artemia - Er disse mulig og "produsere" selv ?

Lurte bare på om det gikk ann og ha oppdrett av artemia ?
Altså at man lager frøene/eggene selv..

Eller er man nødt og kjøpe disse...

Sea moonky=artemia
Det er noe de selger på leketøybutikker. små plastbeholdere med artemia,Det er meningn at de skal vokse opp og formere seg.hvor lett det er å få til,er jeg usikker på.Mat til artemia er det på dyrebutikker. En kan bruke tørgjær også.
Jeg har lest at enkelte klekker eggene, og så fôrer opp den nyklekte artemiaen til voksen størrelse for å ha litt større levendefôr å tilby til større fisk.
Men oppdrett av artemiaen, altså å få dem til å reprodusere seg, har jeg aldri lest et pip om dessverre.

Jeg har altså kun hørt om å kjøpe eggene, og utifra det sitte igjen med voksen artemia som gis til fisken. Kanskje det ikke er så vanlig å drive oppdrett fordi det krever plass og ressurser som gjør at det ikke er verdt det? Eggene må jo spesialbehandles (frysetørkes osv) for å kunne lagres, så det krever kanskje en hel del utstyr?

Artemiaen trenger mat for å vokse, og det finner du her.
Siterer noe jeg nettopp fant på Aquaticscape om grønt algevann:

"Green water

Green unicellular algae will sometimes reproduce so rapidly that the water will turn green. This is commonly called an "algae bloom" and is usually caused by too much light like direct sunlight. An algae bloom can be removed by filtering with micron cartridges or diatom filters. UV sterilizers can prevent the bloom in the first place. Green water is very useful in the raising of daphnia and brine shrimp. Film algae Grows on the aquarium glass and forms a thin haze. Easily removed by wiping the glass. Considered normal with the higher light levels needed for good plant growth."

Brine shrimp er jo som kjent artemia.
hvor stor blir artemia'n når den er voksen ?

og den maten du viser til er fra de er 6dager gamle.. noen som vet om hva man mater med fra de er nyklekte ?
Tror det kommer helt ann på hva yngel du har...jeg har guppy yngel, og etter det jeg har lest, kan man knuse opp sånn tørr for (flak) og gi dem det, og når de blir litt eldre kan man gi de artemia...var og kjøpte artemia egg i dag, så skal prøve og mate dem med det om noen dager..
Artemia kan fint drettes, om man er villig til det styret
Artemia vil vokse best på planton, f.eks Aqua Medic Plancto. Avhengi av forholdene (tetthet, næring og renhet på vannet), vil artemiaene kunne nå maksimal størrelse etter noen uker. Artemiaene vil formere seg, ingen tvil om det.
Litt avhengi av om artemiaen krysser seg med samme eller motsatt kjønn, vil de enten føde levende under, eller legge egg.

Hvor store\ gamle de er ved kjønnsmoden alder, kommer helt ann på hvilken art det er snakk om.
Samme gjelder selvsagt for levetid, og maksimal størrelse

Her er en flott side om artemia
Artemia direkte i akvariet?
må en klekke artemiaen før en gir det til fisken, eller er det mulig å putte eggene rett i akvariet, slik at de kan klekkes der?
Du kan ikke putte egg ment for klekking rett i karet. Men det er mulig å kjøpe avskallede artemiaegg som er et fint pulver du kan fóre yngelen med. Dette pulveret krever ikke klekking. Men det gjør altså eggene.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap