Når er dvergguramiene ferdig med leken?

Har to dvergguramier som jeg puttet i et eget lite kar på lørdag. Skrudde opp varmen til 30 grader og håpet at det skulle bli egg av det. I går drev hannen å samlet alt av løse blad(små lange) og puttet alt i et hjørne av karet. Han luket også alger som han spyttet opp mot dette hjørnet (dekkglasset er fullt av små algedotter som han har spyttet opp der). Han var stadig oppe ved overflaten og trakk luft som han slapp ut under plantene han hadde samlet. Dette holdt han på med hele dagen, med små avbrekk der han tok seg en runde for å jage hunnfisken. Tenkte at nå er han i gang med å bygge rede og ble i tvil om jeg skulle fjerne hunnfisken. Har ikke sett annen atferd på de to enn at han jager henne. Betyr dette at de er ferdig med det de to skal gjøre eller? Når skal jeg flytte hunnen? Han er ikke akkurat snill med henne..
Glemte å nevne at jeg har to småe platyyngel der (som jeg ikke får tak i) og to sebrasnegler. Kan disse forsyne seg fra skumredet, hvis det blir noe av det?
Hannen begynner etterhvert å lokke henne til seg med å svømme fram og tilbake. Han slår også ut finnene for å vise seg. Når hun er klar svømmer hun etter han. Hun stryker seg etterhvert mot han, og så er det hele igang.
Da bøyer han seg runt henne, og får henne snudd slik at eggene stiger opp iredet. Dette kan skje mange ganger.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap