk ciklide som stammer fra et relativt stort område; Orinoco deltaet (Orinoco River basin), elver fra Barima elven i Guyana till Ouanary elven i Franske Guiana.

Selv om det står opptil 8 (!) i fiskebasen, så kommer nok det av at ingen har endret/finkorrigert den opplysningen der (det står generelt ph 6-8 på svært mange arter i basen, dersom ingen har spesifisert noe mer).

Sannsynligvis er denne cikliden svært grei å ha med å gjøre mtp ph-nivåer, men tatt i betraktning hvor den kommer fra, ville jeg definitivt holdt den i ph fra 7 og litt nedover.

Litt info og kart over utbredelsesområdet til denne fredelige dvergcikliden (på tysk, men man forstår hovedinnholdet
Tilfeldig bekjentskap
© Natalie S. Hårvik
Reklame for plussmedlemskap