Indianer Goby og oppdrett

Har 10 stk Indianer Gobyer hvor jeg har sett lek på et par av dem og har veldig lyst til å få yngel på de.
Men så leser jeg bl.a. her at hunnen spiser eggene om hun kommer til, og hannen tar yngelen når de klekkes.

Nå har de to huler/grotter som de liker godt, men det var noen her eller på nettakvariet som anbefalte pvc-rør som man kunne flytte over til et ynglekar når eggene var lagt.
Hvor få rman tak i slike rør, hvor stort skal det være og er det gjennomsiktig (eller hvordan ser man at eggene er lagt)?
Jeg har drettet noe Indianer goby.

Det som har fungert best for meg er å ta noen ca 10 cm lange (grå) pvc rør i 3/4", og legge de løst oppe på grusen i et eget kar.

Deretter har jeg rent vann samt en god dott javamose oppe i karet.

Du må fore godt så fiskene er klare for gyting. Så tar du en han og 1-2 hunner over i det nye karet.

Hannene finner seg en favoritt "hule" (rør), og lokker hunnen inn der. Du bør legge rørene slik at du enkelt ser inn i de. Hunnen og hannen holder på i ca 1 døgn. Hunnen jages så ut av hulen og bør fjærnes. Hannen blir igjen og passer eggene til yngelen klekker. hannen må så fjærnes.
Yngelen fores opp med nyklekt artemia eller lignende. Jeg tar den late metoden og lar de finne maten selv inne i javamosen. Du vil da miste mye yngel, men får gjerne opp 6-10 stk like vel.

Alternativt legger du pvc rørene ned i karet ditt der alle fiskene går.
dersom du får lek her, kan du enkelt sette en finger i hver nde av røret og flytte egg + fisk over i et eget kar.

Trenger du mer info kan du sende meg mail.

Mikkel
Okay! Takk skal du ha.

De går alene i et kar så da er det vel like greit å legge rørene ned der da.

Hva skal javamosen være godt for??
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap