Regnbueciklidene har lagt egg

Hvordan kan jeg lage best mulige vilkår for at disse skal klekkes og at yngelen skal overleve? Noen som har erfaringer med akkurat denne fisken og hvordan den er på yngelpleie?
Jeg har litt erfaring med ap. agassizzii, fikk et kull som dessverre ble bare to uker gamle.

I mitt kar har jeg to kokosnøtthuler som jeg har laget selv. Disse er populære for agassiziiene, eggene legger de i disse hulene.

Etter 2-3 dager vil eggene få hale, som vifter energisk. De har da blit såkalte wigglers. Etter nok et par-tre dager vil de bli frittsvømmende, og både mor og far er årvåkne barnepassere. Stakkars scalarene mine som kom for nærme

Hver kveld ble yngelen flyttet tilbake til hula, mor tok de i munnen og spyttet de tilbake på plass. Dette gjorde hun også om de skulle komme for langt unna flokken.

Hva som egentlig var årsaken til at mine ble bare et par uker vites ikke, men frafall er jo vanlig på yngel.

Bilder og litt mer om mine agassizii-yngel finner du her.
Okei, kult. Har ingen huler som de kan legge eggene inni, hunnen la dem rett og slett nederst på pumpehuset av type juwel. Kanskje det kan være smart og skaffe noen huler el. dersom jeg vil at de skal vokse opp?

Vet du om det går an å fjerne eggene fra karet og klekke dem i ett eget kar, eller trenger de foreldrene for å klekkes?

Takker for svar
Vil sterkt anbefale huler til disse. Det første hunnene gjorde da jeg slapp de i karet for første gang, va å svømme inn i hver sin.

Vet ikke hvordan det er å fjerne eggene fra karet, men andre akvarister fjerner jo gjerne blad med scalare-egg, og lar de klekke i et annet kar. Vil tro dette skulle gå med agassizii-egg også.

Foreldrene gjør jo ikke annet enn å vifte frisk vann over eggene, og fjerne mugne egg. Dette skulle jeg tro man klarer selv også, med god sirkulasjon i vannet, og en sprøyte til å suge bort mugne egg.

Er verdt et forsøk, når de setter i gang med egglegging prøver de seg hver 14. dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap