Er denne hunnen gravid?

Jeg har ei god stund grublet på om denne hunnen kan være drektig. Hun er i bra form og det er heller ikke noen merkbar endring i atferd. Bør hun flyttes over i egen fødekasse?

Kan jeg registrere oppdrett på denne eller blir det litt søkt?

Kan det skyldes overfòring?

Det er endel av det i disse dager.

(Tror Holger har hatt et lignende oppdrett, tror han fikk endel poeng for det)
Det ser ut som om hun venter noe, ja. Enten det, eller så er overforing problemet. Som kjent kan overforing føre til diverse helseproblemer, samt at det kan påvirke vannkvaliteten i negativ retning. Overforing gir avfallsstoffer, både ved at uspist mat blir liggende og råtne og ved at mer mat gir mer avfall fra fiskene, som igjen kan forgifte vannet. Så du bør nok sjekke foringen av dette eksemplaret. Hvis vannverdier er ok, samt at ingen andre har samme tykke mage, er det trolig en gravid liten dame. Har du sett noen leksatferd i forkant av at denne store magen dukket opp? Og husk: levendefødere har en tendens til å formere seg som kaniner, så du skal se det blir mange små framover...
Ja, jeg tror definitivt denne hunnen er gravid. Har du nettopp kjøpt henne?

Etter gamle kjærringråd, vil jeg si hun venter hann-yngel.

Tror nok dette går bra. Hvis vannet går, bør du oppsøke kyndig hjelp.

Lykke til

Ps - hvor stort kar går hun i?
Arne Kristian
Kan jeg registrere oppdrett på denne eller blir det litt søkt?

Hvis du tenker på oppdrett for salg, kan det by på problemer. Det er dessverre forbud på salg av denne typen yngel, og etterspørselen er heller ikke stor. Det er selvsagt vanskelig å måle, ettersom man ikke vet hva som skjer i det skjulte. Men skal man kjøpe/selge slikt avkom, må det altså skje i det skjulte og etterspørselen er faktisk ikke så stor. De er faktisk lette å ale opp, pga. at det er sjelden noe av avkommet dør. Men det kan være krevende vesner på andre vis. Det er merkelig at det er salgsforbud på disse. Det påstås nemlig at de er svært lette å få i oppdrett, og at det er veldig mange som har denne arten hjemme. Så jeg tror at markedet uansett ville vært dårlig.
Dyrehagen
Det påstås nemlig at de er svært lette å få i oppdrett, og at det er veldig mange som har denne arten hjemme. Så jeg tror at markedet uansett ville vært dårlig.

Tja -si ikke det - det er da flere som sliter med å få yngel på disse. Tror ikke markedet er mettet
For noen går det som en lek - for andre blir det bare lek...
Husk bare på at når du ser at ynglingen er i gang, så har de vanligvis tilgang på veldig store fødekasser i et spesiellt fødekar som kalles "kvinneklinikken".
Fødekassene er store og hvite og rommer ca et par tusen liter. Vanntemperatur er viktig her. Pass på at temperaturen ligger på 38-40 grader for at dette skal gå "smertefritt".
Husk at yngelen må straks bli fisket opp av karet etter fødsel. Men må periodevis bli senket ned i vann etter dette. Fra rundt ett års alder trives yngelen best i muddervann med ca 10 cm dybde. Det er da å anbefale at yngelen tilbringer noen minutter i rent vann før lyset blir slukket. Ellers er det fare for forurensning..... ;D
Plussmedlem
Eg har erfaring med oppdrett av denne arten!
Les meir her!

Sjå vedlagte bilde av yngel som no defintitivt er over den kritiske fasen!
Jepp, jeg kan bekrefte at der har du et stort yngel i vente. Muligens to, men det tviler jeg på.

Jeg kan også bekrefte at dette yngelet vil du nok ikke forsøke å selge, men helst beholde selv. Det er nok det yngelet jeg har satt mest pris på å få til oppdrett på selv, iallefall. Det ble en hann.

Ikke forsøk å sette denne arten i fødekasse. Det er stor risiko for at hun bryter seg ut, og da går det utover deg som puttet hunnen der. De kan være ganske smarte....
Trine T
Ja, jeg tror definitivt denne hunnen er gravid. Har du nettopp kjøpt henne? Etter gamle kjærringråd, vil jeg si hun venter hann-yngel. Tror nok dette går bra. Hvis vannet går, bør du oppsøke kyndig hjelp. Lykke til :) Ps - hvor stort kar går hun i?


Nei jeg har ikke nettopp kjøpt henne dette er et eksemplar jeg har hatt i ca 9-10 år..

Det er imponerende med slike kjærring råd.. mest de gangene de stemmer.. det blir en hann-yngel.

Karet hun går i er ikke stort, men koselig og sentralt.

Takker for gratulasjoner.
Petter Østby
er det en levendeføder?


Håper for al del det... hu legger et og annet egget i blant men det blir ikke barn av den type egg..
Dyrehagen
Hvis du tenker på oppdrett for salg, kan det by på problemer. Det er dessverre forbud på salg av denne typen yngel, og etterspørselen er heller ikke stor.


De selger jo den slags yngel på E-Bay. De selger jo mye rart der Jeg vet ikke om de selger det lengre men det var jo ganske mye snakk om det i media for en tid tilbake. Hvis jeg ikke husker helt feil.

Andreas Bjørvik
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap