Å flytte yngel

Når ynglen skal flyttes fra selskapskaret til ynglekaret bør da foreldrefisken også flyttes over?
Dette gjelder da først og fremst Paletter og Sommerfuglciklider.

Og bør ynglen flyttes med en gang de viser seg eller få et par dager på seg først?
Vil ikke anbefale å flytte dem i heletatt.

Kjenner ikke til Sommerfugl ciklider, men mine paletter liker ikke å bli flyttet etter de har fått sine. Vil anbefale å vente til neste gang de skal ha og da flytte de før de får barn.

Jeg har prøvd å flytte foreldre og barn en gang. Alle barna ble da raskts spist. Har også flyttet barn uten foreldre. Mange døde, men der er det en egen fare at disse barna ikke "lærer" det de trenger fra sine foreldre.

Det er jo mulig å prøve seg frem da. Hvis de først har begynt å få yngel vil de nok fortsette.
Hmmm...problemet har vært at når yngelen har fått ei uke på seg og begynner å svømme litt unna foreldrene blir de slukt av scalarene.
Paret holder til bak ei stor rot og da de kom frem med alle sine bebiser ble jeg overrasket siden jeg ikke har registrert noe åpenbar lek hos dem.

Sommerfuglciklidene får ikke frem wigglers en gang siden de deler kar med både kardianler og viftereker.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap