Oppdrett på Scalarer!

Hei. jeg har nå 8 stk scalarer i mitt 240 liters kar sammen med noen tetraer og guramier... det er flere av scalarene som har ca samme størrelse... har hørt at det er lurt hvis man vil ha par. har ingen par enda... men jeg har veldig lyst på... er det noen som har noen tips om vannkvalitet, tempratur osv??? har veldig lyst på avl på scalarer!!

MVH Fredrik
Hei
Hvor gamle/store er skalarene dine? Kan det være at de ikke er kjønnsmodne enda?

Hvis det skulle skille seg ut et par må du prøve å få solgt/gitt bort de andre. Det karet ditt har ikke plass til mere en ett par(min personlige mening). Dette er hvis du ikke har eget ynglekar til de da.

Var foresten inne på akvariet ditt og så at du hadde veldig mye annen fisk. Et ynglende par ville ikke beholdt eggene sine lenge der.

Både flying fox, blågurami, ildbuk og de fleste tetraer er raske til å stjele egg.

Hvis du tar ut noen av artene du har, så øker sjansene dine til å få egg og yngel på Skalarene.
Hei!

Hvordan tetra er det du har sammen med de?
Neontetra eller Kardinaltetra og slike små fisk står i fare for å bli spist...
Jeg kan desverre ikke noe om oppdrett på slike fisk er ganske ny selv

Mvh Cassandra
s...
de største scalarene er ca 10cm lange... jeg har et 60 liters kar som jeg kan ta i bruk? med pumpe og alt... så hvis jeg får et par så bør jeg sette dem alene i 60 literen?? når ser jeg at det er blitt et par da??

takk for svar
Hvis de er 10 cm er de gamle nok til å danne par.

Du ser det når to skalarer begynner å jage bort de andre skalarene. De vil svømme sammen litt "synkronaktig" Og rengjøre et eggleggingsted som ligger høyt oppe i karet.

Mulig det er så trangt i karet ditt at det hemmer pardannelser, men jeg tror det vel egentlig ikke.
Har sett skalarer prøve seg på egglegging under mye trangere forhold en det du har.(men jeg mener sterkt at du har alt for mange fisk for god trivsel)

Hvis du får egg kan du pøve å klekke de selv i 60 literen, men den er for liten mener jeg, for de store fiskene
høres bra ut

så det er mulig med par i karet mitt??

så når de har dannet par så skal jeg ta paret oppe 60litern og ta de ut når de har lagt egg?

har også et annet spm. som ikke angår egg... 5 av scalarene mine kjøpte jeg "brukt" forto dager siden.. og de tre andre scalarene mine jager dem hele tiden.. er det noe galt?? blir det bedre?

tusen takk
Tror nok du finner et par av de 8 du har. Lite sansynlig at alle er ett kjønn.

Men, tenk over hvilke fisk du ønsker som hovedfisk i karet ditt, hvilke kunne du funnet gode hjem til?

Jeg synes det morsomste, mest spennende og enkleste, er når foreldrefiskene får drive med den naturlige egg og yngelpleien. Dette vil ikke gå i overbefiskede eller for små kar.

Fisker prøver å lage seg sitt eget territorium.
Når det kommer noen nye inn på et allerede belastet område vil de faste innbyggerne prøve å jage de bort.
Problemet blir jo da, at de nye ikke kan svømme noen andre steder, og da blir det stadig jaging.

Du ville sett det samme om det bare var et par i akvariet,og det så kom noen nye.
200liter er ikke mer en et etablert par legger beslag på som sitt territorium.
...
ok tror du det hadde hjulpet om jeg hadde gitt bort/solgt praktbarbene og dvergguramiene??

tusen takk
Pardannelse
Hei.

Jeg sattte i drift mitt gamle 100ltr karr etter 5 års pause. Kjøpte bla. 3 store scalarer for å se om jeg traff begge kjønn. Nå har det gått èn uke og to av scalarene passer nå på egg som de har lagt på et blad. Så enkelt kan det gjøres. Regner med at den tredje scalaren som holder seg for seg selv og er tydelig upopulær i nærheten av egg-baldet ikke har noe med saken å gjøre. Denne fisken er nå stemt ut og vil forlate karret i dag.

Mitt råd er derfor. Skaff deg 3 store kjønnsmodne Scalarer, pass på at du har noen planter med store blad som rekker høyt opp i karret, ha normal tropetemp 23-27°, en liten posjon flaks så skal du se det blir små. Den overflødige scalaren må selvsagt fjærnes.


Kan ikke tenke meg at 8 scalerer kan få ro nok til å pare seg om du har et aldri så stort karr.

Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap