Cory aeneus egg er kommet, hva nå?

Kikket for første gang i dag i 105literen min idag, å der EGG EGG EGG!!!!!
Var ikke forberedt på dette, holder nemlig på å sette opp et leks kar til de. Men det trengs tydligvis ikke.

Men så kommer spørsmålene:
#Jeg "fanget" ca 50 egg å la de i ett fødekar, er det en grei løsning?
#Hvor lang tid vil det ta før de klekkes?
#Vil ancistrus,neon og svart neon spise resten av eggene?
Mine har også lagt noen "klyser" med egg.

Har ikke helt peiling på dette jeg heller men vil prøve å flytte eggene ikveld.(dersom det er noen igjen)
Har et ynglekar Ca.16 L som jeg vil prøve meg i.
Har lest en plass på forumet(ei Mona tror jeg) med andre maller at hun flyttet de til en ynglekar uten "innredning",kun med varmekolbe og boblestein. Hun anbefalte og skifte vann hver dag.
Maten bestod av artemia.

Jeg har ikke peil på artemia så jeg har tenkt å prøve meg på kommersiell yngelfor hvis dette er å få kjøpt.

Skal bli spennende å se om det vil vokse frem noen....
LYKKE TIL.
Aeneus er en av de enkleste typene når det kommer til å få yngelen til å spise vanlig yngelfor. Eggene klekkes etter ca4-5 dager, alt etter hvilken temp. du har i karet. Dersom du flytter eggene over i et eget kar/beholder, ville jeg satset på noe som bare tar noen få liter med tanke på at du bør bytte minst 90% vann, gjerne to ganger i døgnet. I et så lite kar er det selvsagt vanskelig å få opp i en varmekolbe, men det er heller ikke nødvendig. Eggene trenger kanskje en dag, eller to ekstra for å klekke i den temperaturen man får i denne beholderen, men det gir også mindre kjangs for mugg på eggene (mugne egg MÅ bort med en gang du oppdager dem). Ikke gjør som meg og fjern egg som blir gulhvite.... de skal nemmlig bli det ;0) Får de derimot små, hvite tråder er det mugg, og altså; ut med dem.

Ikke begynn å fore yngelen før etter ca 2,5 døgn. Inntil da tærer de på plommesekken og trenger ikke annen mat. Når du begynner å fore, så benytt deg av det minste yngelforet du finner, jeg bruker tørket, nyklekket artemia (kan kjøpes i diverse nettbutikker og velassorterte zoo-butikker). De sluker det. Det er sikkert ikke like næringsrikt som nyklekket artemia, men holder i massevis. For i veldig små mengder, for for som eventuelt blir liggende kan fort råtne, og det tåler ikke yngelen. for-rester kan du suge opp med en pipette (kjøpes på hobby -butikker eller apotek) Det hjelper selvsagt at du er flink med vannbyttene i beholderen så ikke foret får anledning til å bli dårlig.
Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap