Mygglarver skal de skylles?

Jeg var i butikken i dag og kjøpte to plater med mygglarver... svarte sådanne til mine sommerfugl ciklider.

Damen i butikken sa at jeg måtte skylle de før jeg foret mine søte små fisk..... Er det mulig? Jeg slengte oppi en svart liten brikke. De var glupske som rakkern og det var ikke mye til overs.

Vel, jeg har bestandig tint mygglarver i en tesil før jeg har hatt de i karret. Siden akvarister med meget lang erfaring med mygglarver hiver de rett i karret i frosent tilstand, så kan jeg ikke tro at dette vil skade.
Jeg pleier å hive de i et glass med vann i et par min. først så de får tint litt
Som nevnt i en annen tråd, før du gir dem til store fisker bør de tines. Spesielt kulefisk er følsom for kuldesjokket de kan få med å spise frosne mygglarver.

Jeg lar dem tine i en liten kopp og heller så av larvene og lar gørrvannet være igjen i koppen. Med andre ord jeg skyller ikke.
Jeg holder den frosne ruta med mygglarver i en pinsett, stikker den ned under vannflaten og vifter litt frem og tilbake på den. Det tiner på sekunder og det flagrer mygglarver overalt, og fiskene suser rundt og snapper dem opp

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap