Mallekar og opsett

Idag fikk jeg tak i et akvarie med målene 100x30x35 til den nette sum av 150 kr!

Tanken gikk med engang på at dette må jo være et flott kar til maller og muligens malle opdrett.

Siden jeg allerede har 2 L-066 så tenkte jeg kanskje jeg skulle kjøpe iallefall 3 til og innrede karet kun til disse. (eller hvor mange bør og kan jeg ha?) Det er jo ikke helt lett og se hva kjønn det er.

Har også lest fiskeprofilen her så jeg har jo fått noe informasjon.

Men hvordan grus eller sand bør jeg ha?
Jeg har en liten eheim utvendig filter som jeg tenkte jeg skulle bruke, samt at jeg mener og huske de liker strøm, så kanskje et powerhead i tilegg?

Innredningen bør vel være endel skiferhuler og noen røtter og en enkel plante eller to.

Alle råd taes godt imot!

Du er inne på det rette. Bare sørg for å lage nok sirkulasjon. En skikkelig powerhead med påmontert svamp fungerer meget godt.
Takker, men kan du anbefale eventuelt vilken powerhead og en liten how to? Må si jeg ikke aner noe om powerheads what so ever.

Jeg benytter [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=36&produktid=285&Navn=03. Aqua Medic&HKatID=9]MaxiJet[/URL] sirkulasjonspumper og setter på dem denne svampen fra JBL

Alt er ferdig tilpasset slik at det er bare å sette dem sammen og inn i karret. Jeg gjør en liten vri ved å snu dem på hodet slik at utblåsningen kommer nært bunn. Sirkulasjonen oppe sørger filteret for.
Nice!
Da skal jeg stikke innom ciklide centeret her i danmark og se hva jeg finner.

Hva slags grus? Eller er det fint med biltema sanden?
Tusen takk!

Da tror jeg at jeg har det hele i boks =)

Da blir det shopping på meg og et lite DIY armatur prosjekt.
ohhh tusen takk!!

god inspirasjon! Jeg gleder meg som en liten unge til å få det igang!

Hei Ina.

I et Hypancistrus kar ville jeg satset på mye strøm (du kan sikkert doble det du tenker på som mye) Jeg har litt over 4000 liter i timen i mitt Hypancistrus kar. La strømmen gå samme veien. I det øvre vannlaget en vei, deretter treffer det sideruten, og går den andre veien i den underste delen av akvariet. Dette øker også oksygenopptaket i vannet, som er meget viktig for de fleste maller. Spesielt om du skal ha litt høy temperatur. (mange Hypancistrus arter foretrekker det). Når det kommer til huler er det riktig å finne de riktige størrelsen, jeg blir stadig overrasket over hvor små huler de egentlig foretrekker. Hulene bør plasseres slik at åpningen står i strømmen. Fôr også mye og variert, og ta mange og store vannbytter.

Så de fem viktigste faktorene for et vellykket oppdrett er:
- Strøm
- Temperatur
- Huler
- Fòr
- Vannbytter

Men det viktigste er allikevel å ha tålmodighet!

E
Bakgrunnen satt inn *bilder*
Da har vi vært på chiklide centeret i kjøbenhavn (Der var det mye billige ting!)
Kjøpte Back to Nature slim line 1 plate og en aquabee powerhead med filter.

Nå er det bare og vente på at silikonen tørker.

Har også kjøpt en finkornet grus som er i de samme fargenyanser som bakgrunnen samt at vi allerede har litt rødlige stener som skal brukes til klippe formasjoner.

I begynnelsen av februar skal vi hente 5 stks L-066 og forsøke å fange de 2 vi har fra før av så de kan flytte inn i sitt nye hjem.

Tilda skal mallehule produksjonen igang. Frem med silikonen og lage huler i forskjellige størrelser. *gleder meg*

Her er et billde av akvariet med bakgrunnen i (før vi silikonerte)
[External Image]
Forresten hvor viktig er det med lys i akvariet. Må det være MYE lys eller kan det være litt dunkelt?

Skal teste ut en spotsak med 3 spotter som skal skrues til veggen mellom akvarie og bilde for og se hvor mye lys det gir og se om det ser sånn nogenlunde stilfullt ut.
Men vet ikke om det vil gi et veldig godt lys.
Vi skal ikke ha planter i akvarie.
Hans Martin Stølen
[URLBLOCK1], om det kan være til hjelp:)


Det akvariet er noe av det kuleste jeg har sett, Hans Martin Skrev et svar i tråden også for lenge siden, men måtte bare si det igjen.
Jeg har så lyst på et lignende kar selv, langt og lavt. Men jeg er lite nevenyttig, så det ville blitt spesialbestilling av helglass-kar på meg...
Ina Kristiansen
Forresten hvor viktig er det med lys i akvariet. Må det være MYE lys eller kan det være litt dunkelt?


Mallene vil foretrekke dunkel belysning.

For mallenes del trenger du ikke lys i det hele tatt. Lyset i selve rommet er mer enn nok.
Grunnen til at vi har lys i karet er for plantenes del, og for vår egen del, mener jeg
Ahh ok takk. Vi skal sette det opp om et par timer og se hvordan det ser ut. Litt lys skal de nok få.

Var og kutta ut et plexiglass som skal brukes til dekk glass.

Dekk glasset er kun for at vi ikke skal komme iskade for og miste noe oppi karet hehe
Vi har ikke helt bestemt oss om vi skal bruke det, eller om det skal være helt åpent
Prøvefylling og lys *bilde*
Da har vi fått prøvefyllt akvarie og sett om det er tett og se om lyset vi kjøpte holdt.

Hva syns dere? Forslag mottas med takk =)



Vi skal ha litt flate stener og huler men det kommer etterhvert.[External Image]

Hvis det er halogenspotter så sett på en dimmer så kan du ha skikkelig dunkelt lys til vanlig og heller sette på litt mer for forografering og titting.
Ja vi tenkte det eller eventuelt så kan vi anskaffe noen "sparepærer", det er LED pærer som passer inn. men vet ikke helt om det vil gi noe lys i det hele tatt.

Men kan man bruke dimmer på en sånn 3 spots? vi var nemlig usikre på om det gikk.
Har dimmer liggende.
Jada, vi har dimmer på våre spotlys-skinner i taket (3 spoter).
Ahh takk Mona! Da skal det testes ut.
50w x 3 suger strøm for ikke snakke om MYE varme.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Noer
Reklame for plussmedlemskap