Hjelp Ang Corydoras Oppdrett

Har kjøpt inn 3 stk 54 liter Eheim MP Akvarie som eg skal bruke til oppdrett av corydoras.

Kar1: (12 stk Corydoras Adolfoi)
Kar2: (12 stk Corydoras Davidsandsi)
Kar3: (12 stk Corydoras ?)

Når ein vil prøve oppdrett på disse, kan en ha feks noen algespisere i samme kar og evt hvilke og antall?

Noen som vil gi meg litt hjelp hvilken Corydoras Art eg bør ha i Kar3?

Andre tips eller meninger mottas med stor takknemlighet...
Kan ikke hjelpe deg, men interessert i størrelsen på akvariene, blir ikke disse i minste laget? Ingen kritikk, bare interessert i svaret. :o)
Der er jeg enig med deg (igjen) Helge. Jeg har mine i 63 litere (max 10 stk i hvert) og jeg tror nok det er minimum størrelse jeg ville hatt dem i. Men for all del, det kan sikkert gå bra i 54 litere også, men har du anledning til å redusere litt på antallet i hvert kar, eller er de allerede satt i?
Det som er dumt med maller, er at de fort spiser opp eventuelle egg som blir lagt, og det er jo ikke noe særlig når du vil forsøke med oppdrett. Et par otto passer kanskje bedre i dine kar?
Jeg ville gått for Sterbai i det siste karet. De er bare helt nydelige med sine orange finner og brune prikker. De legger ganske mange egg når de leker, noe de gjør ganske ofte. Lykke til!
Helge H
Kan ikke hjelpe deg, men interessert i størrelsen på akvariene, blir ikke disse i minste laget? Ingen kritikk, bare interessert i svaret. :o)



I følge en i nær området som har dretet Corydoras fungerte det veldig greit hos han med 54 litere.
Men kanskje han har "feil", derfor spør eg her på AF. (Er mange seriøse oppdrettere her som eg håper gir meg de rette svarene). Vil være mest mulig seriøs med tanke på God kvalitet av yngel, ikkje innavl osv...

Derfor er det meget viktig for meg å få alle fakta på plass før eg setter i gang med oppdrettsdelen...
Gry
Der er jeg enig med deg (igjen) Helge. Jeg har mine i 63 litere (max 10 stk i hvert) og jeg tror nok det er minimum størrelse jeg ville hatt dem i. Men for all del, det kan sikkert gå bra i 54 litere også, men har du anledning til å redusere litt på antallet i hvert kar, eller er de allerede satt i? Det som er dumt med maller, er at de fort spiser opp eventuelle egg som blir lagt, og det er jo ikke noe særlig når du vil forsøke med oppdrett. Et par otto passer kanskje bedre i dine kar?


Antallet er bare satt opp på "papiret" enda, fiskene skal hentes 15 januar, så det er greit å få på plass antall, andre arter som kan vere ilag i samme kar, osv... før fiskene hentes.

Filteret eg bruker i disse karene er Eheim Aquaball 2208, 50w varmekolbe fra Eheim. (Har alltid brukt Eheim og er svært fornøyd med det).

Hvilket antall ville vært passeleg?


Antallet er bare satt opp på "papiret" enda, fiskene skal hentes 15 januar, så det er greit å få på plass antall, andre arter som kan vere ilag i samme kar.

Filteret eg bruker i disse karene er Eheim Aquaball 2208, 50w varmekolbe fra Eheim. (Har alltid brukt Eheim og er svært fornøyd med det).

Hvilket antall ville vært passeleg?

Det høres sikkert dumt ut når jeg sier 10 stk, siden det bare skiller 2 stk fra det du opprinnelig skrev, men jeg hadde nok stoppet på 10 i hvert kar (kanskje også 8). Det er jo kjempe fint at du starter å få litt tips nå, før du henter fiskene. Jo bedre forberedt man er, jo bedre går det jo som regel.
Gry
Det høres sikkert dumt ut når jeg sier 10 stk, siden det bare skiller 2 stk fra det du opprinnelig skrev, men jeg hadde nok stoppet på 10 i hvert kar (kanskje også 8). Det er jo kjempe fint at du starter å få litt tips nå, før du henter fiskene. Jo bedre forberedt man er, jo bedre går det jo som regel.


Blir mellom 8-10, men ennå ikkje sikker på eksakt antall...

Du har helt rett i at det er det beste å vere forberedt( Tror nok de fleste av "oss" akvariefrelste vil de "små" det beste!

Har du andre forslag så er det bare å komme med det...!
Det| dukker nok snart opp proffsvar skal du se, jeg har bare holdt på med coryer i fem måneder så jeg er langt fra den rette til å gi tips, men er det noe jeg kan være behjelpelig med så bare si i fra. Vi får hjelpe hverandre litt vi nybegynnere :0)
Godt poeng Gry. Har selv ingen cory nå, men skal ha i kommende Río Meta biotop, da C. metae (selvsagt). Det blir et større kar som er minst 100 x 40 i grunnflate, helst lengre.

Mona O har masse cory, og burde kunne gi gode råd.
Er selv ikke helt sikker på hvor jeg skal ha mine coryer, men å ha 12 på den grunnflaten som er i mitt 54 liter, når alle er bunnfisker, det hadde vært uaktuelt 6-8 går nok, selv skal jeg nok ha 5 da, enten i 125liter eller 54 liter.
Ja, Mona O har vel holdt på med coryer i ett år nå, så ho har bedre ballast enn meg :0)
Ang. størrelsen på akvariene, så skriver Xante at de er for oppdrett. Og som oppdrettskar er de helt fine. Det er faktisk en fordel at akvariet ikke er for stort, når man skal lete etter og finne eggene Coryene har lagt.

Ian Fuller har skrevet en "Spawning record" på alle oppdrett han har hatt, og størrelsen på akvariene han bruker er det som forbløffet meg mest... han bruker akvarier på rundt 40 liter. I blant dukker det opp et på ca 60 liter, men generelt bruker han altså svært små akvarier som lekskar.

Men! Han bruker dem ikke som permanente oppholdssteder for de voksne Coryene, ser det ut til. Han tar dem ut når han har fått dem til å leke og legge egg, og flytter dem. Men hva slags str det er på akvariene han flytter dem til, det skriver han ingenting om Men det virker som om han har hovedsaklig mange, mange små akvarier.

Selv har jeg en leksgruppe på 5 voksne i en 63 liter, og det er bare fem cm i høyden som skiller dette karet fra et på 54 liter. Det var 8 her til å begynne med, men 3 stk falt fra i sommer. Men her har de vært i ett år nå, og selv om det var ment å være karantenekaret deres opprinnelig så har de blitt værende her fordi jeg ikke tør å flytte dem Kan hende det "rister dem ut av det", og at de da slutter å legge egg.

54 -63 liter er akkurat passe til lekskar. Ikke for stort, og overkommelig å lete gjennom når man skal finne egg.

Har også leksgrupper i større kar, f.eks. 98 liter, og det er et mareritt å finne egg i en fullt innredet 98 liter.... Første gangen jeg skulle begynne letingen, angret jeg på at jeg plasserte Pandaene i et såpass stort kar Men de er 16 stk, og det er deres permanente oppholdssted, så det måtte bli noe større enn 63 liter her.

Så for å komprimere det du skriver, Mona, så er du i grunn enig i det vi andre mener, at 15 stk permanent i et 54 liter er for mange/for lite kar? Skal han derimot flytte dem (noe jeg tror få av oss gjør) så er 54 liter altså passe stort.
Takk for alle innspill hittil...

Når det gjelder det Mona skriver, så har eg også sett på det Ian Fuller har skrevet og kommet fram til at 54 liter er greit nok som lekskar.

Er bestilt inn et 250L akvarie som eg skal bruke til de coryene som forhåpentlegvis blir F1, mens de VF som eg skal hente 15 januar skal bli i lekskarene inntil videre, men skal ikke se bort fra at det blir noen større kar med tiden.

Men Mona har nok rett i det ho sier at når de først har begynt å leke er eg også redd for å flytte på de i pga at de kan "slutte" å legge egg.

Tror nok eg kommer til å legge meg på mellom 6-8 stk av de 3 artene med Cory (Davidsandsi, Adolfoi, Sterbai).
Kjempe godt valg av arter :0) Blir spennende å høre hvordan det går fremover.
Gry
Kjempe godt valg av arter :0) Blir spennende å høre hvordan det går fremover.


Ja da har det gått mange måneder!
Hvordan gikk/går det??
Akvarier på 54 liter er fine

Jeg bruger selv akvarier på 30 liter til opdræt. Ingen problemer med det.
Tilfeldig bekjentskap
© Marianne Gjertsen
Reklame for plussmedlemskap