Hvor store kar bør jeg ha?

Tengte å prøve meg på oppdrett av malle, og da lurer jeg på hvor store og eventuel tom det kan være greit å ha flere i forskjellige størrelser på kar.

I fundamentet til hovedkaret jeg skal bygge er det til rådighet 40 cm høyde 70 cm dybde og 2meter lengde.

Noen tips....
Hvilken malle? Det er en del å velge blandt, og behovet for plass varierer sterkt fra art til art
I dag har jeg kjøpt meg en stk Malle L-199, da de bare hadde 1 stk igjen. Skal la den vokse opp litt for å finne ut av kjønnet på den.....så får jeg vel kjøpe en til etter hvert.

Så da ser det ut til at det blir den jeg kommer til å forske på etterhvert.
Hvis det skal være et akvarie til bare oppdrett, og at det er L-199 holder det med et kar på 222L. Alså 110x45x45.

Andreas Bjørvik
Jeg ville hatt et mindre kar.

Jeg dretter Hyp. zebra i 152liter. Føler selv at dette er en god størellse. Det blir litt enklere å ha oversikten.
Høyden på karet har også litt å si, med tanke på oksigennivået i karet. Noe Hypancistrus arter stort sett har et stort behov for.

E
Hovedkaret skal være på 980 liter....eller 900 liter når alt er oppi....tengte å bruke plassen under til yngel akvarier....
Det var ikke småting heller det.

Det er klart det går å drette i så store kar, men det er som sagt mye enklere med små kar.
Hovedgrunnen for at jeg drette i så små kar som mulig er for å få bedre oversikt.

E
Tengte å få fram yngel for så å flytte de over i mindre kar jeg skal ha under hovedtanken.....og jeg skal lage understellet i rustfritt stå , så da er det greit å vite litt om yngel drette kar størrelser osv. Er ikke bare bare å lage plass etterat ting er sveisa sammen og tnaken er full av vann/sand/stein og fisk. tengte igrunn å lage 2 stk på 20x20x35....og 2 på 40x40x70 å ha under hovedtanken sammen med pumper osv.....
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap