Scalarene har lagt egg.

Jippi. Har vært Scalareeier akkurat en uke i dag. Fikk tak i to nydelige store eksemplarer for ei uke siden som har sett ut til å trives godt.
Skjønte ikke helt til å begynne med i dag hvorfor de plutselig hadde blitt så kranglete overfor de andre fiskene i akvariet, inntil jeg fikk sett at det lå fullt av små kvite egg på et sverdplanteblad. Dette vokter de med argusøyne. Er stadig bortpå å pusser på dem og legger dem bedre til rette.
Er veldig spent på hvordan dette skal gå, da det også befinner seg to (snille) Praktbotia, 3 SAE, 1 Ancistrus(liten), 1 Klovnepleco(liten), 1 L081- Golden Nugget og noen Platyer og en Kuhliål der. Er det noen sjangs mon tro, for at de kan leve opp der?
Har bestilt meg en varmekolbe til et lite yngelakvarie,men ser ut til at det tar ei stund før den kommer.
Hva med mat til dem hvis de skulle klekkes? Er det noe annet fôr enn nyklekket Arthemia som duger? Dette har jeg aldri prøvd før, og vet heller ikke om jeg har tid til å begynne med det i disse travle førjulstider.( Har heller ikke utstyr til det)
Men kanskje blir det ikke noe av eggene heller? Men spennende blir det å følge med.
Tar mer enn gjerne i mot råd og tips.

Hilsen en fersk akvarist
Flytter fram denne litt.
Eggene har nå overlevd første døgnet i akvariet. Foreldrene ser fremdeles ut til å passe godt på de. Ser ikke ut til å være noe svinn så langt.
Hvis vi skulle være så heldige at de klekkes, går det da an å feks. blande Tetramin Baby med vann å sprøyte ned til dem? Det finnes vel også noe yngelfor i tube,hadde det vært noe å prøve?
Tror jeg får satt opp yngelakvariet i mellomjula hvis varmekolben kommer da.Kan de i såfall klare seg i storakvariet til den tid?
Jeg tror det er liten sjanse for at de overlever særlig lenge i selskapsakvariet. Enten tar mallene eggene om natten, eller så tar de andre fiskene den nyklekte yngelen når de begynner å surre rundt etter klekking.

Scalare-yngel er dårlige svømmere, og de virrer bare planløst hit og dit uten mål og mening. De enser ingen farer, og svømmer gjerne rett i gapet på andre fisk. Det virker ikke som de har noen instinkter overhodet for å passe seg for farer.

I tillegg kan det være veldig vanskelig å få scalareyngel til å ta annet enn levendefòr når de er små. De skjønner liksom ikke at det er mat, når det ikke rører på seg og svømmer. De sulter altså ihjel, og det skjer raskt.

Når de klekker, ligger de på bladet i ytterligere et par dager og bruker opp plommesekken sin. Men så letter de fra bladet som en sverm, og da gjelder det å ha maten klar! De er sultne, og sultne bestandig! Scalarer er noen glupske vesener fra dag en, og trenger mye mat. Men, dessverre, det er ikke enkelt å få dem til å ta annet enn nyklekt artemia.
Jeg vet at enkelte har klart det, men selv har jeg altså aldri greid det.
Jeg mistet hele fire kull med scalareyngel, fordi de rett og slett sultet ihjel - samme hva jeg ga dem så forstod de ikke at det var mat. Etter et døgn begynte de å dø, og etter to-tre dager var alle døde.

Så jeg bestemte meg for å begynne med artemiaklekking, og da skal jeg hilse og si det ble fart i sakene! ) Over to hundre yngel levde opp! *gulp*

Det er ikke bare-bare å få plass til så mange scalareyngel, for de vokser fort og trenger MYE plass!! Vær klar over det, før du begynner å forsøke deg på oppdrett av dem. De trenger langt mer plass enn mange er klar over. Minimum 100 liter til et kull, gjerne to hundre liter.
De kan ikke være i mindre akvarier enn det mer enn noen få uker.

En gang jeg somlet med å flytte et kull til større akvarium, så gikk kullet altfor trangt... og da vendte de seg mot hverandre, og bet av alle finnene!! Det var nesten tragikomisk å se på dem. Et helt kull med scalarer UTEN finner! De padlet rundt med bare stubber igjen. Huff....
Så dette er en aldri så liten advarsel til deg; ha stor plass klar før du bestemmer deg for å oppdrette scalarer
Tusen takk for utførlig svar.
Nei hadde ingen planer om oppdrett for en uke siden da jeg kjøpte de. Visste ikke engang om det var en hanne og en hoe. Var bare veldig morsomt å se at de hadde lagt egg. Overraskelsen var stor.
Hadde vært veldig morsomt om noen overlevde, men skjønner at det kan bli svært vanskelig uten litt mer planlegging både når det gjelder fôr og plass. Tror neppe det blir særlig populært her om jeg fyller opp stua med flere store akvarier...
Når er det på tide å flytte yngelen?
Har no 3 uker gammel yngel, litt over 40 stk. som har blitt ganske store og kraftige.(Iallefall de fleste av dem). De har bodd i en 14l yngeltank med 8-10l vann, varmekolbe og luftestein.
Lurer litt på når det er på tide å flytte dem?
Har et 120l akvarium stående som jeg tenkte jeg skulle flytte dem over til etterhvert.
Problemet er at jeg tror det er sykdom i "storakvariet" der pumpa jeg hadde tenkt å bruke til 120l går. Kan jeg/bør jeg kjøpe ny pumpe, som da ikke er innkjørt på forhånd, å bruke, hvis jeg satser på meget hyppige vannbytter? Dette ble litt dårlig forklart men...
No spiser de avskallet artemiaegg, men når er det på tide å begynne med frossen artemia?

Veldig takknemlig for svar.
Flytt dem snarest Tre uker og fremdeles i det lille karet? På høy tid med større rom!

Hvis du ikke har en "frisk" og innkjørt filterpumpe til dem, må du egentlig bare sette inn en helt ny. Men siden den ikke har noen oppegående bakteriefilter-funksjon på flere uker, må du egentlig belage deg på å skifte vann daglig i noen uker...50% minst.

De er mange og de forsøpler mye, og det blir stadig mer av det etterhvert som de blir større.
Inntil videre må du altså da greie deg med luftesteinen og varmekolben, samt daglige vannbytter og slamsuging hver dag.

NB!
Det er veldig lurt å ikke ha sand eller noe på bunnen i karet de skal vokse i. Det letter arbeidet med det daglige renholdet (slamsuging av skitt og matrester) noe enormt, og ingen matrester får muligheten til å bli liggende og mugne. Jeg har selv oppdrettet scalarer, og det er absolutt den beste og mest lettvindte måten (å ikke ha grus eller sand). Når du da ikke har et innkjørt filter heller, så blir jo viktigheten av å få gjort et skikkelig renhold desto større.


Tusen takk for svar.
Jo de har vokst mye fortere enn jeg hadde trodd, og jeg hadde planlagt ei ferdig innkjørt pumpe til jeg skulle flytte dem. Dessverre ser det ut som det er sykdom i det akvariet så jeg tør ikke å flytte over pumpa.
Det er vel det beste å la pumpa bli der ho er til jeg har medisinert det akvariet, i stedet for å ta den ut og desinfisere den?

Når bør jeg begynne med frossen artemia til de? (De er ganske glupske).
Kan jeg også ha Platyyngel sammen med dem som er 2-3 mnd. gammel?
Det begynner nemmlig å bli litt trangt om plassen.
Panduro
Når bør jeg begynne med frossen artemia til de? (De er ganske glupske). Kan jeg også ha Platyyngel sammen med dem som er 2-3 mnd. gammel? Det begynner nemmlig å bli litt trangt om plassen.


Alle har sine egne erfaringer og favorittet, her skal jeg fortelle deg om mine:
1.Alle mine scalarer eter d de kommer over, så får di plass til d i kjeften, så eter di d med et lite forbehold om at det smaker tilfredsstillende for de da.

2.Det samme gjelder vel for platyyngelen, får de plass til noe i munnen så eter de det, og levende fòr er jo alltid en favoritt så det bli opp til deg å vurdere om du tror scalareyngelet overlever sammen mad platyene.
Størrelse på platyyngel-munn V.S. størrelse på scalareyngel.
Lykke til
Takk for svar.
Ja jeg er litt skeptisk på de største av Platyyngelene så jeg tror jeg venter litt med det.
Får se om jeg får kastet ut en stol eller noe så jeg får plass kanskje.
Nå har yngelen fått bedre plass
Har vært å handlet nytt filter da det tiltenkte filteret står i et akvarium med sykdom.
Det ble en Eheim Compact 600 med blåfiltersvamp rundt for at ikke yngelen skal forsvinne i pumpa.
Sannelig ble det sirkulasjon i vannet. Har forsøkt å justere litt på flowen, samt å sette den på langsiden,sånn at det ikke skal være sterk strøm gjennom hele akvariet.
Tror ikke yngelen helt har forstått at de må flytte til den andre enden av akvariet for å slippe å streve i sterk strøm ennå.
Håper de ikke sliter seg helt ut stakkars før de finner ut av det.

Noen som vet om andre måter å regulere strømmen på, evt. dekke det til på noe vis?
Akvariet er på 120l, men har bare fylt oppi ca. 90l vann ennå.
Jo men jeg har ingen svakere pumpe.
Det var den de anbefalte på butikken. Jeg slår den av ved fôring da.
Her får du prøve deg fram, det er nesten bare fantasien som setter grenser. Du kan sette på slanger og stusser på utblåsningen, bøye dem, vinkle dem. Strålen ned mot bunn, mot et sideglass, mot ein stein osv. Du kan prøve å sette noe svamp forran utblåsningen. Har akkurat kjøpt meg samme pumpa selv, men da til en 300 liter som jeg driver å setter opp.
Tusen takk for svar. Så pumpa er egentlig for kraftig for et såpass lite akvarium?
Tror jeg har en slange som passer til denne pumpa, så jeg kan prøve å feste på en sånn. Takk igjen.
Vel, den skal jo være justerbar på utblåsningen...,150-600L/t. Er dette et rent yngelkar uten innrednig hadde jeg justert den til det minste og kansje redusert utblåsningen ytterligere. Se det litt ann hvordan småttisene klarer seg. 12/16 Eheim slange passer på utblåsningen
Ja, skal være en sånn nærmest trinnløs regulering der, men det er liksom enten ingen luftutblåsning eller altfor mye.
Ser ut som de fant ut at det gikk an å være i andre enden av akvariet no da lyset ble slukket.
Har kun en plante og en liten stein der, ellers helt uten sand og innredning.
Får skaffe en hule og noen flere planter i morgen så de har å gjemme seg i.
Det er bedre om du skaffer en litt høy trerot til scalare-yngelen. De liker ikke huler noe særlig, de bruker ikke den slags. En høy trerot kan også være med på å skape en "rolig sone", dersom du setter den slik at den sperrer for det verste utblåset fra pumpen.
Scalarer henger gjerne rundt høye sverdplanter og røtter og slikt. Det er der de søker dekning når det er noe, det er instinktet deres.
Tusen takk for svar.
tenkte på en stor hule nærmest for ha noe å feste en plante på/i, og gi litt ly,men hvis jeg finner en stor trerot så er vel det et bedre alternativ ja.
Jeg rekker ikke å bløtlegge den noe særlig da, så jeg får håpe den synker fort.
Nå vet ikke jeg hvor stor rota er eller hvor store kjeler du ha tilgjengelig, men å koke nye røtter i 10 min sparer deg for bløtlegging Synker som en stein etterpå!
Noen av yngelen mangler deler av/hele "følehornene"
Er dette noe som vil vokse ut igjen?
Den voksne Scalarehoa hadde bare 1/2 et på ene siden da vi kjøpte den, og dette vokste ut igjen ganske fort.
Lurer no litt på om det kan være en feil på enkelte av yngelen ettersom noen få mangler helt "følehorn", og noen har bare 1.
De er no 5 uker gamle, og har vokst veldig, bortsett fra 2 som fortsatt er veldig små, til tross for at de spiser godt.

Vet det ikke kalles følehorn, men aner ikke hva det heter.Det er iallefall de "strålene"som går fra buken og bakover/nedover.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap