Aeneus er en av de enkleste typene når det kommer til å få yngelen til å spise vanlig yngelfor. Eggene klekkes etter ca4-5 dager, alt etter hvilken temp. du har i karet. Dersom du flytter eggene over i et eget kar/beholder, ville jeg satset på noe som bare tar noen få liter med tanke på at du bør bytte minst 90% vann, gjerne to ganger i døgnet. I et så lite kar er det selvsagt vanskelig å få opp i en varmekolbe, men det er heller ikke nødvendig. Eggene trenger kanskje en dag, eller to ekstra for å klekke i den temperaturen man får i denne beholderen, men det gir også mindre kjangs for mugg på eggene (mugne egg MÅ bort med en gang du oppdager dem). Ikke gjør som meg og fjern egg som blir gulhvite.... de skal nemmlig bli det ;0) Får de derimot små, hvite tråder er det mugg, og altså; ut med dem.
Ikke begynn å fore yngelen før etter ca 2,5 døgn. Inntil da tærer de på plommesekken og trenger ikke annen mat. Når du begynner å fore, så benytt deg av det minste yngelforet du finner, jeg bruker tørket, nyklekket artemia (kan kjøpes i diverse nettbutikker og velassorterte zoo-butikker). De sluker det. Det er sikkert ikke like næringsrikt som nyklekket artemia, men holder i massevis. For i veldig små mengder, for for som eventuelt blir liggende kan fort råtne, og det tåler ikke yngelen. for-rester kan du suge opp med en pipette (kjøpes på hobby -butikker eller apotek) Det hjelper selvsagt at du er flink med vannbyttene i beholderen så ikke foret får anledning til å bli dårlig.
Lykke til!