Klekking av killi egg og perioden etter.....

Jeg fikk øye på en annonse der det ble solgt egg av en bestemt sør-amerikansk killi som jeg faktisk har ønsket meg litt

S. reticulatus "Xingu"

Jeg er totalt nybegynner på killi, alt jeg vet er det jeg har snappet opp via tilfeldige innlegg fra andre brukere. Og det er ikke så mye...
Denne spesielle tassen falt jeg for, da jeg så et bilde under "Tilfeldig bekjentskap" en gang. Sånn er det bare, i blant får man øye på en fisk og faller for den med en gang uten å kunne si nøyaktig hvorfor

Om jeg hadde kjøpt disse eggene.... er det noen som kan gi meg "brukerveiledning" her i denne tråden og si meg hvordan jeg går frem (inn-med-teskje metoden) for å klekke dem og fôre dem opp? Hva slags filtrering skulle jeg hatt? Mye torv i vannet eller hvordan er det? Surt vann skal de ha, det har jeg fått med meg men... resten er totalt ukjent.

Hva spiser den nyklekte yngelen? Kan de ta nyklekt artemia, eller er yngelen for liten ?



Siljan, som selger eggene, er veldig behjelpelig med informasjon. Jeg vurderte og kjøpe, og fikk vite mye av han angående klekking og foring av yngel. Send han en epost!
Jeg klekket en annen Simpsonichtysart tidligere i sommer, og jeg la rett og slett torven i en isboks med vann og eggene klekket over natten. (Unødvendig å si, kanskje, men det ble en natt med veldig lite søvn - jo flere som klekket, jo mer spennende var det å se på!)

Yngelen foret jeg med artemiaegg og eddikål, og snart var de så store at de tok finhakket frossen artemia.
Etter en stund, flyttet jeg dem over i en 29-liter, og da tror jeg at jeg må ha gjort ett eller annet dumt, for halvparten døde. Tror muligens jeg burde tatt over mer av det vannet de gikk i, og at det kan ha vært den brå forandringen som ble for tøff for enkelte.

Denne arten har jeg sett litt på selv også, og jeg vet at de foretrekker mørkt torvvann, eikeløv og lite strøm. Det står et anbefalt minstemål på 40 liter.

Hvis du er nysgjerrig på killi, vil jeg anbefale deg å melde deg inn her: . Det koster en liten sum, men du får utrolig masse info om en rekke killiarter for pengene - det er den største databasen jeg har klart å finne, iallefall.
Malldrian, du er en knupp
Men jeg er fremdeles usikker på mye.
Du sier minimum 40 liter, det gjelder vel for de voksne?

Kan jeg ha de eggene (torvkladden og alt) rett i et akvarium og la de klekke der? Ikke noe annen fisk selvfølgelig, men et yngelkar for disse.

40-liter er for voksne, ja
Jeg klekket mine i en isboks, og den holdt fint de første 1-2 ukene.
Ellers putter du bare alt i karet med torv og det hele..

Hvis du skal bruke et yngelkar (vet jo ikke helt hvor store yngelkar du har) så ville jeg ha senket vannstanden til å begynne med, slik at de ikke har så langt til overflaten.
10 cm's vannstand burde være mer enn nok til å begynne med.

Noen mener at dette er en god måte å forhindre for mange bellysliders på (yngel med dårlig svømmeevne), men det er ingen dokumentert effekt på dette. Likevel er det kanskje greit å være på den sikre siden...

Jeg syns du skulle forsøke disse...
Jeg vet at du har evne til å få dette til, og jeg garanterer at det er en spennende prosess!

Hei, Mona! Er grønn på killi jeg også, men bestemte meg for å kjøpe egg da jeg så de avertert - Nothobranchius rachovii. Ikke de enkleste, men man må jo prøve.

Siljan sendte med klekkeboks, oksygentablett, mandeltreløv og veiledning for klekking og hold av killiene (inkl i prisen). (I tillegg har han svart på en del spørsmål pr e-post.)

Har ikke satt eggene til klekking ennå, men venter til jeg har masse fôrdyr. Har satt opp kulturer med infusorier, eddikål og mikroorm, sånn at når disse er tette nok, skal jeg prøve meg for første gang på killiklekking! :/
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap