Skalareyngel :-)

Dette er mest jubel, og noen spørsmål

Mine flinke skalarer har nå overgått alle mine forventninger og passer nå ennå på ett blad med snart frittsvømmende yngel. I tillegg
har jeg tatt noen yngler over i et annet akvarium der det ikke er noen fisker som kan spise dem opp.

Jeg tror de snart er frittsvømmende fordi eggeplommemagen nesten er borte og jeg har sett en yngel ta seg en liten svømmetur før mammaen fanget den og spyttet den tilbake. Yngelen så først ut som eggeplommer med hale, nå kan man tydelig se ett hode med øyne.

Foreldrene går i et juwelakvarium med orginal pumpe, noen som har ett tips hvordan jeg skal greie å dekke til innsugene på denne ?

Jeg har også klekket artemia for aller første gang, og er egentlig overrasket hvor enkelt det var. Men jeg lurte på hvor mye temperaturen har å si for klekkingen? Det står på boksen at idealtemperatur er ca 26 grader, tar klekkingen lengre tid hvis temperaturen blir lavere eller blir færre egg klekt?


Gratulerer med yngel

Har du andre fisker i karet der scalare-paret er med yngelen sin?

Jeg ville helt klart vurdert å flytte yngelen til et eget yngelkar, uten innredning. Dette er ikke bare fordi de andre fiskene vil spise yngelen når de letter fra bladet de ligger på.

Det er utrolig vanskelig å drette et helt kull med scalarer i et vanlig akvarium med innredning, og samtidig holde vannkvaliteten oppe.
De griser mye, og artemiaen forurenser enormt. I tillegg har du alt avfallet hvert enkelt yngel gir fra seg.... det blir en del pga rene skjære antallet, siden scalarekull vanligvis er veldig store.

Det vil alltid være uspist artemia igjen, som ramler til bunns i karet når den dør og skjuler seg i bunnlaget. Etter noen dagers fôring med dette, prøv å rote litt i bunnlaget.... det hvirvler opp en snøstorm av muggen artemia! Og det selv om du tror du har slamsugd... Det er nok lettest om man har yngelen i et kar med bar glassbunn. Absolutt. Det er nok ikke uten grunn de fleste "proffe" har oppdrett i BB-tank.
(BareBottom tank=" bar glassbunn")

Daglige vannbytter er et must.

Har du tittet litt i denne tråden mht oppdrett av scalareyngel?
Det er også skrevet en del (av meg) her i denne tråden.

De innvendige filterne til Juwel er veldig vanskelige å få gjort noe med. Innsuget kan ikke dekkes til på den vanlige måten (ved å tre strømpe over), så der er jeg blank. Har ikke sett noen andre nevne noen løsning på det heller.

Frittsvømmende yngel i dag!
I akvariet uten foreldre svømmer yngelen fritt rundt i dag. De fikk artemia i dag tidlig, og det ser ut som de har greid å spise den også, fordi de har fått orange mager.

I selskapsakvariet strever mor og far fælt med å holde ungene sine samlet på ett blad, stadig er det noen som svømmer avgårde og må fanges og spyttes tilbake. Jeg har sett noen kardinaltetra ligge på lur, men de fleste holder seg fremdeles i andre halvdelenav akvariet. De er ihvertfall flinke til å jage de andre fiskene bort, de angrep meg også før i dag da jeg kom med litt artemia til yngelen.

Takk for mange gode råd, Mona Har desverre ikke mulighet for noen BB-tank, men jeg har ihverfall delt kullet i to. Har vel ikke så store forhåpninger om at yngelen som går i selskapsakvariet greier seg, men jeg synes det er veldig moro å få lov til å se hvordan foreldrene tar seg av ungene sine. Den andre halvparten går i en 60l der det ikke finnes fisker som kan spise dem opp, så hvis jeg bare greier å fore nok og holde vannkvaliteten bra, er det håp om at noen av disse skal vokse opp.

Jeg hadde ingen planer om å drive oppdrett av skalarer, men nå når fiskene mine har vært så uventet flinke, må jeg bare prøve
Andre forsøk
Den dårlige nyheten er at det ikke gikk bra med ynglene, de bare forsvant sporløst. De ble antageligvis spist, selv de som ble flyttet til noe jeg trodde var et trygt akvarium.

Den gode nyheten var at jeg ikke måtte vente særlig lenge før neste kull. Jeg har 4 skalarer i 240literen min, 2 marmor gule som har vært et par ganske lenge og har lagt egg noen ganger før de kom så langt som wigglers. Og to marmor sorte som ikke har vist noen tegn på å være ett par, men de må ha blitt inspirert av de gule, for de la egg for ca. en uke siden. På lørdag la også de gule egg igjen, så nå i kveld har jeg ett par med frittsvømmende yngel og ett par med wigglers...Litt trangt, men det har egentlig gått forbausende bra. Det er nok verst for tetraene mine, men ingen ser skadet ut og det har ikke vært noen voldsom jaging. Det hjelper sikkert at jeg har masse planter som deler opp akvariet litt, og gir mange skjulesteder.

Jeg har ikke gitt opp håpet om å få noen til å vokse opp, så jeg har tatt noen få av de eldste ynglene opp i et fødekar. Har skaffet meg et yngelnett som er litt større som de snart skal få flytte til, men forløpig er det greiest med fødekaret særlig fordi det er så lett å se inn i det. Foreldrene brukte heller ikke så lang tid på å oppdage at det var yngler der, først var de nok litt frustrerte for at de ikke fikk tak i yngelen, men etterhvert har de flyttet resten av ungene utenpå fødekassa. Det er en stor fordel når jeg forer med artemia, da artemiaen jeg putter inn i fødekassa siger sakte ut av den igjen og gir yngelen på utsiden også en sjangse til å få i seg litt mat.

Drømmer om et passende nytt akvarium å putte yngelen oppi etterhvert, problemet er bare at jeg ikke har plass!?? Yngelnettet blir nok sikkert for lite før yngelen er stor nok til å slippes ut i 240literen. Lurer på om jeg skal skaffe meg en stor plastboks(oppbevaringsboks godkjent til matvarer) som et midlertidig akvarium, har litt utstyr liggende som kan brukes. Hvor stor bør denne boksen i så fall være? Har sett sånne bokser opptil 55l, men det blir vel å ta i litt vel mye for noen få yngler som bare skal være der til de er store nok til å ikke bli spist?
Tips
Kjøp en plastboks på dyrebutikken, de er brukt til f.eks fordyr til edderkopper m.m. Husker ikke hva de kalles, men de har en farget øvre kant med lufteriller og et tett lokk med hengsler midt oppå. Disse finnes i ulike størrelser og kan lett settes opp med en luftesten i til yngel. Du kan jo ha flere og dele opp kullene dine. Du kan godt ha dobbelt så mange som du bruker, de koster ikke stort, og da er det lettere med vannbyttene du flytter dem bare over i den rene. Flott at du har fått til dette. Lykke til videre. Har forresten et spørsmål; Hvordan ser du forskjell på kjønna på scalarene? Har en liten mistanke om at jeg har fire hanner....
Takk for tips om bokser, skal se om jeg ikke kan få tak i noen sånne. Æren for all yngelen går nok mest til skalarene selv, det er de som har gjort det aller meste av jobben så langt

Forskjell på hunn- og hannskalarer kan man vel egentlig bare se når de legger egg. Hunnen har litt mage av eggene og hun har litt bredere "utstyr" enn hannen (eggleggingsrør som er synlig når eggene legges). Hannen har et litt spissere rør som han befrukter eggene med. Jeg mistenkte også lenge at mine to svarte var to hanner, men det sluttet jeg med i forrige uke da de begynte å legge egg
Jengen med yngel utenfor fødekaret er faktisk ganske så stor ennå! De som går oppi har nok større mager, men det ser ut som om de utenfor også greier å få i seg endel. Foreldrene er veldig aggresive og passer nøye på at ingen andre fisk sniker seg inn i deres halvdel av akvariet. De legger seg nesten over på siden og svømmer så i full fart mot stakkaren som har kommet for nær, før de retter seg opp og rygger tilbake. Er det for å virke mere skremmende de angriper sidelengs, eller får de bare mere fart på den måten?

Kan nå se at wigglersene til det gule paret begynner å få tydelige øyne, tipper de blir frittsvømmende lørdag eller søndag.
De vokser!
Har nå 8 yngel igjen etter det svarte paret, disse har nå begynt å utvikle de typiske skalarafinnene I tillegg har jeg ca. 25 yngler av det gule skalareparet som er bare litt mindre, som også vokser og trives.

Nå trenger de større plass å svømme på, så jeg driver å prøver ut en 14l boks som midlertidig akvarium. Har ikke filter, men satser på å bytte en god del vann hver dag. Har luftpumpe og varmekolbe ihvertfall. Varmekolben er veldig overdimensjonert, så jeg er litt usikker på om den kan brukes, skal se hvordan temperaturen holder seg oppi der idag før jeg bestemmer meg. Det blir vel for kaldt å bare ha romtemperatur?
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap